بهترین خوراکی‌های ضدپیری
1 بهمن 1399 ساعت: 10:11



با اینکه پیری روند طبیعی زندگی است اما آلودگی هوا، استرس، عادت های غذایی اشتباه، بی‌تحرکی و... نیز زمینه‌ساز پیرشدن زودهنگام سلول‌ها می‌شوند. خوشبختانه گنجاندن بعضی خوراکی‌ها به‌خاطر مقدار فراوان ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌توانند این روند را به تاخیر بیندازند. 

در ادامه این مطلب، شما را با مواد غذایی آشنا خواهیم کرد که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان، از روند پیری زودهنگام جلوگیری می کنند. 

 

فلفل‌ دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌های A،E و C است که تاثیر آنتی‌اکسیدانی دارند. فلفل دلمه‌ای قرمز همچنین منبع غنی از لیکوپن است که عملکرد آنتی‌اکسیدانی موثری در مقابله با رادیکال‌های آزاد دارد. 

 

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی نیز به‌خاطر مقدار سرشار لیکوپن جزء بهترین خوراکی‌ها در پیشگیری از بروز علائم پیری است. جالب اینکه تاثیر این آنتی‌اکسیدان در گوجه‌فرنگی پخته 4 تا 5 برابر بیشتر از گوجه‌فرنگی خام است.

 

بروکلی

بروکلی سرشار از ریزمغذی‌های ضدپیری مانند ویتامین‌های A،E، C و سلنیوم است. البته برای حفظ ارزش تغذیه ای آن، نباید بروکلی را زیاد حرارت داد. 

 

انار 

آنتی‌اکسیدان‌های انار به‌خصوص پلی فنول‌ها در مقابله با پیری سلول‌ها بسیار موثر هستند. این ترکیبات در کنار مقدار فراوان ویتامین‌های E وA این تاثیر را افزایش می‌دهند.

 

روغن کلزا

اسیدهای چرب امگا3 موجود در روغن کلزا جزء چربی‌های غیراشباعی هستند که از سلول ها محافظت می‌کنند. این چربی‌‌ها در بدن ساخته نشده و حتما باید از طریق مواد غذایی تامین شوند. البته گردو، ماهی‌های چرب و دانه‌های کتان و چیا نیز حاوی امگا3 هستند.

 

پیاز

پیاز منبع سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که کِرستین یکی از موثرترین آنهاست. البته پیاز قرمز مقدار آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد و سپس پیاز زرد و سفید جای می گیرند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

بهترین میان‌وعده‌ها برای موقعیت‌های مختلف​​​
چطور رژیم غذایی‌‌مان را به رژیم مدیترانه‌ای نزدیک‌تر کنیم؟​​​
ترفندهای تغذیه متعادل اما مقرون‌به‌صرفه​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو