کووید19 و سردرد
6 اسفند 1399 ساعت: 19:12



کووید19 یک بیماری تنفسی است که در درجه اول با علائم سرفه، تب و مشکلات تنفسی مشخص می‌شود. با این حال، علائم قابل توجهی وجود دارد که در کووید19 بسیار شایع است از جمله از دست دادن حس چشایی / بویایی و درد بدن / درد، از جمله سردرد.

از زمان ابتلا به همه‌گیری در اوایل سال 2020، اطلاعات اپیدمیولوژیک و موردی دانش و درک ما از علائم، سیر بیماری و استراتژی‌های درمانی کووید19 را بسیار بهبود بخشیده است.


علائم اصلی کووید19 که آن را از سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوانزا (آنفولانزا) و سرماخوردگی متمایز می‌کند، از دست دادن حس چشایی یا بویایی است. جدا از آن، در علائم آنفولانزا و کووید19، از جمله تب / لرز، درد، خستگی، گلودرد، گرفتگی بینی و آبریزش بینی و سردرد، همپوشانی زیادی وجود دارد.


شیوع سردرد در بیماران کووید19 از 10-30٪ در بیماران بستری در کووید19و حدود 6-10٪ از تمام بیماران علامت‌دار متفاوت است. در حالی که سردرد به تنهایی احتمالاً مربوط به کووید19نیست، سردرد همراه با تب یا سرفه، و قطعاً از دست دادن چشایی / بو ممکن است شاخص خوبی برای عفونت باشد.


نوع سردرد نیز ممکن است شاخص کووید19 باشد. شدت سردرد در کووید19 نیز از متوسط (سردرد کسل‌کننده) تا شدید متفاوت است و می‌تواند به شدت عفونت مربوط باشد. کسانی که سردردهای شدیدی دارند ممکن است علائمی مانند میگرن از جمله احساس ضربان قلب و تشدید حرکات سر و گردن داشته باشند.


علت سردرد در کووید19 ممکن است به علت اتصال کروناویروس2 به ACE2 در انتهای عصب سه قلو درون حفره بینی و باعث فعال شدن تری گمینوواسکولار، علاوه بر التهاب سیستمیک (افزایش سیتوکین‌ها) باشد. احتمالاً علت از بین رفتن حس چشایی و بویایی نیز هست. اینکه این علائم ایجاد شود یا نشود ممکن است به بار ویروسی داخل حفره بینی و عفونت فعال در این محل نزدیک به اعصاب جمجمه و همچنین پاسخ ایمنی افتراقی مربوط باشد.


سردرد به عنوان پیش‌بینی‌کننده میزان بروز کووید19 


مطالعه‌ای که اخیراً در مجله سردرد و درد منتشر شده است، با هدف توصیف تظاهرات بالینی سردرد در افراد مبتلا به سردردهای موجود یا جدید و مبتلایان به یا بدون کووید19است. بیماران مبتلا به کووید19 که قبلاً از سردرد رنج می‌بردند، گزارش کردند که سردردهای جدید آنها با سردردهای قبلی (80٪) متفاوت است، و 50٪ از آنها سردردهای کاملاً متفاوت / جدید را گزارش کرده‌اند.


 این در مقایسه با کسانی بود که سابقه سردرد بدون عفونت کووید19 داشتند و عمدتاً سردردهای مشابهی را در طول دوره همه‌گیری نسبت به قبل از همه‌گیری گزارش می‌کردند.


از بین بیماران کووید19 که سردردهای جدید داشتند، بیشترین شدت آن سردردهای خفیف تا متوسط (48٪) با شدیدترین سردردها (2٪) محدود به بیماران بستری در بیمارستان بود. در حالیکه نیمی از بیماران کووید19 در این مطالعه علائم معمول تب و سرفه را داشتند، اسهال و معده درد در 58٪ و از دست دادن طعم و بو در 60٪ وجود داشت.


جالب توجه است که عامل اصلی ایجاد سردرد در بیماران مبتلا به کووید19، خود عفونت و داروهایی بود که برای درمان علائم استفاده می‌شد، در حالی که عامل اصلی سردرد در افراد بدون کووید19 مبتلا به سردرد، استرس و انزوای اجتماعی بود.


شیوع بیشتر سردرد در بیماران کووید19 مرتبط با کسانی بود که سابقه سردرد دو طرفه داشتند، کسانی که بیش از 72 ساعت سردرد داشتند، سردردهای مقاوم در برابر مسکن داشتند، و مرد بودند.و سایر علائم عصبی و گوارشی که همگی با افزایش خطر سردرد جدید با عفونت کووید19 بود وجود داشت.


مطالعه دیگری که در مجله Cephalagia منتشر شد، بسیاری از یافته‌های توصیف شده در مطالعه قبلی را نشان می‌دهد که شیوع بیشتر سردرد را در بیماران با از دست دادن چشایی / بویایی تایید می‌کند (54٪ در مقابل 16٪). علاوه بر این، سردرد در بیماران جوان نسبت به بیماران مسن (به خصوص مردان مسن) بسیار گزارش شده است. جالب اینجاست که وجود سردرد در کووید19 در مقایسه با مبتلایان به سردرد با طول مدت بیماری کمتری همراه است.


علاوه بر این، سطح سیتوکین‌های خاص مانند IL-6 (شناخته شده درگیر در طوفان‌های سیتوکین) در کسانی که سردرد دارند کمتر از افراد فاقد و در صورت بستری در بیمارستان پایدارتر است. سرانجام، 37٪ (از 130 بیمار) 6 هفته پس از علائم اولیه سردرد مداوم داشتند و 21٪ از بیماران مبتلا به سردرد مداوم، سردرد را به عنوان اولین علامت کووید19 گزارش کردند. بنابراین، سردرد در این زیرمجموعه گروه هم علامت پیش‌سازنده و هم مداوم مربوط به کووید19 بود.


به طور خلاصه، سردرد یکی از علائم رایج کووید19 پس از علائم تب، سرفه و از دست دادن طعم و بو است. بین سایر علائم عصبی و سردرد رابطه مثبت وجود دارد. برخی شواهد نشان می‌دهد که داشتن سردرد ممکن است با روند بیماری کمی کوتاهتر و سطح پایین‌تری از سیتوکین‌های خاص همراه باشد.


 با این حال، برخی از بیمارانی که در ابتدای عفونت خود سردرد را گزارش می‌کنند، ممکن است چندین هفته بعد نیز از سردرد مداوم رنج ببرند. در این مرحله برای نتیجه‌گیری قطعی برخی از این ارتباطات و همچنین بررسی سازوکارهای موجود در این مورد، شواهد بیشتری لازم است.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: news-medical.net

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو