باورهای درست و غلط درباره کافئین
4 اسفند 1399 ساعت: 08:12



کافئین یکی از ترکیباتی است که در دهه‌های اخیر بیشتر مورد توجه محققان و همچنین مردم جهان قرار گرفته است. مطالعات متعددی تاکنون نشان داده‌اند که مصرف روزانه و منظم چای و قهوه به‌عنوان دو منبع اصلی برای دریافت کافئین، فواید گوناگونی برای سلامت بدن دارد و از مشکلات مختلفی هم پیشگیری می‌کند.

با این‌حال تصورات درست و غلط مختلفی درباره کافئین وجود دارند که گاهی اوقات بعضی افراد را از مصرف منابع غذایی حاوی کافئین دور می‌کنند. در ادامه این مطلب، به بررسی این تصورات درست و غلط خواهیم پرداخت. 

 

تصور نادرست: کافئین اعتیادآور است

کافئین اعتیاد‌آور نیست و در گروه ترکیبات ایمن قرار می‌گیرد. کافئین به‌عنوان نوعی محرک سلول‌های عصبی مغز را تحریک می‌کند، درحالی که بعضی از انواع محرک‌ها مانند نیکوتین واقعا اعتیادآور هستند. درواقع، اگر شما به‌صورت متعادل کافئین دریافت کنید، به این ماده محرک اعتیاد پیدا نخواهید کرد. دریافت منظم کافئین فقط می‌تواند باعث ایجاد وابستگی شود و عدم دریافت آن نهایتا با علائمی مانند سردرد، احساس خستگی، اختلال تمرکز، حالت تهوع و درد عضلانی همراه می‌شود. 

 

تصور نادرست: مصرف متعادل کافئین برای بزرگسالان یعنی کمتر از 100 میلی‌گرم کافئین در روز 

واقعیت این است که محدوده مصرف متعادل کافئین برای بزرگسالان بین 200 تا 300 میلی‌گرم در روز قرار می‌گیرد. این مقدار تقریبا برابر است با نوشیدن 2 تا 3 فنجان قهوه. محققان می‌گویند که مصرف 2 تا 3 فنجان قهوه توسط بزرگسالان سالم کاملا ایمن است. 

 

تصور درست: مادران می‌توانند کافئین را از طریق شیر مادر به نوزادشان منتقل کنند 

واقعیت‌های علمی این تصور را تایید کرده‌اند. بنابراین، نوزادان واقعا می‌توانند کافئین را از طریق شیر مادر دریافت کنند. با این‌حال طبق دستورالعمل‌های آکادمی کودکان آمریکا (AAP) مصرف یک فنجان قهوه صبحگاهی توسط مادران شیرده به نوزاد آسیب نمی‌رساند اما زیاده‌روی مادران شیرده در دریافت کافئین می‌تواند باعث مشکلاتی مانند اختلال خواب، عصبی شدن، تحریک‌پذیری عصبی و تغذیه نامناسب در نوزادان شود. 

 

تصور نادرست: اثرات کافئین فقط 1 ساعت باقی می‌مانند 

واقعیت این است که اثرات ناشی از دریافت کافئین بین 5 تا 6 ساعت بدن را درگیر می‌کنند. بعد از این مدت‌زمان فقط حدود نیمی از کافئین دریافتی از بدن خارج می‌شود. به همین دلیل است که بعضی افراد با نوشیدن قهوه در ساعات عصر با اختلال خواب شبانه مواجه می‌شوند. حتی کسانی که نسبت به کافئین حساسیت زیادی دارند، این اثرات را برای مدت‌زمان طولانی‌تری تجربه می‌کنند. 

 

تصور نادرست: زنان بیشتر از مردان نسبت به کافئین حساس هستند 

یکی از مطالعات اخیر در همین زمینه نشان می‌دهد که برخلاف تصورات رایج، مردان شدیدتر از زنان نسبت به کافئین واکنش نشان می‌دهند. البته چنین چیزی نشانه خوبی نیست. محققان در مطالعه دیگری دریافته‌اند که کافئین به عملکردهای بعضی از مردان در موقعیت‌های استرس‌زا آسیب می‌رساند، درحالی که عملکرد بیشتر زنان را بهتر می‌کند. 

 

تصور درست: با افزایش سن، حساسیت نسبت به کافئین کاهش پیدا نمی کند 

یافته‌های علمی این تصور را تایید کرده‌اند. واقعیت این است که افراد مسن‌تر و سالمند نسبت به کافئین حساس‌تر هستند زیرا بدن آنها برای پردازش و دفع کافئین به مدت‌زمان طولانی‌تری نیاز دارد.

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:WebMD

 3 دمنوش گیاهی به‌جای داروهای خواب‌آور

تاثیر رژیم مدیترانه‌ای در بهبود قابلیت‌های شناختی دوران سالمندی​​​
تخم‌مرغ مفید است یا مضر؟!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو