چیزهای شگفت‌آوری که به قلب شما آسیب می‌رساند
حقایق قلب را درک کنید
4 بهمن 1399 ساعت: 15:11



  می‌دانید که یک رژیم غذایی غلط و ورزش کم می‌تواند به قلب شما آسیب برساند. اما منابع پنهان بسیاری برای بیماری‌های قلبی وجود دارد که ممکن است از آنها آگاهی نداشته باشید. در اینجا برخی از مواردی که باید درباره آنها بدانید و گام‌های هوشمندانه برای کمک به سلامت قلبتان بردارید آورده شده است.

مشکلات دندان


آیا برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هر روز به انگیزه بیشتری نیاز دارید؟ افراد مبتلا به بیماری لثه نیز به احتمال زیاد به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. ارتباط مشخص نیست، اما برخی از متخصصان فکر می‌کنند باکتری‌های لثه شما ممکن است به جریان خون شما منتقل شوند و منجر به التهاب رگ‌های خونی و سایر مشکلات قلبی شوند. برای چکاپ هر 6 ماه به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده قرمزی یا درد در لثه‌ها یا تغییر در دندان‌ها، فوراً وقت خود را تعیین کنید.


شیفت کاری


طبق مطالعه اخیر از دانشگاه وسترن کانادا، کار در شب یا ساعات نامنظم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند کار شیفتی تاثیر بدی بر ریتم شبانه‌ روزی بدن دارد و فکر می‌کنند که به قلب شما آسیب می‌رساند. بنابراین اگر ساعات منظم در شبانه‌ روز کار نمی‌کنید، اقدامات دیگری را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی انجام دهید: ورزش کنید، رژیم غذایی متعادل داشته باشید و برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنید.


تاخیر در ترافیک


هرکسی که در ترافیک سپر به سپر گیر کرده باشد به شما می‌گوید که این مسئله استرس‌آور است. شاید به همین دلیل باشد که تحقیقات ماندن یک ساعت در ترافیک و احتمال بالاتر حمله قلبی را مرتبط می‌کند. سطح زیاد صدا - مانند نوعی که در آزادراه می‌شنوید - نیز با بیماری قلبی در ارتباط است. اگر نمی‌توانید در ساعت‌های شلوغی از سفر خودداری کنید، با گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، استرس را کم کنید. یا سواری خود را به اشتراک بگذارید و با همسفر خود صحبت کنید.




اگر زن هستید و قبل از 46 سالگی یائسه شده‌اید، احتمال بروز حمله قلبی یا سکته در شما دو برابر بیشتر از کسانی است که بعداً یائسه می‌شوند. افت هورمون استروژن، هورمونی با اثرات دوستانه برقلب، ممکن است نقش مهمی داشته باشد. از پزشک خود بخواهید تا فاکتورهای خطر بیماری قلبی (مانند کلسترول بالا) را آزمایش کند.


خروپف


اگر همسرتان می‌گوید شما مرتباً خروپف می‌کنید یا به نظر می‌رسد هنگام خواب نفس نفس می‌زنید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است یک بیماری جدی به نام آپنه (ایست تنفسی) داشته باشید. می‌تواند هنگامی اتفاق بیفتد که راه هوایی شما تا حدی مسدود شده باشد و باعث شود در تنفس خود مکث کنید. این اختلال با فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، سکته‌های مغزی و نارسایی قلبی در ارتباط است. درمان‌ها به شما کمک می‌کنند تا راحت نفس بکشید و خطر بیماری قلبی را نیز کاهش دهید.


هپاتیت سی 


اگر به این عفونت کبدی مبتلا باشید، بیشتر از افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، کلسترول پایین و فشار خون پایین دارید. اما حتی در این صورت، بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستید. محققان فکر می‌کنند که هپاتیت سی می‌تواند باعث التهاب سلول‌ها و بافت‌های بدن، از جمله در قلب شود. با دکتر خود مشورت کنید تا علائم قلبی را بررسی کنید.


نداشتن خواب خوب 


وقتی به طور معمول کمتر از 6 ساعت در شب می‌خوابید، خطر فشار خون و کلسترول بالاتر را افزایش می‌دهید. همچنین احتمال چاقی و ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهید (هر دو می‌توانند به قلب شما آسیب بزنند). این بدان معنی نیست که شما باید در طول روز بخوابید. وقتی به طور منظم بیش از 9 ساعت به صورت افقی می‌گذرانید، احتمال ابتلا به دیابت و سکته مغزی را افزایش می‌دهد  که فاکتورهای عمده خطر بیماری های قلبی است. از مغز، بدن و قلب خود مراقبت کنید - 7 تا 9 ساعت خواب شبانه را هدف قرار دهید.


ازدواج ناموفق


ازدواج خوب قلب شما را شاد و سالم می‌کند. طبق مطالعه اخیر از دانشگاه ایالتی میشیگان، افراد مسن که در از ازدواج خود راضی هستند، نسبت به افراد دیگر کمتر در معرض خطر بیماری قلبی هستند. علت احتمالی؟ فشار. وقتی استرس دارید، به احتمال زیاد گزینه‌های بد غذایی را انتخاب می‌کنید و کارهای دیگری را انجام می‌دهید که می‌تواند به قلب شما آسیب برساند، مانند نوشیدن بیش از حد الکل. علاوه بر این، ممکن است هورمون‌های استرس بر قلب تاثیر منفی بگذارند. بنابراین اگر ازدواج شما یک ازدواج سعادتمند نیست، به یک روانشناس مراجعه کنید.


تنهایی


وقتی اوقات خود را با عزیزان خود می‌گذرانید، استرس را خنثی می‌کنید و به شما کمک می‌کند تا فعال بمانید. افراد تنها ممکن است به بیماری قلبی مبتلا شوند. اگر نزدیک خانواده یا دوستان نزدیک نیستید، با کمک به شخصی که نیازمند است ارتباط برقرار کنید یا یک سگ یا گربه را به فرزندی قبول کنید. داوطلبان و صاحبان سگ ممکن است از سلامت قلب بهتری برخوردار شوند و همچنین عمر طولانی‌تری داشته باشند.


چربی شکم


هر وزن اضافی برای قلب شما سنگین است، اما نوع اطراف آن به ویژه خطرناک است. ممکن است بدن شما را وادار به ساختن هورمون‌ها و سایر مواد شیمیایی کند که می‌توانند فشار خون را افزایش دهند و بر رگ‌های خونی و سطح کلسترول شما تاثیر بد بگذارند. اگر یک زن هستید و دور کمرتان بیش از 35 اینچ یا اگر مرد هستید 40 اینچ است، با پزشک خود در مورد برنامه رژیم و ورزش صحبت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که یوگا و وقفه‌های کوتاه مدت ورزش با شدت بالا روش‌های خوبی برای آب کردن چربی شکم هستند.


بیش از حد نشستن وتماشای تلویزیون


افرادی که زیاد جلوی تلویزیون می‌نشینند بیشتر از کسانی که زمان تلویزیون خود را محدود می‌کنند دچار مشکلات قلبی می‌شوند. هر ساعتی که روزانه به تماشای تلویزیون می‌پردازید ممکن است خطر شما را تقریباً 20٪ افزایش دهد. نشستن محتمل‌ترین علت است. به مشکلاتی مانند فشار خون بالا مرتبط است تا زمانی که محققان از چگونگی و دلیل ارتباط تلویزیون و مشکلات قلبی مطلع شوند، سعی کنید زمان خود را در تماشای آن محدود کنید.


ورزش بیش از حد یکباره


ورزش برای قلب شما عالی است. اما اگر فرم خوبی ندارید یا فقط گاهی اوقات ورزش می‌کنید، به آرامی شروع کنید و استقامت خود را بسازید. تحقیقات نشان می‌دهد، وقتی بیش از حد یا خیلی سخت ورزش می‌کنید، ممکن است شما را در معرض حمله قلبی و سایر مشکلات قرار دهد. مطمئن نیستید چه چیزی برای شما بی خطر است؟ با یک ورزش آرام مثل پیاده روی شروع کنید. اگر خطر بیماری قلبی در شما زیاد است، با پزشک خود صحبت کنید و در حین تمرین از مانیتور قلب استفاده کنید.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: webmd

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو