3 مسئله بهداشتی که زنان سعی می‌کنند نادیده بگیرند وقتی‌که نباید این‌کار را بکنند
20 بهمن 1399 ساعت: 19:11



زنان زندگی پرمشغله‌ای برای مراقبت از فرزندانشان، کار کردن، همسر خوب بودن، کمک به دوستان یا خانواده و تلاش برای حفظ سلامتی خود انجام می‌دهند. اغلب اوقات، به دلایلی، ممکن است سلامتی آنها آخرین مورد لیست اولویت‌های آنها باشد. 

 دلیل واضح آن محدودیت‌های زمانی است، اما دلیل دیگر ممکن است این باشد که برخی از مسائل بهداشتی پس از بچه‌دار شدن به صورت طبیعی ارجاع می‌شوند. مادران، دوستان و خواهران آنها ممکن است بگویند که آنها همان موارد را تجربه می‌کنند و نگرانی یا اهمیت موضوع نادیده گرفته می‌شود. با این حال، برخی از مسائل بهداشتی هرگز نباید نادیده گرفته شوند:


1. ریزش ادرار


2. درد لگن


3. جداشدگی عضلات روده بزرگ


ریزش ادرار


ریزش ادرار یعنی از دست دادن غیر ارادی ادرار، بدون توجه به مقدار و دلیل آن. بسیاری از خانم‌ها بعد از بچه‌دار شدن، این مسئله را با خندیدن، عطسه کردن، پریدن یا ورزش کردن تجربه می‌کنند. بیشتر به این دلیل است که عضله کف لگن به دلیل افزایش وزنی که در دوران بارداری تحمل می‌کند، ضعیف شده است.


عضلات کف لگن یک گروه پیچیده از 12 عضله است که مانند قسمت پایین یک کاسه در قسمت زیرین لگن قرار دارد. تقویت عضلات کف لگن می‌تواند به از بین بردن مسائل ریزش کمک کند زیرا یکی از عملکردهای این عضلات حفظ کنترل مثانه با فشار دادن مجرای ادرار است تا ادرار ریزش نکند. کگل، یا انقباضات عضلانی کف لگن، می‌تواند به تقویت این عضلات کمک کند، اما بهبود ریزش چیزهای زیادی بیش از انجام کگل است.


 می‌تواند تغییراتی در رفتار ایجاد کند، مانند محض اطمینان به دستشویی نرفتن و محدود کردن غذاها و نوشیدنی‌های تحریک‌کننده مثانه. ریزش ادرار ممکن است بعد از بچه‌دار شدن معمول باشد، اما داشتن این مسئله در بازی با بچه ها، ورزش کردن و لذت بردن از خندیدن در جمع بدون ترس از ریزش تداخل ایجاد می‌کند!


درد لگن


درد لگن شامل درد در شکم، ناحیه واژن، اندام‌های تولید مثل یا حتی درد در هنگام مقاربت است. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است یک زن درد لگن را تجربه کند، و داستان هر زن (و درمان) می‌تواند کاملا متفاوت باشد. اغلب اوقات، تلاش برای یافتن یک دلیل پزشکی برای درد آنها ناامید کننده است، و ممکن است جستجو متوقف شود تا از وقت و انرژی برای یافتن راه‌حل استفاده دیگری کرد.


پس از بارداری، کف لگن ضعیف شده، همانطور که ممکن است هر عضله بعد از "یک تجربه آسیب زا"اینگونه گردد و می‌تواند با اختلال در عملکرد ظاهر شود. این عضلات ممکن است حساس، منقبض و یا حتی در حالت انقباض و شل شدن به اندازه عضلات مشکل داشته باشند. درد هنگام مقاربت، معاینه با اسپکولوم یا قرار دادن تامپون می‌تواند با این اختلال عملکرد عضلانی ایجاد شود.


تغییرات زیادی در طول عضله و مفاصل در طول بارداری رخ می‌دهد، از جمله تغییر اندام‌ها. کشیده شدن و سر خوردن که باید در بین اندام‌های شکم و لگن رخ دهد ممکن است به دلیل "له شدن" در دوران بارداری محدود شود. این عدم حرکت طبیعی در بین اعضای بدن می‌تواند باعث درد در شکم شود و ممکن است یک عامل محدود کننده در انجام فعالیت‌های مختلف در اطراف خانه یا حتی حرکات ساده مانند خم شدن باشد.


تجربه درد لگن می‌تواند دشوار و ناامید کننده باشد، اما صحبت کردن با دیگران، از جمله کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، حتی دشوارتر است. درد لگن قابل قبول یا طبیعی در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا می‌تواند بر کیفیت زندگی، میزان صمیمیت در ازدواج و توانایی انجام حرکات یا وظایف مختلف تاثیر بگذارد.


جداشدگی عضلات روده بزرگ


این عضلات به صورت عمودی کار می‌کنند. با رشد شکم در دوران بارداری، این عضلات نازک، کشیده شده و می‌توانند از مرکز شکم در جایی که به آن متصل هستند شروع به دور شدن کنند. این امر نه تنها می‌تواند در هنگام انجام برداشتن یا بلند کردن چیزهای سنگین برآمدگی ایجاد کند، بلکه می‌تواند بی‌ثباتی را در سراسر ستون فقرات و بدن ایجاد کند. این بی‌ثباتی اختلالات دیگری را در سایر اعضای بدن مانند شانه، مفصل ران، کمر، زانو و غیره ایجاد می‌کند. 


اگرچه بازگشت بدن به حالت قبل ممکن است دشوار باشد، اما مهم است که جداشدگی عضلات روده بزرگ را شناسایی و درمان کنید، مهم نیست که چه زمانی از زایمان گذشته باشد.


به طور متوسط، 6-8 سال طول می‌کشد تا یک زن در این سه مسئله کمک بخواهد، حتی اگر در صورت وجود راه‌حل‌های پزشکی و رفتاری، انواع مختلفی نیز برای آن وجود داشته باشد. یک فیزیوتراپیست بهداشت زنان می‌تواند به خوبی به این موارد رسیدگی کند. درمان می‌تواند شامل گزینه‌های مختلفی باشد: تغییر رفتار، معاینه کف لگن، تمرینات تقویت‌کننده، تکنیک‌های دستی و غیره. 


زنان توانایی تغییر جهان را دارند.خوب نیست که زنان در سکوت با این مسائل دست و پنجه نرم کنند. اکنون به دنبال کمک باشید!


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: healthymagazine.com

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو