چرا بعد از 40 سالگی "چاق" می‌شویم؟
2 اسفند 1399 ساعت: 10:12



تقریبا همه افراد در آستانه ورود به دهه پنجم زندگی با تغییرات اندام و اضافه وزن نسبی مواجه می شوند. این حالت در خانم‌ها و‌ آقایان بروز پیدا می‌کند اما علت یکسانی ندارد. برخلاف تصور، این تغییرات قابل پیشگیری است و با اصلاح سبک زندگی می‌توان همچنان تناسب اندام را حفظ کرد. 

در ادامه این مطلب، می خواهیم بیشتر به این موضوع پرداخته و درباره راهکاری های موثر برای پیشگیری و رفع آن با شما صحبت کنیم.

 

اضافه وزن در آقایان

جالب است بدانید که هیچ مکانیسم فیزیولوژیکی در مورد اضافه وزن مردان پس از 40 سالگی وجود ندارد و تنها علت، کاهش فعالیت جسمانی است. در دنیای امروز، زنان و مردان بین سنین 40 تا 50 سال، مشغله‌های فراوان شغلی دارند و با استرس‌های مختلفی مواجه هستند. همین مسئله باعث شده تا ورزش منظم به‌عنوان یک اولویت زندگی فراموش شود و این مسئله در مورد مردان بارزتر است. در نتیجه کاهش فعالیت جسمانی، توده چربی‌ بیشتر از توده عضلانی خواهد بود. حال آنکه اگر انرژی مصرف نشود، متابولیسم به‌طور جدی کاهش پیدا می کند. این وضعیت به‌تدریج سیکل معیوب افزایش چربی و کاهش فعالیت را به‌وجود می‌آورد که زمینه‌ساز افزایش کلسترول خون و دیابت است.

 

اضافه وزن در بانوان

گرچه شرایط سبک زندگی در مورد چاقی که برای آقایان وجود دارد، در مورد بانوان نیز صدق می‌کند، اما مسئله دیگری را نیز نباید فراموش کرد؛ ‌یائسگی. بین سنین 45 تا 55 سالگی، ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون از تخمدان‌ها به‌تدریج کاهش پیدا می کند. برخلاف استروژن که دیگر ترشح نمی‌شود، هورمون مردانه تستوسترون که همیشه تاحدی در بدن بانوان نیز ترشح می‌شود، همچنان ادامه دارد و از همین‌رو، به‌جای تجمع چربی در باسن و ران‌ها، چربی‌های شکمی افزایش پیدا می کند.‌ علاوه بر این، یائسگی بر ترشح دیگر هورمون‌ها مانند انسولین نیز تاثیر می‌گذارد. در نتیجه، علاوه بر بروز خستگی که سوخت‌وساز انرژی را کاهش می‌دهد، روند دفع چربی‌ها نیز کندتر خواهد بود. 

 

تغذیه صحیح و ورزش کافی؛ تنها راهکار 

خوشبختانه این نوع اضافه وزن اجتناب‌پذیر است و با اصلاح سبک زندگی می‌توان آن را کنترل کرد. پیاده‌روی روزانه یکی از بهترین تمرینات جسمانی است؛ پس هر فرصتی را برای ورزش و فعالیت بدنی مغتنم بدانید. خواب منظم و تاثیرات آن بر سلامت بدن از جمله تنش‌های روانی و تمایل به ریزه‌خوری را جدی بگیرید و در انتخاب خوراکی‌های سالم و سبک تغذیه صحیح دقت داشته‌ باشید. البته رژیم‌های سختگیرانه را فراموش کنید و به تامین تمام نیازهای غذایی بدن تان اهمیت دهید.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

 مکمل ویتامینD در پیشگیری از سرطان تاثیر دارد!

تاثیر رژیم مدیترانه‌ای در بهبود قابلیت‌های شناختی دوران سالمندی​​​
چای بهتر است یا قهوه؟!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو