این دانه‌ها را حتما بخورید!
12 بهمن 1399 ساعت: 11:11



دانه چیا از دانه‌های بسیارمغذی و مهمی است که اهمیت آن خصوصا در سال‌های اخیر مورد توجه مردم جهان قرار گرفته و البته دلیل خوبی هم برای این توجه فراگیر وجود دارد.

 هر 28 گرم از دانه چیا (تقریبا برابر با 2 قاشق غذاخوری) حدودا 10 گرم فیبر غذایی درون خودش گنجانده است. اگر دانه چیا را به‌خوبی خرد و آسیاب کنید، می‌توانید از آن همراه با ماست یا انواع سالاد سبزیجات استفاده کنید. خیساندن دانه چیا درون ترکیبات مایع،‌ مانند آب‌میوه یا شیر بادام، هم حالتی نرم و دلپذیر به این خوراکی بسیار مغذی می‌دهد. 


در ادامه این مطلب با چند مورد از بهترین و مفیدترین دانه‌ها آشنا خواهیم شد که بهتر است آنها را در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید. 

 

دانه کدو تنبل 

کسانی که کدو تنبل خام را خودشان برای خوردن تفت داده‌اند، کاملا می‌دانند که دانه کدو تنبل تا چه اندازه می‌تواند میان‌وعده محبوب و جذابی باشد که در عین حال سالم و مغذی هم هست. دانه کدو تنبل مقادیر زیادی از منیزیم را وارد بدن شما می‌کند که ماده معدنی بسیار مهمی برای تقویت سلامت قلب به‌شمار می‌رود. به‌علاوه، منیزیم برای تامین انرژی بدن و قدرت لازم برای عضله‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می‌توانید دانه کدو تنبل را همراه با انواع سوپ‌ها، سالادها یا غلات صبحانه به مصرف برسانید. 

 

دانه انار 

این دانه‌های شیرین و نگینی که درون میوه انار قرار گرفته‌اند، آریل نام دارند که مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان مهمی مانند ویتامین C را در خود گنجانده‌اند. یک فنجان کامل از دانه انار فقط 130 کیلوکالری به بدن می‌رساند و همین ویژگی است که انار را به یک میان‌وعده سبک و مغذی تبدیل می‌کند. انار با اضافه شدن به انواع سالادها یا ظرف غلات صبحانه سبوس‌دار، نه‌تنها طعم و عطر دلپذیری به خوراکی‌های شما می‌دهد بلکه سلامت تغذیه‌ای وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی را هم بیشتر می‌کند. 

 

بذر کتان 

تاریخچه مصرف بذر کتان در میان نوع بشر به‌منظور برخورداری از فواید آن برای سلامت، به 9 هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. اگر به اندازه کافی ماهی نمی‌خورید، بذر کتان را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید تا بتوانید اسیدهای چرب امگا-3 را به میزان مطلوبی دریافت کنید. این اسیدهای چرب برای سلامت قلب بسیار مهم هستند. محققان می‌گویند که بذر کتان، بهترین منبع گیاهی برای دریافت امگا-3 است، درحالی که مقادیر زیادی از فیبر غذایی را هم وارد بدن می‌کند. اگر بتوانید بذر کتان چرخ‌شده را به‌صورت مستمر و مداوم مصرف کنید، از فواید آن برای کاهش فشار خون بهره‌مند خواهید شد. 

 

دانه آفتابگردان 

دانه آفتابگردان از بهترین خوراکی‌ها برای دریافت ویتامین E است چون هر 28 گرم از آن می‌تواند تقریبا نیمی از نیاز روزانه بدن به این ویتامین مهم را تامین کند. این دانه‌ها حاوی مقادیر زیادی از چربی‌های سالم نیز هستند و به همین دلیل نه‌تنها می‌توانند به‌عنوان میان‌وعده مصرف شوند بلکه گزینه مطلوبی برای اضافه شدن به اسموتی‌ها به‌شمار می‌روند. 

 

کنجد 

کنجد همیشه از پُرکاربردترین و محبوب‌ترین دانه‌ها در میان مردم جهان بوده است. اسیدهای چرب درون کنجد می‌توانند به کاهش کلسترول بد خون (LDL) کمک کنند، درحالی که این دانه حاوی مقادیر مطلوبی از پروتئین و فیبر غذایی هم هست. شما می‌توانید کنجد را به انواع سالادها و غذاهای مختلف اضافه کنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:WebMD

چرا باید به تمام غذاها زردچوبه بزنیم؟ 

دمنوش دارچین؛ نوشیدنی موثر برای کاهش وزن​​​
3 توصیه مهم برای مقابله با ریزه‌خوری شبانه​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو