بهترین انتخاب‌های غذایی در دوران یائسگی
18 بهمن 1399 ساعت: 08:11



تغییر سبک غذایی در دوران یائسگی برای پیشگیری از افزایش وزن، حفظ توده عضلانی و استخوانی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ضروری است. در این دوران متابولیسم بدن تغییر می‌کند و بی‌توجهی به تغذیه می‌تواند زمینه‌ساز چاقی و پیامدهای آن شود. 

در ادامه این مطلب شما را با مواد غذایی آشنا خواهیم کرد که مصرف شان در دوران یائسگی می تواند موثر باشد. 

 

کینوآ

کینوآ سرشار از پروتئین‌های گیاهی است و برای خانم‌هایی که به‌اندازه کافی منابع پروتئینی مصرف نمی‌کنند، توصیه می‌شود. معمولا خانم‌ها در این دوران نسبت به مصرف گوشت به‌خصوص گوشت قرمز بی‌اشتها می‌شوند که عامل تحلیل عضلانی خواهد بود. جایگزین کردن پروتئین‌ها با نشاسته نیز در وزن تاثیر می‌گذارد که باید نسبت به این موضوع توجه داشت.

 

جودوسر

جودوسر به‌خاطر فیبرهای حل‌شدنی، مانع از جذب سریع چربی‌ها و کربوهیدرات ها می‌شود و در نتیجه قند خون پس از غذا افزایش پیدا نمی کند. بروز اختلالات متابولیکی مانند دیابت و افزایش کلسترول خون در این سنین شایع است. 

 

رازیانه

رازیانه تاثیر خوبی در پاکسازی کبد دارد. از همین‌رو، برای دوران یائسگی انتخاب خوبی است زیرا تا حدی گرگرفتگی را کنترل می‌کند. 

 

پنیر

خانم‌ها از چند سال پیش از یائسگی و به‌خصوص در این دوران دچار کاهش جذب کلسیم می‌شوند که زمینه ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می‌کند. پنیر منبع خوبی از کلسیم است که جذب خوبی نیز در بدن دارد. 

 

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ به‌خاطر پروتئین بالا و ایجاد احساس سیری طولانی توصیه می‌شود که گنجاندن آن در وعده صبحانه مانع از ریزه‌خوری خواهد بود. علاوه بر این، ویتامینD زرده تخم‌مرغ به تامین نیاز بدن کمک می‌کند که برای تثبیت کلسیم ضروری خواهد بود.

 

نان سبوس‌دار

تغییرات هورمونی یائسگی معمولا با مشکلات گوارشی روده‌ای همراه است. به‌همین دلیل توصیه می‌شود فیبرهای غذایی در برنامه روزانه گنجانده شود که نان‌های سبوس‌دار منبع غنی است. 

 

هندوانه

هندوانه میوه سرشار از آب و کم کالری است که مزیت آن در دوران یائسگی، کمک به تامین آب بدن خواهدبود زیرا خانم‌ها معمولا در این سن تمایل چندانی به نوشیدن آب ندارند. این مسئله همچنین به بهبود جریان خون کمک می‌کند و در نتیجه گرگرفتگی کاهش پیدا می کند. 

 

پسته

پسته منبع سرشار پروتئین‌ها و فیبرهاست که چند دانه از آن میان‌وعده مغذی است و مانع از تمایل به ریزه‌خوری ناشی از تغییرات هورمونی می‌شود. چربی‌های مفید گیاهی موجود در پسته به حفظ سلامت پوست و پیشگیری از خشکی پوست کمک می‌کند. 

 

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند ساردین در دوران یائسگی توصیه می‌شود زیرا امگا3 فراوان آنها به حفظ سلامت قلب و مغز کمک می‌کند. این چربی‌ها همچنین در تنظیم هورمون‌های بدن و احساس نشاط این دوران نیز موثر است. 

 

ترجمه: ‌مریم سادات کاظمی

منبع:Top sante.fr

 این دانه‌ها را حتما بخورید!

6 واقعیت جالب در مورد فلورهای روده‌ای که نشنیده‌اید!​​​
رزماری؛ گیاهی با خواص ضدالتهابی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو