به 6 دلیل در زمستان، زنجبیل بخورید!
5 بهمن 1399 ساعت: 09:11



زنجبیل یکی از ریشه‌های گیاهی پُرخاصیت است که مصرف آن خواص فراوانی برای بدن دارد. یکی از خوراکی‌های ارزشمندی که می‌توان در فصل زمستان به رژیم غذایی اضافه کرد، همین زنجبیل است زیرا مصرف این ریشه گیاهی در زمستان می‌تواند برای بدن مفید باشد. 

در ادامه با ضرورت مصرف زنجبیل در زمستان بیشتر آشنا خواهیم شد و به 6 مورد از فواید عادت به خوردن آن اشاره کرده ایم که عبارتند از: 

 

1. مبارزه با میکروب‌ها 

از آنجایی که احتمال اُفت عملکرد سیستم ایمنی بدن در فصل زمستان بیشتر می‌شود بنابراین ممکن است که بدن ما در روزهای سرد زمستانی بیشتر با خطر رشد میکروب‌ها یا باکتری‌های مضر مواجه شود. مصرف زنجبیل تازه می‌تواند به ازبین‌ بردن میکروب‌های احتمالی موجود در بدن کمک کند و باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی شود. 

 

2. ازبین ‌بردن حالت تهوع 

بعضی از افراد در روزهای سرد سال تمایل کمتری به خوردن غذا پیدا می‌کنند و به‌دلیل اُفت خلق‌وخو به‌خاطر تاریک شدن زودهنگام هوا با بی‌اشتهایی یا حالت تهوع مداوم مواجه می‌شوند. مصرف زنجبیل به‌عنوان چاشنی غذا یا استفاده از آن در انواع دمنوش‌ها می‌تواند شدیدا باعث کاهش مشکلات گوارشی، خصوصا حالت تهوع در روزهای سرد سال شود. 

 

3. بهبود شرایط عضلات و مفاصل 

از دیگر مشکلاتی که معمولا در روزهای سرد زمستانی برای بعضی از افراد، خصوصا میانسالان و سالمندان اتفاق می‌افتد، ابتلا به خشکی مفاصل یا گرفتگی‌های عضلانی است. بهتر است بدانید که مصرف روزانه مقداری زنجبیل می‌تواند از طریق کاهش شدید التهاب در بدن باعث بهبود دردهای عضلانی و مفصلی شود. 

 

4. کمک به کاهش فشار خون 

اگر شما هم به فشار خون بالا یا بیماری قلبی مبتلا هستید و در روزهای سرد سال مشکل تان تشدید می‌شود،‌ بهتر است بدانید که استفاده از زنجبیل می‌تواند به کاهش فشار خون یا تنظیم فشار خون کمک کند. افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند روزی یک وعده دمنوش زنجبیل مصرف کنند.

 

5. کاهش دردهای قاعدگی 

معمولا دل‌دردهای ناشی از قاعدگی در روزهای سرد سال شدیدتر از دیگر اوقات سال هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه زنجبیل در روزهای ابتدایی دوران قاعدگی می‌تواند به کاهش دل‌دردهای این دوران کمک قابل توجهی کند و مشکلاتی مانند تهوع یا بی‌اشتهایی ناشی از قاعدگی را از بین ببرد. 

 

6. افزایش قدرت سیستم ایمنی 

زنجبیل حجم بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها را در خود جای داده است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زنجبیل به کاهش استرس در بدن و پیشگیری از آسیب‌دیدگی DNA کمک می‌کنند. از این‌رو، زمانی که شما زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل خالص را به‌صورت روزانه مصرف می‌کنید، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و متابولیک مانند فشار خون، چربی خون، قند خون، بیماری‌های قلبی و ریوی را کاهش می‌دهید. به این ترتیب، میزان التهاب در بدن کاهش پیدا می کند و سیستم ایمنی بدن می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. علاوه بر این، مصرف منظم زنجبیل در روزهای سرد سال به هضم بهتر غذا در سیستم گوارشی هم کمک می‌کند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:WebMD

4 دمنوش برای بهبود سردرد 

4 اصل صبحانه برای حفظ تناسب اندام​​​
بهترین خوراکی‌های ضدپیری​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو