اسرار زیبایی روغن کنجد بر پوست و مو
20 بهمن 1399 ساعت: 23:11



روغن کنجد بسیار مغزی‌ست و خاصیت ترمیم‌کنندگی بالایی دارد، برای همین در صنعت لوازم آرایشی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن کنجد نرم‌کننده‌ای قوی محسوب می‌شود و غنی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است،‌ به همین دلیل در حفظ سلامت انواع پوست‌های خشک و آسیب‌دیده بسیار موثر است.

روغن کنجد از کجا می‌آید؟

 

کنجد گیاهی علفی با ارتفاع حدود یک متر و بومی آفریقا است اما در هند و آسیا به‌طور گسترده‌ای کشت می‌شود. برای استخراج روغن، دانه‌های موجود در کپسول‌های گیاه، فشرده می‌شوند. این روغن به‌طور گسترده‌ای در طب سنتی و چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما امروزه این روغن در محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

کنجد گیاهی است که در برابر خشکی هوا و کمبود آب، بسیار مقاوم است و قابلیت بالایی در سازگاری با محیط اطراف دارد و دقیقاً به همین دلیل در مراقبت از پوست، ماده‌ای مهم محسوب می‌شود. 

 

روغن کنجد، ترکیبی غنی از مولکول‌های مغذی و آنتی اکسیدان

 

مانند تمام روغن‌های گیاهی، روغن کنجد غنی از اسیدهای چرب است که 85درصد از این اسیدها، اشباع‌نشده هستند. 

 

روغن کنجد به‌طور عمده شامل مواد زیر است:

 

  • اسید پالمیتیک: این اسید چرب برای محافظت از پوست، یک لایه انسداد روی سطح پوست ایجاد و از اکسیداسیون سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

 

  • اسید استریک: یک اسید چرب مغذی است چون باعث افزایش رطوبت و لطافت پوست می‌شود. همچنین قدرت شگفت‌انگیزی در ترمیم سلول‌های پوستی دارد.

 

  • اسید اولئیک یا امگا9: این ماده در سبوم انسانی یافت می‌شود که نقش مهمی در حفظ آبرسانی و بازسازی پوست دارد. این ماده به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و تقویت عملکرد امگا6 کمک می‌کند.

 

  • اسید لینولئیک یا امگا6: این ماده به پوست کمک می‌کند تا همچون سدی محافظ در برابر عوامل محرک محیطی، به بهترین شکل ممکن عمل کند. این ماده در واقع یکی از اجزای سرامیدها است که نقش عمده ای در جلوگیری از اتلاف آب دارند.

 

کاهش سرامیدها به دلیل افزایش سن، یا به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی منجر به فقدان آب در سطح پوست می‌شود.

 

اسید لینولئیک هم از کمبود آب در پوست جلوگیری کرده و انسجام خوبی در میان سلول‌های پوستی ایجاد می‌کند، و همزمان خاصیت نرم‌کنندگی بالایی دارد و نیز بسیار مغزی ست. 

 

بنابراین روغن کنجدیک اسید چرب ضروری است ولی از آنجا که این اسید توسط بدن ما تولید نمی‌شود، باید از طریق غذا یا استفاده از محصولات آرایشی حاوی این روغن، تامین شود.

 

روغن کنجد و پوست بالغ یا پیر


ویتامین‌های A وE، سزامینول و نیز سزامین‌ها که در روغن کنجد به وفور یافت می‌شوند، آنتی اکسیدان‌هایی هستند که قابلیت بالایی در کاهش تاثیرات منفی رادیکال‌های آزاد بر سلول‌های پوست دارند.

 

اثر آنتی اکسیدانی بسیار قوی روغن کنجد، از پوست مراقبت می‌کند و خاصیت نرم‌کنندگی آن برای پوست بالغ واقعاً ایده‌آل است.

 

روغن کنجد و پوست خشک‌ و آسیب‌دیده

 

روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب ضروریست و به همین دلیل آب بدن را به خوبی حفظ می‌کند. از آنجا که ماده‌ای بسیار مغزی، نرم‌کننده و نیز ترمیم‌کننده است، به بهبود قرمزی پوست‌های خشک و آسیب‌دیده بسیار کمک می‌کند.

 

این روغن از اپیدرم محافظت می‌کند، پوست‌های تحریک‌شده، پوست‌هایی که دچار کم‌آبی شده‌اند و نیز پوست‌هایی که به هر دلیلی پوسته پوسته شده‌اند را تسکین می‌دهد.

 

روغن کنجد و پوست مستعد آکنه

 

فیتواسترول‌های نوع لیگنان که در روغن کنجد موجودند، به تنظیم سبوم کمک می‌کنند و همچنین قابلیت پاک‌کنندگی دارند. علاوه بر این، روغن کنجد ترمیم بافت پوست را تسریع می‌کند و می‌تواند روی علائم باقی‌مانده از جوش‌های قبلی تاثیر خوبی داشته باشد.

 

روغن کنجد و پوست سر تحریک‌شده

 

در مراقبت از مو، روغن کنجد قابلیت چشمگیری در تسکین خارش و تحریک پوست سر دارد و دقیقاً به همین دلیل در بهبود شوره خشک سر بسیار موثر است. 

 

نحوه مصرف روغن کنجد در حفظ سلامت پوست و مو

 

روغن کنجد، عنصری در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی:

روغن کنجد یک ماده غیر کمدون یا غیرمولد جوش است. به این معنا که به احتمال کمتری تولید جوش می‌کند و دقیقاً به همین دلیل در محصولات آرایشی و بهداشتی که مربوط به انواع پوست‌های خشک، آسیب‌دیده و بالغ می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

ماساژ با روغن کنجد:

اگر روغن کنجد به مدت کافی روی سطح پوست باقی بماند، به راحتی در سطح پوست پخش می‌شود. به همین دلیل در حین ماساژ نیازی نیست که مُدام از روغن استفاده کنید و در نتیجه با مقدار کمی روغن می‌توانید قسمت‌های بیشتری را ماساژ بدهید. این روغن گزینه‌ای عالی برای ماساژ محسوب می‌شود. 

 

روغن کنجد را به‌صورت موضعی روی پوست مصرف کنید:

  •  در مناطق خشک و تحریک‌شده که پوسته پوسته می‌شوند، چکاندن و پخش کردن یک تا 2 قطره روغن کنجد، صبح و عصر، باعث کاهش ناراحتی‌های پوستی می‌شود.

  • کف دست خود یک قطره روغن کنجد را با یک قطره روغن گل محمدی مخلوط کنید، سپس صبح و عصر روی علامت‌های باقی مانده از جوش‌های قبلی بمالید و خوب ماساژ دهید تا روغن جذب پوست شود.

  • روغن کنجد را مستقیماً روی پوست سر بمالید. شب‌ها، 6 تا 8 قطره روغن را روی پوست سر بمالید و سپس با حرکات دایره‌ای شکل کوچک ماساژ دهید، صبح روز بعد موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.
 

کدام روغن را برای استفاده آرایشی انتخاب کنیم؟


روغن کنجدی که در محصولات آرایشی و بهداشتی مصرف می‌شود باید دارای درجه آرایشی باشد، یعنی از طریق فشرده‌سازی سرد بذرهای برشته نشده‌ای که از کشت ارگانیک برداشت شده‌اند، بدست آید. این روش استخراج، از مولکول‌هایی که اثربخشی روغن را تا حد ممکن تضمین می‌کنند، محافظت می‌نماید.

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: oleassence.fr


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو