چرا باید به تمام غذاها زردچوبه بزنیم؟
8 بهمن 1399 ساعت: 10:11



زردچوبه، این ادویه زرد و نارنجی که محبوبیت زیادی در آشپزی هندی، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه دارد، از قرن‌های کهن در سرزمین‌هایی مانند هند به‌عنوان نوعی گیاه دارویی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر هم محققان بارها تاکید کرده‌اند که زردچوبه می‌تواند از ترکیبات مناسب و مفید برای مبارزه با سرطان، افسردگی و... باشد. 

در ادامه این مطلب به فواید زردچوبه اشاره کرده ایم و برای شما توضیح خواهیم داد که چرا باید به همه غذاها زردچوبه بزنید. 

 

افسردگی 

چندین مورد از ترکیبات موجود در زردچوبه می‌توانند برای سلامت روان شما مناسب باشند. معروف‌ترین این ترکیبات، کورکومین نام دارد. محققان از قابلیت‌های نهفته در کورکومین در راستای تسکین افسردگی شگفت‌زده هستند و می‌گویند که این ماده به عملکرد بهتر داروهای ضدافسردگی هم کمک می‌کند. 

 

دیابت نوع 2 

از آنجایی که کورکومین می‌تواند به مبارزه با التهاب کمک کند و سطح قند خون را پایدار نگه دارد، زردچوبه از بهترین ادویه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 یا کمک به درمان این بیماری است. محققان در یکی از مطالعات اخیر دریافته‌اند که مصرف مداوم و منظم زردچوبه به مدت 9 ماه متوالی، احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. 

 

بیماری‌های ویروسی 

وقتی وارد فصل‌های سرد سال می‌شویم، بهتر است که نوشیدن چای زردچوبه را به برنامه روزانه تان اضافه کنید. دلیلش این است که کورکومین می‌تواند به دفع ویروس‌های مختلف (ازجمله هرپس و آنفلوآنزا) کمک کند. البته توجه داشته باشید که بدن نمی‌تواند تمام کورکومین مصرفی را جذب کند و بنابراین نباید توقع داشته باشید که چای زردچوبه همه مشکلات تان را درمان کند. 

 

کلسترول خون بالا  

بعضی از مطالعات اخیر نشان داده‌اند که زردچوبه می‌تواند کلسترول خون بد یا همان LDL را کاهش دهد، درحالی که بعضی از مطالعات هم این اثربخشی را تایید نمی‌کنند. اما مصرف زردچوبه هیچ ضرری برای شما ندارد بلکه می‌تواند فواید بالقوه‌ای هم داشته باشد. یکی از مطالعات اخیر هم نشان‌دهنده آن است که مصرف منظم زردچوبه می‌تواند از بروز حملات قلبی در میان افرادی که جراحی قلب انجام داده‌اند، جلوگیری کند. 

 

آرتروز 

زردچوبه از بهترین ترکیبات برای تسکین دردهای مفصلی، التهاب و سفت‌شدگی مفاصل است. اگر می‌خواهید که از این اثربخشی ویژه زردچوبه بهره‌مند شوید باید زردچوبه را همراه با فلفل سیاه مصرف کنید تا کورکومین طبیعی موجود در زردچوبه بیشتر توسط بدن دریافت شود. 

 

سندرم پیش از قاعدگی 

یکی از مطالعات اخیر نشان داده است که کورکومین موجود در زردچوبه به تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک می‌کند. بنابراین، اگر شما هم از علائم این سندرم رنج می‌برید، بهتر است به مصرف زردچوبه همراه با غذاها یا نوشیدن چای زردچوبه فکر کنید. 

 

سردرد 

زردچوبه همانند زنجبیل، از ترکیبات موثر و مفید برای مقابله با سردردها (خصوصا سردردهای میگرنی) ‌است. البته توجه داشته باشید که زردچوبه نمی‌تواند سردردهای مختلف را کاملا برطرف کند بلکه می‌تواند نقش کمکی محدودی در این زمینه داشته باشد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:WebMD

 به 6 دلیل در زمستان، زنجبیل بخورید!

4 اصل صبحانه برای حفظ تناسب اندام​​​
4 دمنوش برای بهبود سردرد​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو