تصویر منفی بدن در دوران نوجوانی و تهدید سلامت روان در بزرگسالی
4 اسفند 1399 ساعت: 18:12



بر اساس تحقیقاتی که اخیراً انجام گرفته است، نوجوانانی که تصویری منفی از بدن خویش دارند، ممکن است در سنین بزرگسالی به راحتی دچار یاس، سرخوردگی و ناامیدی شوند.

بر اساس یافته‌های منتشر شده در مجله Epidemiology & Community Health، که یکی از مطرح‌ترین مجلات در حیطه سلامت روان محسوب می‌شود، تصویر منفی از بدن در دوران نوجوانی ممکن است سلامت روانی بزرگسالان آینده را تهدید کند.

 

چربی بدنی بیش از حد، لاغری زیاد، نازیبایی یا به اندازه کافی زیبا نبودن، نداشتن اندامی عضلانی، جوش‌های زیاد و... همگی از مسائلی هستند که نوجوانی را تبدیل به دورانی پُر فراز و نشیب و مملو از تغییرات ریز و درشت می‌کنند. 

 

از آنجا که بدن در حال رشد و تغییرات اساسی است، نوجوان در این تحولات با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه و همراه خواهد بود. براساس مطالعه جدیدی که توسط CNN منتشر شده ‌است، تصویر منفی بدن در دوران نوجوانی می‌تواند تهدیدی برای سلامت روان در سال‌های آتی باشد. در واقع، نوجوانانی که از هیکل خود راضی نیستند، در بزرگسالی بیشتر دچار افسردگی می‌شوند. یافته‌های این مطالعه در مجله Epidemiology & Community Health منتشر شده است.

 

بر اساس این مطالعه، تعداد کمی از کودکان از افسردگی رنج می‌برند، اما با افزایش سن این احتمال افزایش می‌یابد. برای این مطالعه، شرکت‌کنندگان 14ساله، در مقیاس 5نمره‌ای (از بسیار راضی تا بسیار ناراضی) رضایت خود از وزن، شکل و ساختار بدن، اندازه سینه‌، شکم، ران، باسن، پاها، صورت و مو اعلام کردند. 

4سال بعد، یعنی در سن 18سالگی، یک پرستار علائم افسردگی و شدت آن را در این نوجوانان ارزیابی کرد.

 

اهداف مختلف این تحقیق چه بود؟

 

این مطالعه نشان داد که دختران و پسران نوجوان به‌طور کلی تا حدودی از بدن خود راضی بودند، اما تمایل به نارضایتی در دختران بیشتر از پسران بود. عدم رضایت از ران‌ها، شکم و وزن در دختران نوجوان بیشتر بود و در عوض آن‌ها عاشق موهای خود بودند. این نارضایتی تا حدودی در پسران نوجوان نیز دیده می‌شد. 

 

وزن و شکل کلی بدن، دو موردی بودند که به یک اندازه تشویش و نگرانی هر دو گروه را برانگیخته بود. در حقیقت، در 14سالگی، 32درصد دختران و 14درصد پسران از وزن خود ناراضی بودند. بیش از 27درصد دختران و تقریبا 14درصد پسران از ظاهر کلی بدن خود راضی نبودند. دخترانی که در سن 14سالگی از بدن خود راضی نبودند، در 18سالگی دارای دوره‌های افسردگی خفیف، متوسط و شدید را سپری کردند، در حالی که پسران فقط دوره‌های افسردگی خفیف یا متوسط را پشت سر گذاشتند.

 

آنا بورنولی، نویسنده ارشد مطالعه و نیز محقق ارشد در حمل و نقل و اقتصاد شهری در مرکز اراسموس، اظهار داشت: «تصویری که نوجوان از بدن خویش دارد، احساسات و افکاری عمیق در وی ایجاد می‌کنند که از بسیاری از جنبه‌های ظاهریِ فراتر از وزن ناشی می‌شوند و بعضاً نوجوان را با مشکلات روحی و روانی مواجه می‌سازند. نقش والدین در شکل‌گیری و عدم شکل‌گیری این احساسات بسیار موثر است. به‌طوری‌ که ایشان در این مسیر باید از مشاوران خانواده کمک بگیرند تا این مرحله پر تلاطم (نوجوانی) به سلامت به پایان برسد.» 

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: santemagazine.fr


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو