احساس خستگی می‌کنید؟ نکاتی برای رفع خستگی
30 بهمن 1399 ساعت: 16:11



 "چرا من خسته شده‌ام؟" سوالی است که بسیاری از ما از خود می‌پرسیم. در ادامه، دلایل مختلفی را که ممکن است احساس خستگی کنید بیان می‌کنیم.

رژیم شما

کربوهیدرات‌های فراوری شده بیش از حد (مانند نان، پیتزا، بیسکویت، کیک، ماکارونی، انواع شیرینی پای ...) با تغییر در فلور روده و تداخل در تولید ویتامین‌های گروه کولون، که برای انرژی لازم در هر سلول در بدن وجود دارد، می‌توانند به احساس خستگی شما کمک کنند. چای، قهوه و شکر همچنین باعث کار بیش از حد غدد فوق کلیه می‌شوند.


علائم دیگر: احساس خستگی و نفخ شکم.


نحوه رفع آن: سعی کنید تا حد ممکن سالم غذا بخورید- غذاهای کمتر فرآوری‌شده یا غذای فرآوری‌نشده، مقادیر زیادی سبزیجات، پروتئین و روغن‌های سالم (مغزها و دانه‌ها). مکمل‌های B کمپلکس و ویتامین C مصرف کنید و یک پروبیوتیک با کیفیت خوب را برای بازیابی فلور روده در نظر بگیرید.


خستگی آدرنال


غدد فوق‌کلیه شما هورمون استرس کورتیزول را بیرون می‌کشد تا شما را هوشیار نگه دارد و کار را ادامه دهید. اما استرس بیش از حد - چه به دلیل یک واقعه بزرگ زندگی، مانند از دست دادن عزیز، یا تقاضاهای مداوم برای یک شغل با شارژ بالا – می‌تواند باعث استرس بیش از حد شما شود، و فشار بیشتری بر آدرنال نسبت به توانایی آنها ایجاد کند. 


علائم دیگر: احساس ناراحتی، تحریک‌پذیری و خستگی مداوم دارید و باید با محرک‌هایی مانند قهوه، نوشابه و چای خود را تقویت کنید.


نحوه رفع آن: خستگی آدرنال به احتمال زیاد توسط یک متخصص طب سنتی یا متخصص تغذیه درمان می‌شود تا یک پزشک عمومی. همچنین می‌توانید برای آرام کردن سیستم خود، مدیتیشن روزانه را امتحان کنید، پنج وعده غذایی کوچک حاوی پروتئین بالا در روز (مانند تخم مرغ، میگو یا سالاد مرغ) بخورید تا انرژی شما تقویت شود و با ورزش منظم کورتیزول اضافی را بسوزانید.


دیابت نوع 2


اضافه وزن و همچنین بالای 40 سال سن (25 اگر آسیایی باشید) یک عامل خطر است. اگر خویشاوند نزدیک با این بیماری داشته باشید یا از نژاد آسیای جنوبی، چینی، آفریقایی-کارائیب یا آفریقایی سیاه باشید، خطر بیشتری نیز دارد.


علائم دیگر: احساس تشنگی غیرطبیعی و احتیاج بیشتر به دستشویی.


نحوه رفع آن: دیابت نوع 2 از طریق آزمایش خون تشخیص داده می‌شود. درمان شامل نظارت دقیق بر وزن، رژیم غذایی و فعالیت بدنی است. با رسیدن به وزن مناسب، خوب غذا خوردن و ورزش، ممکن است بتوانید سطح گلوکز (قند) خود را ایمن نگه دارید. در غیر این صورت، ممکن است قرص‌های کاهش‌دهنده قند و در برخی موارد انسولین تجویز شود. 


تیروئید کم‌کار


غده تیروئید شما که در قسمت جلوی گردن شما یافت می‌شود، هورمون‌هایی تولید می‌کند که متابولیسم شما را تنظیم می‌کنند. اما اگر کم‌کار شود، همه چیز کند می‌شود - از جمله سطح انرژی شما. بیشتر موارد ناشی از حمله سیستم ایمنی به غده تیروئید و آسیب رساندن به آن است.


علائم دیگر: افزایش وزن و احساس افسردگی. همچنین ممکن است به سرما حساس باشید و موها و پوست شما خشک‌تر از حد معمول باشد.


نحوه رفع آن: تنها راه دقیق برای فهمیدن اینکه آیا مشکل تیروئید دارید آزمایش خون است، بنابراین به پزشک عمومی مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام مهم است.


 درمان: با قرص‌های روزانه هورمون (لووتیروکسین) برای جایگزینی هورمون‌هایی که تیروئید تولید نمی‌کند - معمولاً به سرعت کار می‌کند و علائم به زودی برطرف می‌شوند. اما آماده مصرف داروها برای بقیه عمر خود باشید. 


کمبود آب بدن


یک نظر سنجی اخیر نشان داد که از هر 5 بیمار که از خستگی شکایت می‌کند یک نفر در حقیقت کم‌آب است. وقتی مایعات کافی دریافت نمی‌کنید، حجم خون شما کاهش می‌یابد و قلب شما مجبور است برای پمپاژ خون به دور بدن سخت کار کند.


ما 70٪ از آب تشکیل شده‌ایم و همه چیز از مغز تا عضلات به آن متکی است. قهوه ادرار‌آور است و بدن را کم‌آب می‌کند، بنابراین جایگزینی این نوشیدنی با آب ضروری است.


علائم دیگر: علاوه بر احساس خستگی، ممکن است در واقع احساس ضعف کنید. ادرار شما به احتمال زیاد به جای زرد کمرنگ تیره خواهد بود. و هنگامی که پوست را در پشت دست خود جمع می‌کنید، بازگشت آن کند است.


نحوه رفع آن: سعی کنید روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات بخورید (این مواد به شما در جذب مایعات کمک می‌کنند) و هدف شما این است که هر ساعت 200 میلی لیتر آب برای ۱۰ ساعت در روز بنوشید.


کم‌خونی


این وضعیت در نتیجه تعداد کم گلبول قرمز- یا هموگلوبین بسیار کم در آنها - است که برای انتقال اکسیژن به بدن بسیار حیاتی است.


در واقع یکی از رایج‌ترین دلایل احساس خستگی مداوم است و از هر 20 خانم یائسه یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما حتی در زنانی که هنوز پریود هستند (به خصوص سنگین) و مادران باردار نیز بیشتر است.


علائم دیگر: خستگی شما با احساس بی‌حالی عمومی همراه است و ممکن است عضلات احساس سنگینی کنند.


نحوه رفع آن: مهم است که توسط پزشک عمومی پزشک تشخیص داده شود (باز هم این آزمایش خون را شامل می‌شود) ، بنابراین حدس یا خود‌درمانی با مکمل‌های آهن را امتحان نکنید، زیرا اگر بدون نظارت پزشکی مصرف شود می‌تواند خطرناک باشد.


علاوه بر مکمل‌ها (در صورت توصیه) ، می‌توانید از رژیم غذایی همراه با غذاهای غنی از آهن مانند تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، سویا، حبوبات، لوبیا، برنج قهوه‌ای، آجیل، مغز‌ها، گیاهان برگ سبز تیره وحتی غلات و نان غنی شده با آهن استفاده کنید. 


کمبود منیزیم


مطالعه‌ای نشان داد که 50٪ از مبتلایان به میگرن سطح منیزیم کمی دارند. استرس می‌تواند یک علامت و علت کمبود منیزیم باشد، بنابراین استرس و هر یک از علائم توضیح داده شده در زیر دلایل خوبی برای بررسی رژیم غذایی شما هستند.


علائم دیگر: تحریک و اضطراب، حالت تهوع، ریتم غیرطبیعی قلب، اسپاسم و ضعف عضلانی، رشد ناخن ضعیف و نفس‌نفس زدن و تشنج.


نحوه رفع آن: منیزیم به بهترین وجه از طریق پوست جذب می‌شود، بنابراین یک راه خوب افزودن دو فنجان نمک اپسوم به آب در حمام به مدت 15 دقیقه است. به رژیم غذایی خود نیز نگاه کنید.


رژیم غذایی حاوی قند، منیزیم را تخلیه می‌کند، اما خوردن سبزیجات، لوبیا و آجیل بیشتر به حفظ آن کمک می‌کند.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: womansweekly.com

 


دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو