چیزهای شگفت‌انگیزی که شما را پیر می‌کند - و چگونه می‌توان برآنها غلبه کرد
27 بهمن 1399 ساعت: 21:11



می‌دانیم که پیری اجتناب‌ناپذیر است و فعالیتهایی مانند استعمال دخانیات و آفتاب گرفتن روند کار را تسریع می‌کند. اما از این چیزهای به ظاهر بی‌ضرر که می‌تواند شما را پیر کند اطلاعی ندارید.

چیزهای شیرین


تحقیقات نشان می‌دهد بین میزان قند موجود در خون و سن شما ارتباط مستقیمی وجود دارد. قند باعث آسیب" گلیکاسیون "در پوست می‌شود.


این باعث کاهش اثربخشی الاستین و پروتئین‌های کلاژن می‌شود، خواصی که ظاهر جوانی و چاق به پوست می‌دهد. مصرف بیش از حد قند باعث سفت و سخت شدن کلاژن و الاستین می‌شود، شکننده و در معرض آسیب قرار می‌گیرد، به این معنی که پوست حالت کشسانی خود را از دست می‌دهد و چین و چروک ایجاد می‌شود.


 بر پیری غلبه کنید


تغییرات جزئی ایجاد کنید. به چای، قهوه یا غلات قند اضافه نکنید. غلات سبوس‌دار بدون شکر انتخاب کنید.


از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده خودداری کنید و به سراغ مواد شیرین‌کننده طبیعی که از عصاره‌های گیاهی تهیه می‌شوند بروید.


بالشت شما


خواب منظم با همان طرف صورت که روی یک بالشت نخی فشار داده شده باشد، می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک در پوست شما شود، که در نهایت به خطوط ریز و چین و چروک تبدیل می‌شود.


بر پیری غلبه کنید


به پشت بخوابید یا از بالشت‌هایی با روکش ابریشمی یا ساتن استفاده کنید.


سیستم گرمایشی شما


این عامل و تهویه مطبوع در خانه، محل کار یا اتومبیل می‌تواند پوست شما را به شدت خشک کرده و منجر به پیری زودرس و چین و چروک شود.


بر پیری غلبه کنید


از سیستم گرمایشی کمتر استفاده کنید و لباس‌های بیشتری بپوشید تا گرم بمانید. استفاده از کرم محافظ و مرطوب‌کننده صورت می‌تواند به رفع خشکی کمک کند.


نوشیدن با نی


نوشیدن با نی و نوشیدن آب از بطری‌های ورزشی به همان شیوه است - و بنابراین باعث ایجاد همان خطوط و چین و چروک در اطراف دهان می‌شود -  مانند سیگار کشیدن.


بر پیری غلبه کنید


مستقیم از لیوان بنوشید.


رژیم لاغری


سالها رژیم‌های مکرر غذایی - کاهش و دوباره به دست آوردن وزن - شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. با افزایش سن پوست، در جبران تغییرات سریع میزان چربی نگهدارنده زیر پوست، کارآیی کمتری پیدا می‌کند. آهستگی رخ می‌دهد - که منجر به ظاهری کاملاً پیرتر می‌شود. 


بر پیری غلبه کنید


از رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید و از غذاهای شیرین و فرآوری‌شده دوری کنید. اگر اضافه وزن دارید، هدف خود را از دست دادن یک یا دو پوند در هفته قرار دهید. از مقدار زیادی امگا 3 (از ماهی‌های روغنی، گردو و دانه‌های کتان) استفاده کنید تا پوست را نرم و بدون چین و چروک نگه دارد.


غذاهای غنی از ویتامین سی (پرتقال، فلفل، توت فرنگی و میوه کیوی) به تولید کلاژن کمک می‌کنند.


بی‌تحرک بودن


ورزش به تقویت عضلات کمک می‌کند، جریان خون شما بکار افتاده و باعث می‌شود جوان به نظر برسید.


بر پیری غلبه کنید


به طور کلی به فعالیت بیشتر فکر کنید. و چه در حال پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا یا باغبانی باشید، هدف شما این است که حداقل برای مدتی ضربان قلب خود را افزایش دهید و کمی نفس بکشید.


رانندگی


متخصصان پوست اغلب چین و چروک، لکه‌های آفتاب و آسیب پوست را در یک طرف صورت افراد پیدا می‌کنند - که به احتمال زیاد ناشی از گذراندن وقت در ماشین است. پنجره‌ها اشعه UVB را فیلتر می‌کنند (بنابراین شما دچار آفتاب سوختگی نمی‌شوید) ، اما اشعه UVA آسیب‌رسان به پوست می‌تواند از شیشه عبور کند - فقط شیشه جلو نیز اشعه UVA را مسدود می‌کند.


بر پیری غلبه کنید


آفتاب 85-90٪ از کل پیری پوست را ایجاد می‌کند، با این حال اکثر ما فقط هنگامی که فکر می‌کنیم در معرض سوختن هستیم از ضد آفتاب استفاده می‌کنیم.

روزانه، در تمام طول سال  از کرم ضد آفتاب با SPF 15 تا 30 استفاده کنید. 


شنا کردن


رفتن منظم به استخر ممکن است راهی عالی برای تناسب اندام باشد اما می‌تواند به طور جدی پوست و موهای شما را پیر کند.


کلر از لایه‌های بیرونی پوست، روغن‌ها و پروتئین‌های محافظ پوست را می‌گیرد و با گذشت زمان، در نهایت منجر به ایجاد خطوط و چین و چروک‌های زودرس می‌شود.


بر پیری غلبه کنید


از کلاه شنا، عینک مناسب استفاده کنید و بعد از آن مستقیماً دوش بگیرید. برای مرطوب نگه داشتن پوست، مرطوب‌سازی را فراموش نکنید.


مانیکور شما


لاک ناخن می‌تواند بسیار سمی باشد و به دلیل شدت رنگ و مواد شیمیایی می‌تواند به طور ناگهانی ناخن‌ها را خشک کند.

کمبود آب بدن می‌تواند به طرق مختلف ناخن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، از جمله از بین بردن، پوسته شدن، شکنندگی و تغییر رنگ.


بر پیری غلبه کنید


بین مانیکور و پدیکور فاصله داشته باشید. روزهای بدون لاک ضروری است زیرا به ناخن‌ها اجازه می‌دهد تا نفس بکشند و بهبود یابند، و به طور طبیعی آب‌رسانی کنند.


شغل شما


استرس ناشی از کار می‌تواند بر روی DNA سلول‌های شما اثر مضر بگذارد. محققان طول سازه‌هایی به نام تلومر را اندازه گیری کردند و دریافتند افرادی که بیشترین فشار را در شغل خود دارند کمترین ساختار را دارند و باعث از بین رفتن یا آسیب سلول‌ها می‌شود - که ممکن است سرعت پیری را افزایش دهد. علاوه بر این، استرس می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و خواب را مختل کند، که باعث می‌شود پیرتر به نظر برسید.


بر پیری غلبه کنید


نحوه واکنش در برابر استرس را تغییر دهید. بد غذا خوردن و افزایش مصرف کافئین فقط اوضاع را بدتر می‌کند. برای پیاده‌روی روزانه، یوگا یا مدیتیشن وقت بگذارید.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: womansweekly.com


دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو