7 خوراکی‌ که نمک فراوان دارند!
6 بهمن 1399 ساعت: 10:11



نمک برای عملکرد اندام‌های بدن ضروری است اما مصرف زیاد آن زمینه‌ساز بیماری‌های مختلفی نظیر پرفشاری خون و احتباس آب می‌شود. برخلاف تصور، حذف نمکدان تنها راهکار نیست زیرا بسیاری از خوراکی‌ها مقدار بالایی نمک دارند که در مصرف آنها باید دقت کرد. نمک از دو عنصر کلر (60 درصد) و سدیم (40 درصد) تشکیل شده که برای سلامت بدن لازم است. در واقع، سدیم موجود در نمک نقش مهمی در انتقال آب در بدن، تنظیم فشار و حجم خون، عملکرد مطلوب عضلات و قلب و انتقال پیام‌های عصبی دارد اما مصرف بیش از حد نمک زمینه‌ساز فشار خون بالا و بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

احتباس آب در اندام‌ها و پوکی استخوان نیز از دیگر عوارض افراط در مصرف نمک است. برای کنترل مصرف نمک باید دانست که 80 درصد نمک مربوط به خوراکی‌های آماده است. غالبا در این خوراکی‌ها از سدیم استفاده می‌شود که هر گرم آن معادل 5/2 گرم نمک معمولی است. اما چه خوراکی هایی دارای نمک فراوانی هستند؟ در ادامه با 7 مورد از آنها آشنا خواهید شد.

 

1. سوپ‌های آماده

برای بهبود طعم و ماندگاری بالا، مقدار زیادی نمک در ترکیب سوپ‌های آماده به‌کار می‌رود. به‌طور متوسط، هر 300 گرم سوپ آماده، نیمی از نیاز بدن به نمک را در روز تامین می‌کند. علاوه بر کنترل نمک، استفاده از سبزیجات تازه از دیگر مزیت های سوپ‌های خانگی است. البته دیگر غذاهای آماده نیز مقدار زیادی نمک دارند.

 

2. پنیر

مهم‌ترین ماده برای نگهداری طولانی پنیر، نمک است. توصیه جدی این است که پیش از مصرف پنیر حتما چند دقیقه‌ای آنرا در آب قرار دهید تا بخشی از نمک آن کم شود. به علاوه بهتر است که یک  نوع پنیر به‌طور مکرر در رژیم غذایی تان نباشد.

 

3. کنسرو سبزیجات

هر 100 گرم کنسرو سبزیجات، 300 تا 400 میلی‌گرم سدیم دارد. بنابراین، حتما پیش از مصرف، سبزیجات را در صافی ریخته و روی شان کمی آب بریزید.

 

4. سوسیس و کالباس

در تهیه سوسیس و کالباس به‌خصوص سوسیس خشک و ژامبون خشک مقدار زیادی نمک استفاده می‌شود؛ به‌طوری که هر برش ژامبون 1 گرم نمک دارد. البته به‌جز نمک، این خوراکی‌ها به‌خاطر چربی زیاد و افزودنی‌های غذایی باید به‌حداقل برسند.

 

5. زیتون

با اینکه زیتون جزء خوراکی‌های مفید است اما در آماده‌سازی و نگهداری زیتون مقدار زیادی نمک استفاده می‌شود. در این حالت، 10 عدد زیتون نزدیک به 4 گرم نمک دارد.

 

6. سس و چاشنی‌های آماده

تمام سس‌ها و چاشنی‌های آماده مانند مایونز، سس خردل و کچاپ مقدار زیادی نمک دارند. به عنوان مثال، 15 گرم سس خردل 5/0 گرم نمک دارد که بهتر است همراه با روغن زیتون یا سرکه رقیق شود تا نیاز به مقدار زیادی سس نباشد.

 

7. کروسان

برخلاف تصور، نمک فقط در خوراکی‌های با طعم شور وجود ندارد. نان باگت، کروسان، بسیاری از بیسکوییت‌ها و.... نیز مقدار زیادی نمک دارند که باید در مصرف آنها نیز احتیاط کرد.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

5 اصل کاهش کالری در رژیم مدیترانه‌ای 

ترفندهای تغذیه متعادل اما مقرون‌به‌صرفه​​​
5 خوراکی‌ برای حال خوب در زمستان کرونایی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو