عادت‌های سالمی که می‌توانند نتیجه عکس داشته باشند
23 دی 1399 ساعت: 09:10



تحولات اجتماعی، رشد جمعیت و مدرن‌تر شدن زندگی مردم موجب شده تا عادات و رفتار تغذیه‌ای مردم کم‌کم تغییر کرده و گرایش به مصرف غذاهای آماده بیشتر شود
از گذشته تا امروز تغییرات چشمگیری در همه ابعاد زندگی ایجاد شده است، از شکل لباس پوشیدن و نحوه آداب معاشرت گرفته تا غذاهایی که مصرف می‌کنیم. تحولات اجتماعی، رشد جمعیت و مدرن‌تر شدن زندگی مردم موجب شده تا عادات و رفتار تغذیه‌ای مردم کم‌کم تغییر کرده و گرایش به مصرف غذاهای آماده بیشتر شود. با اینکه ما در گذشته عادات غذایی سالمی داشتیم اما رفته رفته از مصرف غذاهای گیاهی و غنی از فیبر به سمت غذاهای فراوری شده با منبع حیوانی حرکت کرده‌ایم. کارشناسان تغذیه معتقدند اگر الگوی مصرف مواد غذایی تغییر نکند، در آینده مشکلات ناشی از تغذیه نادرست نمود بیشتری پیدا می‌کند و معضلات سلامت افراد دوچندان می‌شود.

1. انتخاب‌های درست:
 
وقتی می‌خواهید غذای سالمی بخورید، موارد زیادی را می‌توانید انتخاب کنید اما همه آنها آنطور که به نظر می‌رسند، سالم نیستند. برخی از آنها که به نظر سالم هستند، ممکن است نتیجه معکوس داشته باشند.

2. نوشیدن نوشابه رژیمی:

در حالی که کاهش قند برای بدن مفید است، شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز می‌توانند مشکلات گوناگونی را ایجاد کنند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بویژه نوشابه رژیمی می‌نوشند، تمایل به بیشتر خوردن غذاهای پر کالری دارند. همچنین این افراد معمولاً شاخص توده بدنی(BMI) بالاتری دارند. همیشه آب سالم ترین نوشیدنی است و می‌توانید به آن طعم دهنده هایی مانند تمشک، خیار، نعناع، لیمو یا گلاب اضافه کنید.

3. خوابیدن:

خواب آخر هفته عالی است اما کم خوابی در طول هفته را جبران نمی‌کند. در واقع تنظیم ساعت بدن را بر هم زده و باعث بی‌حالی و رخوت می‌شود. همچنین ممکن است در تمرکز یا در عکس‌العمل فرد مشکل ایجاد کند. بهترین راه حفظ ساعت بیولوژیک بدن این است که زودتر بخوابید و هر روز تقریباً در یک ساعت مشخص بیدار شوید.

4. خوردن میوه‌ها:

میوه، قابلیت منحصربه‌فردی در حفظ انرژی‌ در طول روز را داراست چون حاوی فیبر و قندهای پیچیده است که نسبت به قندهای ساده (مانند قند موجود در نوشابه و ...) آرام‌تر تجزیه و هضم می‌شوند. همچنین بدن راحت‌تر می‌تواند میوه‌ها را هضم کند و موجب می‌شود تا به کسالتی که هنگام هضم اسنک‌های دیر هضم یا وعده‌های حجیم روی می‌دهد، دچار نشوید. بهترین کار این است که با معده پر خورده نشوند و زمانی که چندین ساعت معده‌تان خالی بوده به جای لبنیات یا ماکیان، برای شروع سراغ میوه‌ها بروید تا بدن‌تان تغذیه‌ درستی داشته باشد.

5. کاهش کربوهیدرات‌ها:

کربوهیدرات‌‌‌ها یک ریز مغذی هستند. آنها به ما انرژی می‌دهند و به عضلات و مغز سوخت می‌رسانند. بنابراین اجتناب از آنها، مانند رژیم غذایی کتو، ممکن است ایده خوبی نباشد و پرهیز از آنها همیشه آسان نیست. ایده بهتری برای ایجاد عادت‌های خوب است که می‌توانید در طولانی مدت آن را انجام دهید، مانند مصرف کربوهیدرات بیشتر در زمان فعالیت و مصرف کربوهیدرات کمتر در مواقعی است که فعالیت ندارید.

6. آب میوه پاک‌کننده یا سم‌زدا:

به نظر می‌رسد که نوشیدن این نوع آب میوه‌‌‌ها راهی مناسب برای کاهش وزن و استراحت دادن به دستگاه گوارش باشد اما بیشترین دلیل کاهش وزن، نوشیدن آب است. علاوه بر این ما را از مواد مغذی و حیاتی مانند پروتئین‌‌‌ها و چربی‌‌‌ها محروم می‌کند. ریه‌ها، کبد و کلیه‌‌‌ها برای دفع سموم از بدن طراحی شده‌اند، بنابراین بهترین برنامه غذایی، برنامه‌ای است که ویتامین‌‌‌ها و مواد معدنی لازم برای سالم نگه داشتن این اندام‌‌‌ها را تامین کند.

7. موادغذایی با ترکیبات سالم را انتخاب کنید:

صرف اینکه غذایی "کاملا طبیعی" یا "سالم" نامیده شود به این معنی نیست که برای بدن مفید است. هیچ تعریف کلی برای آن وجود ندارد، بنابراین هر دو قابل تفسیر هستند. برای درک حقیقی خوب یا بد بودن آن، برچسب مواد‌غذایی و فهرست مواد تشکیل‌دهنده آن را بخوانید. مشاهده آن تنها راه اطلاع از چیزی است که مصرف می‌کنید.

8. مصرف مکمل‌ها:

بدن ما به بسیاری از ویتامین‌‌‌ها و مواد معدنی مختلف نیاز دارد تا به درستی کار کند. ممکن است راحت به نظر برسد که همه این مواد در یک قرص مکمل موجود باشد. برخی از مکمل‌های غذایی، مانند کلسیم، می‌توانند به بدن کمک کنند اما هدف از مصرف مکمل آن جایگزین کردن تغذیه مناسب نیست. اگر بدن آن را از طریق غذا دریافت کند، می‌تواند بهتر از چندین ماده مغذی‌ استفاده کند.

9. استفاده بیش از حد از ضد‌عفونی کننده دست:

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که پاک کردن دست بدون استفاده از آب و صابون به ضدعفونی دست کمک کرده و تجارت 200 میلیون دلاری را در ایالات متحده رقم زده است. ‌محلول‌های الکلی از گسترش برخی میکروب‌‌‌ها مانند استافیلوکوکوس اورئوس (استاف) جلوگیری می‌کند اما بهتر است فقط در صورت نیاز از آن استفاده شود. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده زیاد از آن باعث تقویت برخی از میکروب‌‌‌ها شده و در بعضی موارد باعث کاهش اثر ضد عفونی‌کننده می‌شود.

10. نوشیدن آب از بطری:

مطالعات نشان داده است که آب لوله‌کشی از آب بطری بهتر است. در واقع، استانداردهای دولت برای استفاده از آب لوله کشی بیشتر است و برخی ناخالصی‌ها، مانند میکروپلاستیک‌ها، می‌توانند پلاستیک موجود در بطری را وارد آب کند. علاوه بر آن، 86 درصد بطری‌های آب بازیافت نمی‌شوند و تقاضای سالانه آمریکا برای این بطری‌‌‌ها برابر با 17 میلیون بشکه نفت است.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو