بهترین میان‌وعده‌ها برای موقعیت‌های مختلف
27 دی 1399 ساعت: 09:10



آیا شما هم عصرها دچار اُفت انرژی می‌شوید؟! یک میان‌وعده ساده می‌تواند به تجدید قوای شما کمک کند اما قطعا باید در انتخاب تان هوشمندانه عمل کنید. مثلا شکلات ذاتا دارای کافئین است و هرچه درصد خلوص شکلات بالاتر باشد، کافئین بیشتری هم خواهد داشت. میوه‌هایی مانند پرتقال نیز می‌توانند به تقویت سریع شما کمک کنند زیرا هم مقدار مناسبی قند دارند و هم به‌دلیل داشتن ویتامین C به بدن کمک می‌کنند تا چربی‌ها برای تولید انرژی به مصرف برسند. 

در ادامه این مطلب شما را با چند مورد از بهترین میان‌وعده‌ها برای موقعیت‌های مختلف آشنا می‌کنیم. این موقعیت های مختلف و میان وعده های مناسب شان عبارتند از: 

 

آماده شدن برای فعالیت‌های ورزشی 

حدود 2 ساعت قبل از ورزش، ‌بهترین زمان برای دریافت کربوهیدرات‌های سالم است. انتخاب‌های خوب در این زمینه عبارتند از غلات سبوس‌دار، نان گندم، ماکارونی قهوه‌ای و برنج قهوه‌ای. میوه‌ها و سبزی‌ها نیز می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. البته در این فاصله زمانی باید از دریافت مقادیر بالای پروتئین خودداری کنید، چون هضم این ترکیبات به زمان زیادی نیاز دارد. اگر هم قبل از شروع تمرینات ورزشی واقعا احساس گرسنگی کردید، می‌توانید یک عدد سیب یا موز بخورید. 

 

رفع گرسنگی بعد از فعالیت‌های ورزشی 

در فاصله 1 تا 2 ساعت پس از پایان ورزش باید از میان‌وعده‌های حاوی پروتئین و کربوهیدرات استفاده کنید، چون این میان‌وعده‌های ترکیبی به بازیابی عضله‌ها کمک می‌کنند. ساندویچ بوقلمون همراه با سبزیجات، ماست و میوه، شیرکاکائو کم‌چرب و نان سبوس‌دار یا یک لیوان اسموتی کامل، همگی از بهترین گزینه‌ها برای چنین موقعیتی هستند. البته نوشیدن آب برای جایگزین‌سازی مایعات دفع‌شده هنگام فعالیت‌های ورزشی را هم نباید فراموش کنید. 

 

حفظ آرامش و رفع استرس 

با این‌که بعضی از موارد استرس و اضطراب حتما به درمان‌های دارویی نیاز دارند اما بعضی از مواد غذایی هم می‌توانند اثرات مثبتی برای رفع استرس و اضطراب داشته باشند. مثلا دریافت ماده معدنی زینک (روی) ‌با کاهش اضطراب مرتبط است. بادام هندی، زرده تخم‌مرغ و ماهی سالمون از بهترین منابع برای دریافت زینک هستند. به‌علاوه، ماهی‌های چرب مانند سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا-3 هستند که طبق یافته‌های علمی می‌توانند به تسکین استرس کمک کنند. پروبیوتیک‌ها نیز که در خوراکی‌های مختلفی مانند ماست‌های پروبیوتیک یافت می‌شوند، می‌توانند به تسکین اضطراب کمک برسانند. 

 

آماده شدن برای روزهای شلوغ و پُرمشغله 

غلات صبحانه برپایه جو دوسر را می‌توان به‌عنوان بهترین انتخاب صبحگاهی به‌منظور آماده شدن برای روزهای شلوغ و پُرمشغله معرفی کرد. این صبحانه حاوی بتاگلوکان است که نوعی فیبر محسوب می‌شود و احساس سیری طولانی‌تری را به شما القا می‌کند. مطالعات گوناگونی نشان داده‌اند که کربوهیدرات‌های پیچیده مانند جو دوسر، میزان سروتونین مغز را هم افزایش می‌دهند که درنهایت باعث شکل‌گیری حس آرامش می‌شود. 

 

تلاش برای آبرسانی به بدن 

آب قطعا بهترین گزینه برای آبرسانی به بدن است اما بعضی از مواد غذایی هم می‌توانند برای آبرسانی به بدن مفید باشند. میوه‌ها و سبزی‌هایی که برای مقابله با تشنگی و تامین آب بدن مناسب هستند، عبارتند از هندوانه، کاهو، کرفس، خیار، توت‌فرنگی، کدو سبز و گل‌کلم. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:WebMD

غذا خوردن آگاهانه یعنی چه؟ 

ترفندهای جالب کاهش وزن در روزهای قرنطینه​​​
4 دمنوش آرامش‌بخش برای روزهای قرنطینه​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو