وقتی خود را آرام می‌کنید، چه اتفاقی در بدن می‌افتد
30 دی 1399 ساعت: 15:10



آرام‌سازی و حفظ خونسردی، آن هم زمانی که هر روز با مشکلات و مسائل مختلف مواجه می‌شوید، غیرممکن به نظر می‌رسد.
 این تنش‌ها سلامت جسم و روان را به خطر می‌اندازد. برای دوری از این آسیب‌ها نمی‌توانید موقعیت را تغییر دهید و نمی‌توانید آن را رها کنید. پس باید به دنبال راهی برای کاهش آسیب‌ باشید. برخی افراد برای رسیدن به آرامش به دنبال دارو و موادی می‌گردند که سریع بتواند به آن‌ها کمک کرده و آنها را از شر افکار منفی نجات دهد اما چنین روش‌هایی تنها در کوتاه‌مدت موثر بوده و بعد از مدتی فرد با عوارض جانبی داروها مواجه می‌شود. برعکس، استفاده از روش‌های آرام‌سازی به طور طبیعی باعث آزاد شدن هورمون‌های موثر در شادی و آرامش می‌شود. پس به شما پیشنهاد می‌کنم این مطالب را بخوانید.

1. واکنش بدن به آرامش چیست:

این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم عصبی پاراسمپاتیک، وظایف بدن را انجام می‌دهد. زمانی که در حال استراحت هستید، این بخش از سیستم عصبی، عملکرد اندام‌ها و غدد را تنظیم می‌کند. وقتی احساس امنیت می‌کنید، بدن نسبت به آرامش واکنش نشان می‌دهد. در واقع می‌تواند مانع تاثیرات استرس بر بدن شود. این تغییرات برای سلامت روح و جسم فرد مفید است.

2. ضربان قلب کاهش می‌یابد:

استرس موجب تحریک فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک می‌شود که در شرایط خطرناک مسوولیت عملکرد بدن را بر عهده دارد. واکنش «فرار و گریز» هورمون‌هایی به نام کاتکول آمین‌ها را برای تسریع ضربان قلب ارسال می‌کند اما آرامش به بدن اجازه می‌دهد تا دریابد، صرفه جویی در مصرف انرژی خوب است. سیستم پاراسمپاتیک، هورمونی به نام استیل کولین را می‌گیرد و آزاد می‌کند و باعث کاهش ضربان قلب می‌شود.

3. فشارخون کاهش می‌یابد:

هورمون‌های استرس می‌تواند سرعت ضربان قلب را تسریع بخشد، رگ‌های خونی را متراکم کند و به طور موقت فشارخون را افزایش دهد. هنگام آرامش عکس آن اتفاق می‌افتد. اگر فشارخون بالا دارید، روش‌های آرام‌سازی مانند مدیتیشن کمک می‌کند تا استرس را کنترل کرده و احتمال بیماری قلبی کاهش یابد.(اما مصرف دارو را قطع نکنید مگر به توصیه پزشک.)

4. هضم غذا بهتر می‌شود:

وقتی استرس موجب واکنش «فرار یا گریز» می‌شود، با حرکت خون به سمت عضلات بزرگتر، عمل هضم متوقف می‌شود. تکنیک آرام‌سازی این روند را معکوس می‌کند. همچنین التهابی که ممکن است به روده‌ها آسیب برساند را کاهش می‌دهد. استرس در بسیاری از مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) نقش دارد. تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تنفس عمیق یا مراقبه می‌تواند به بروز علائم بهتر کمک کند.

6. تنفس آرام می‌شود:

 شما ممکن است به کسی که وحشت کرده است بگویید: «نفس عمیق بکش». دلیل خوبی برای آن وجود دارد. وقتی استرس دارید، نفس کشیدن تندتر می‌شود. تنفس بیش از حد ممکن است منجر به سطح پایین دی‌اکسیدکربن موجود در خون و موجب احساس سرگیجه و ضعف شود اما آرامش سرعت تنفس را کند می‌کند؛ همچنین می‌توانید با تنفس آهسته و کنترل شده و حدود 6 بار تنفس در یک دقیقه، آرامش را در خود ایجاد کنید.

6. عضلات شل می‌شود:

وقتی احساس خطر می‌کنید، عضلات بدن منقبض می‌شود، چه از ترس خرس جنگل باشد و چه از اتفاقات غیرمنتظره در محل کار. معمولاً هنگام آرام شدن، تنش عضلانی کاهش می‌یابد اما استرس طولانی‌مدت می‌تواند تقریباً و به طور مداوم منجر به تنش عضلانی شود. اگر به سختی آرام می‌شوید، از پزشک خود در مورد واکنش آرام‌سازی سوال کنید. بدن از حسگرها برای نشان دادن واکنش به عملکردها استفاده می‌کند و به شما یاد می‌دهد چگونه از تنش‌های عضلانی رها شوید.

7. کمتر آسیب می‌بینید:

آرامش شما را از درد نجات نمی‌دهد اما می‌تواند صدای بدن را کمی کاهش دهد. عضلات آرام کمتر دچار درد می‌شود. آرامش موجب می‌شود تا مغز اندورفین‌ها، مواد شیمیایی که مانند مسکن‌های طبیعی عمل می‌کنند را آزاد کند. مطالعات نشان می‌دهد که روش‌های آرام‌سازی مانند مدیتیشن می‌تواند درد ناشی از بیماری‌هایی مانند فیبرومیالژیا، میگرن، درد مزمن لگن و سندرم روده تحریک‌پذیر را کاهش دهد.

8. کنترل قندخون راحت‌تر می‌شود:

هورمون‌های استرس می‌توانند باعث افزایش قندخون شوند. اگر مبتلا به دیابت هستید، تلاش برای کنترل این شرایط می‌تواند استرس را بیشتر کند. آرامش می‌تواند به بدن فرد کمک کند تا قندخون را کنترل کند(اگرچه نمی‌تواند جایگزین دارو شود). برای کنترل قندخون به طور منظم ورزش کنید و خواب کافی داشته باشید. روش‌های آرام‌سازی مانند مراقبه یا یوگا را امتحان کنید تا زودتر به نتیجه برسید.
 
9. سیستم ایمنی بهتر کار می‌کند:

استرس طولانی‌مدت مبارزه با عفونت‌ها را دشوارتر می‌سازد. اما آرامش عمیق می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند. با کمک تکنیک‌هایی مانند آرام‌سازی عضلات به طور پیوسته می‌توانید به هدف برسید. هرجا که دچار تنش می‌شوید، عضلات را یکی یکی شل کنید. حتی بسیار مهم است که با افزایش سن نگرانی‌های خود را کنترل کنید. عملکرد ایمنی بدن به طور طبیعی و با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

10. بهتر می‌خوابید:


بعضی اوقات، حتی اگر خسته شده باشید، ممکن است نتوانید خوب بخوابید. این حالت «خسته اما هندزفری در گوش» نشانه‌ای است که هنوز در حالت «فرار یا گریز» هستید. تکنیک‌های آرامش مانند تنفس عمیق می‌توانند به شما کمک کنند تا واکنش آرام‌سازی را تغییر دهید. بعضا از آنها برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود.

11. چگونه خود را آرام کنید:

برخی از افراد هنگام باغبانی، آشپزی یا خواندن کتاب بدنشان خشک می‌شود. برخی دیگر وقتی دعا می‌خوانند یا مراقبه می‌کنند. شما می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید: 

• تصاویر بصری
• شل کردن عضلات به طور پیوسته
• ماساژ 
• تنفس عمیق 
• واکنش آرام‌سازی

اگر مطمئن نیستید که چطور کار را شروع کنید، از پزشک خود بخواهید تا شما را به متخصصی که آرام‌سازی را آموزش می‌دهد، ارجاع دهد.

12. روش بنسون را امتحان کنید:

این روش توسط هربرت بنسون، پزشک متخصص قلب که اولین بار واکنش آرام‌سازی را توصیف کرد، ابداع شده است. آنچه شما انجام می‌دهید این است: 
• در جای راحت و آرام بنشینید.
• چشمان خود را ببندید. 
• به تدریج تمام عضلات را شل کنید، از پاها شروع کنید و به سمت بالای بدن بیایید. 
• از راه بینی نفس بکشید. 
• به تنفس خود توجه کنید. 
این کار را حدود 20 دقیقه انجام دهید. سپس چند دقیقه با چشمان بسته بنشینید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو