بهترین سبزیجات برای افرادی که میوه نمی‌خورند!
6 اسفند 1399 ساعت: 11:12



میوه‌ها و سبزیجات جزء بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامت بدن هستند. اما گاه ممکن است بعضی افراد به‌خصوص کودکان چندان تمایلی به مصرف میوه نداشته‌ باشند و یا بیماری‌هایی مانند دیابت یا اختلال گوارشی فرد را از خوردن میوه منصرف کند. فرقی نمی‌کند که چرا میوه نمی‌خورید؛ به‌هر حال برای پیشگیری از کمبود ویتامین‌ها و دیگر ریزمغذی‌ها حتما سبزیجات را جایگزین کنید.

در کل، سبزیجات قابلیت مصرف همزمان در انواع غذاها را دارند و می‌توانند مزیت خوبی برای جبران این کمبود باشند. در ادامه این مطلب به برخی سبزی هایی که می توان به عنوان جایگزین از آنها استفاده کرد، اشاره کرده ایم.

 

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی یکی از مغذی‌ترین سبزیجات و سرشار از ویتامین‌های C، B3، B6،E و K و همچنین املاحی نظیر مس، منگنز و پتاسیم است. لیکوپن فراوان آن نیز آنتی‌اکسیدان قوی است که از بروز بعضی سرطان‌ها به‌خصوص سرطان پروستات پیشگیری می‌کند. از طرفی، مطالعات نشان می‌دهد خانم‌هایی که گوجه‌فرنگی را به طور مرتب مصرف می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند.

 

اسفناج

اسفناج و دیگر سبزیجات برگ‌دار تیره منبع غنی از ویتامین‌های B6،B9 ،K و بتاکاروتن، فیبرها، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، کلسیم و منگنز است. لوتئین، کلروفیل و گزانتین رنگدانه‌های موجود در این سبزی هستند که خواص آنتی‌اکسیدانی‌ آنها از تاثیر رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. لوتئین و گزانتین اثر مثبتی بر بینایی دارند و از بروز سرطان‌ها به‌خصوص سرطان سینه و ریه پیشگیری می‌کنند. اسفناج حاوی ترکیبی به‌ نام بتائین است که برای بعضی بیماری‌های کبد مفید بوده و زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

 

پیاز

تاثیر پیاز بر سلامت سیستم قلبی-عروقی به‌خاطر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و گوگردی کاملا اثبات شده ‌است زیرا کلسترول و فشار خون را کاهش داده و مانع از تجمع پلاک‌های خون می‌شود. براساس مطالعات، بین مصرف پیاز و کاهش زمینه انواع سرطان‌ها مانند معده، مغز، تخمدان، کولون، مری و حلق ارتباط وجود دارد.

 

سیر

سیر برای افرادی که فشارخون بالا دارند، مفید است زیرا به اتساع عروق کمک می‌کند. البته خواص ضدعفونی، آنتی‌باکتری و آنتی‌اکسیدانی را نباید فراموش کرد. ترکیبات گوگردی سیر نیز که هنگام تکه‌شدن آزاد می‌شود در پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی مفید است. مصرف سیر به حفظ سلامت روده‌ها کمک می‌کند زیرا حاوی اینولین است که پری‌بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود. ویتامین‌های A،B،C وE موجود در سیر نیز برای تقویت ایمنی بدن مفید خواهد بود.

 

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای منبع غنی ویتامینC است که با مرکبات رقابت می‌کند. البته مقدار فراوانی بتاکاروتن دارد که از بروز بسیاری از بیماری‌های استحاله‌ای مرتبط با سالمندی پیشگیری می‌کند. فلفل دلمه‌ای قرمز در کنار آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر از فلفل سبز، سرشار از ویتامین‌های A،B2،B3،B5،B6 و مس است. توصیه می‌شود از فلفل دلمه‌ای با رنگ‌های مختلف استفاده شود تا ویتامین‌های مختلفی به بدن برسد.

 

هویج

هویج بهترین منبع پروویتامینA یا بتاکاروتن است و علاوه بر عملکرد آنتی‌اکسیدانی، پیش‌نیاز ساخت ویتامینA در بدن است که برای رشد سلولی، بینایی و پوست ضروری خواهد بود. هویج به کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون کمک می‌کند و در تامین نیاز بدن به ویتامین‌های B1،B2، B3،B6،C،K وE همچنین آهن، فسفر و پتاسیم نقش دارد. براساس یکی از مطالعات، خانم‌هایی که 2 تا 4 هویج در هفته می‌خورند، 40 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند که در صورت افزایش مصرف 5 هویج این زمینه خطر 60 درصد کاهش پیدا می کند.

 

کلم

انواع کلم را باید منابع غنی ویتامین‌های B1، B6،C،K، آهن و منگنز دانست. البته کلم‌ها سرشار از ترکیباتی به نام گلیکوزینولات هستند که در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات نقش دارند. البته از آنجا که این ترکیبات در آب حل می‌شوند، بهتر است این سبزی خام یا بخارپز میل شود.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:passeportsante.fr

خوراکی‌های موثر بر کاهش افسردگی در دوران کرونا 

3 دمنوش گیاهی به‌جای داروهای خواب‌آور​​​
چرا بعد از 40 سالگی "چاق" می‌شویم؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو