ترفندهای تغذیه متعادل اما مقرون‌به‌صرفه
27 دی 1399 ساعت: 09:10



گرچه تصور رایج در مورد تغذیه متعادل و گنجاندن انواع گروه‌های غذایی در رژیم روزانه با صرف هزینه بالا همراه است اما در واقع اسراف مواد غذایی مهم‌ترین عامل تحمیل مخارج زیاد برای خرید مواد‌غذایی است. در این میان، توجه به اهمیت مواد غذایی مختلف و کمی خلاقیت به بهبود تغذیه خانواده و حفظ سلامت افراد کمک می‌کند.

در ادامه این مطلب، راهکارهایی را پیشنهاد کرده ایم که با کمک آنها می توان در عین داشتن تغذیه متعادل، هزینه ها را کاهش داد. 

 

داشتن لیست خرید هفتگی

خرید مایحتاج غذایی به اندازه یک هفته براساس لیست خرید باعث می‌شود تا صرفا خوراکی‌های موردنیاز تهیه شده و از خریدهای غیرضروری صرفنظر شود. خرید بدون لیست و برنامه‌ریزی، مهم‌ترین عامل انتخاب خوراکی‌هایی است که در منزل وجود دارد و زودتر فاسد می‌شوند. 

 

پرهیز از یک بسته با چند ماده غذایی

امروزه انواع کنسرو با ترکیب سبزیجات مختلف مانند ذرت، هویج و... وجود دارد. اما چنین محصولاتی هزینه بیشتری نسبت به یک نوع خوراکی خواهند داشت. در مورد انواع پاستا حاوی عصاره سبزیجات و... نیز این حالت وجود دارد و بهتر است با افزودن کمی سبزیجات تازه، خودتان ارزش تغذیه ای محصول را بهبود دهید.

 

خرید میوه‌های فصل

عرضه میوه‌ها و سبزیجات هر فصل در موعد خود با فراوانی و قیمت مناسب‌تر همراه است زیرا تولید محصولات خارج از فصل در گلخانه یا انتقال از دیگر مناطق مستلزم هزینه بیشتری خواهد بود. 

 

چیدمان درست موادغذایی در یخچال

خیلی از اوقات موادغذایی مختلف حتی در یخچال هم فاسد می‌شوند زیرا برودت کافی وجود ندارد. بنابراین، این نکته را حتما مدنظر داشته ‌باشید تا ماندگاری خوراکی‌ها بیشتر شود. غذاهای آماده را نیز در ظروف درب‌دار نگه‌دارید. اگر آشپزخانه شما گرم است، حتی حبوبات و خشکباری نظیر زرشک، آرد و... را نیز در یخچال نگه‌داری کنید.

 

انتخاب خوراکی‌های منجمد

باور رایج این است که خوراکی‌های تازه و منجمد تفاوتی از نظر ارزش تغذیه ای ندارند؛ پس می‌توانید برای صرفه‌جویی از هزینه‌ها، مرغ، گوشت و دیگر خوراکی‌های منجمد را بخرید. البته به تاریخ انقضاشان توجه کرده و پس از انجمادزدایی دوباره آنها را در فریزر نگذارید.

 

داشتن خلاقیت در طبخ غذا

آشپزی در منزل بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از خرید غذای آماده است. کمی خلاقیت در تهیه غذا مانع از یکنواختی و صرف هزینه‌های مداوم می شود. بنابراین پیش از طبخ، سری به یخچال و قفسه موادغذایی بزنید و از مواد موجود کمک بگیرید. افزودن ادویه‌ها و سبزیجات معطر نیز در بهبود طعم و ارزش تغذیه ای موثر هستند. این نکته را به‌خصوص در مورد خوراکی‌هایی که تاریخ انقضا نزدیک دارند حتما رعایت کنید.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

زیره؛ از چربی‌سوزی تا تقویت ایمنی بدن 

بهترین و بدترین میان‌وعده‌ها قبل از خواب​​​
7 خوراکی‌ برای تقویت انرژی در زمستان کرونایی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو