تاثیر رژیم مدیترانه‌ای در بهبود قابلیت‌های شناختی دوران سالمندی
29 بهمن 1399 ساعت: 10:11



نتایج مطالعات اخیر حاکی از آن است که رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای در کنار فوایدی نظیر حفظ تناسب اندام و سلامت قلب، به بهبود قابلیت‌های شناختی در دوران سالمندی نیز کمک می‌کند. مصرف سبزیجات فراوان، ماهی‌های چرب، روغن زیتون و غلات سبوس‌دار اساس تغذیه مناطق مدیترانه‌ را تشکیل می‌دهد. گرچه معمولا از فواید این خوراکی‌ها بر سلامت قلب صحبت می‌شود‌ اما دانشمندان به‌تازگی دریافتند افرادی که این سبک غذایی را در برنامه روزانه خود دارند، با افزایش سن از سلامت روان بهتری برخوردار خواهند بود.

محققان انگلیسی توانایی عملکرد مغز از جمله قدرت حل مسئله، سرعت بروز واکنش، حافظه و مهارت کلامی گروهی از سالمندان حدود 80 ساله را که هیچ علائمی از دمانس (تحلیل عملکرد مغز) نداشتند را بررسی کردند. 

 

نتایج نشان داد افرادی که رژیم مدیترانه‌ای داشتند، از وضعیت شناختی بهتری برخوردار بودند. البته فاکتورهای دیگری مانند بهره هوشی، استعمال دخانیات و ورزش نیز موردتوجه بود. آنچه در زمینه تغذیه بیش از همه اهمیت دارد، مصرف فراوان سبزیجات و کاهش گوشت قرمز است. همچنین، اهمیت مصرف میوه‌ها و سبزیجات در این سبک تغذیه به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌های سرشار می‌تواند به کاهش پیری سلول‌ها نیز کمک کند. محققان بر این باورند که رژیم غذایی مدیترانه به‌دلیل گنجاندن مواد غذایی سالم و متعادل برای بهبود قابلیت‌های شناختی، حافظه و قدرت واکنش، موثرخواهد بود. 

 

ترجمه:‌ مریم سادات کاظمی

منبع:SanteMagazine.fr

برای سلامت مغز، سیب بخورید! 

چرا سلنیوم برای بدن مهم است؟​​​
چای بهتر است یا قهوه؟!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو