اشتباهات رایج در انتخاب کفش و چگونگی رفع آن:
23 دی 1399 ساعت: 09:10



اگر فکر می‌کنید خرید کفش کار راحتی است و شما می‌توانید برای خرید به یک فروشگاه بروید و از میان انواع کفش، رنگ و طرح و مدل دلخواه خود را بدون توجه به بسیاری از نکات انتخاب نمایید، سخت در اشتباه هستید. 
کفش‌ها در راحتی، شادابی و سلامت ما موثرند. پس برای انتخاب کفش مورد نظرتان کمی بیشتر وقت صرف کنید و خرید آن را جدی بگیرید.

1. هیچ گاه پای خود را اندازه نگیرید:

آخرین باری که فروشنده، برای اندازه‌گیری پای شما از وسیله مخصوص این کار(دستگاه Brannock) استفاده کرد، کی بود؟ با افزایش سن، قوس پا کم می‌شود و گرانش و وزن باعث کشش رباط‌ها می‌شوند، بنابراین پا پهن‌تر و کشیده‌تر می‌شود. هر زمان که خرید می‌کنید یا حداقل سالی یکبار، سایز پا را داشته باشید. یک پا اغلب از پای دیگر بزرگ‌تر است، بنابراین هر دو را اندازه بگیرید و کفش را در هر دو پا امتحان کنید. حتما بایستید. تحمل وزن کامل بر روی پا آن را منبسط می‌کند.

2. کفش پاشنه بلند:

یک مطالعه نشان داد که خانم‌های مسنی که بیشتر از کفش‌های پاشنه بلند استفاده می‌کردند، تقریباً دو برابر بیشتر دچار بیماری انحراف شست پا یا هالوکس والگوس، برجستگی‌های استخوانی دردناک کنار مفصل شست پا، می‌شدند. کفش‌های پاشنه بلند قوزک پا را تحت فشار قرار می‌دهد و باعث درد، بی‌حسی و حتی آسیب به مچ پا می‌شود. اندازه استاندارد پاشنه کفش کمتر از 5 سانتیمتر است. اگر گاهی اوقات لازم است کفش پاشنه بلند بپوشید، البته تا جایی که ممکن است آن را کمتر بپوشید و بیشتر از کفش‌های پاشنه کوتاه استفاده کنید.

3. کفی‌های نامناسب:

کفی‌های کفش صرفا مختص افرادی نیست که مشکلات پا دارند. استفاده از این کفی‌ها موجب می‌شود تا بیشتر احساس راحتی کنید. اگر بیشتر روز را سر پا هستید، کفی‌های ژله‌ای می‌توانند از فشار وارده بر پا بکاهد. با افزایش سن که پوست نازک‌تر می‌شود، نیاز به مراقبت بیشتر از پا است. اگر می‌توانید کفش را قبل از خرید پا بزنید و امتحان کنید. ویژگی‌های مثبت کفش، زیاد هم واقعی نیستند. اگر مبتلا به دیابت، گردش خون ضعیف یا هرگونه مشکلی در پا هستید، برای سفارش کفش‌های طبی به پزشک متخصص پا و ارتوپد مراجعه کنید.

4.  پیدا کردن اندازه اصلی پا:

بر این باور هستید که سایز پای شما 38 است و کفش سایز 39 مناسب پای شماست؟ به شماره روی جعبه توجه نکنید. کفش‌ها از نظر سبک و مارک اندازه متفاوتی دارند. قبل از خرید شکل پای خود را در نظر داشته باشید. اگر کفشی توجه شما را جلب‌ کرد که با طرحی که مناسب پای شماست تطابق ندارد، پس از انتخاب آن صرف نظر کنید. وقتی یک کفش مناسب پیدا کردید، آن را امتحان کنید. آیا می‌توانید همه انگشتان پا را به خوبی تکان دهید؟ آیا با پاشنه آن احساس راحتی می کنید؟ اگر از پشت پا سفت و خشک باشد، می‌تواند باعث ایجاد درد در قسمت استخوانی پاشنه پا و موجب زخم در پشت پا شود.

5. فکر می‌کنید کفش جا باز می‌کند:

کفشی که هنوز جا باز نکرده، یعنی خیلی تنگ است. کفش‌های نو را باید به محض اینکه پا می‌کنید، احساس راحتی به شما بدهد. حتماً آن را با جوراب بپوشید و امتحان کنید. اگر از پای شما بزرگ‌تر بود آنرا نخرید. بله، ممکن است با گذشت زمان کفش گشادتر شود اما انتخاب یک جفت کفش بهتر و راحت‌تر این است که در پاها ایجاد درد و ناراحتی نکند.

6. کفشی که مناسب ورزش نیست:

بازیکنان در ورزش بسکتبال به کفشی نیاز دارند که از پاهای آنها در حرکت سریع مراقبت کند. دوندگان به کفشی نیاز دارند که ضربه‌گیر باشد و کفی آن مناسب باشد. اگر حداقل هفته‌ای دو بار ورزشی می‌کنید، پوشیدن کفش نامناسب ممکن است بیش از انجام آن تمرین به پای شما آسیب برساند. یک متخصص کفش ورزشی می‌تواند در انتخاب کفش ورزشی به شما کمک کند تا براحتی بتوانید ورزش کنید. حتما مرتباً کفش ورزشی را تعویض کنید.

7. کف پایتان صاف است:

قوس پای شما چگونه است؟ دانستن آن مهم است و یافتن آن نیز آسان است. پای خود را خیس کنید و روی یک ورقه مقوا بگذارید. به رد پای خود دقت کنید:
- آیا قسمت میانی پا تقریباً در قسمت وسط نیمه پر است؟ قوس پای شما طبیعی است. 
- رد پای شما کامل است؟ کف پای شما صاف است. به دنبال یک کفش پیاده روی مناسب باشید که پاها را از داخل فشار ندهد.
- به سختی رد پای شما روی مقوا می‌افتد؟ قوس پای شما زیاد است. برای افزایش ضربه‌گیری کفش یک کفی اضافی در کفش بگذارید.

8. کفش کهنه می‌پوشید:

کفش‌های ساییده فشار زیادی را بر استخوان پاشنه پا و بافت‌های همبند پا وارد می‌کنند که می‌تواند منجر به فاسیای کف پا (‌التهاب رباط کف پا) شود، یعنی زمانی که بافت همبند زیر پا کشیده شده و پاره می‌شود و شایع‌ترین علت درد پاشنه بوده و بسیار دردناک است. خار پاشنه یکی دیگر از آثار دردناک کفش‌هایی است که بسیار فرسوده اند. هنگامی که عضلات پا و رباط استخوان پاشنه پا بیش از حد کشیده می‌شود، در زیر استخوان پاشنه پا یک رشد استخوانی ایجاد می‌شود.

9. کفش‌های پنجه باریک:

ممکن است این کفش‌های نوک تیز جالب به نظر برسند اما پنجه آن باریک است. اگر پاشنه بلند را هم به آن اضافه کنید بنابراین با فشار بر روی قوزک پا انگشتان را به حالت سه گوش نگه می‌دارد که می‌تواند منجر به حالت پنجه چکشی شود، جایی که انگشتان پا (معمولاً انگشت دوم) از ابتدای بند خم می‌شوند. هرچه بیشتر از این نوع کفش‌ها بپوشید، عضلات بند انگشتان بیشتر ضعیف می‌شوند. به دنبال یک کفش پنجه چهارگوش یا پنجه گرد باشید که انگشتان پا در آن صاف قرار بگیرد.

10. خرید آنلاین کفش:

اگر کفش شما مناسب نیست ولی به هر حال آن را می‌پوشید، پس باعث ایجاد مشکل خواهد شد. در خرید کفش اینترنتی مشکلات زیادی بوجود می‌آید. این کفش‌ها ممکن است متناسب با شکل پای ما نباشند یا در ظاهر عالی به نظر برسند اما ارزان یا از مواد نامرغوب ساخته شده باشند. مردم به ویژه خانم‌ها بیشتر تمایل دارند که کفش با سایز کوچک‌تری را بپوشند. اگر کفش کوچک‌تر از سایز پای خود را بپوشید، در معرض مشکلاتی مثل پینه، میخچه و مشکلات جدی تر قرار می‌گیرید.

11. کفش برند می‌پوشید:

مارک‌های معروف معمولاً نشان می‌دهند که فقط برای شما ساخته شده‌اند. شما می‌دانید که آنها مناسب نیستند، پس به قضاوت خود اعتماد کنید. اگر در تبلیغ به آن "کفش راحتی" گفته می‌شود اما احساس می‌کنید اینطور نیست، از انتخاب آن صرف‌نظر کنید. کفش‌های شما باید متناسب با پای شما باشد، ‌در آن احساس راحتی داشته باشید و متناسب با فعالیت شما باشد. سعی کنید از فروشگاهی خرید کنید که کفش‌های مناسب با قیمت‌های مختلف داشته باشد. به احتمال زیاد کفش متناسب و شیک و مطابق با سایز پای خود را پیدا خواهید کرد.

12. شتاب زده خرید می‌کنید:

سزاوار است برای انتخاب کفش مناسب وقت بیشتری را بگذارید. به نکات مهم در انتخاب کفش دقت داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که از داخل از بلندترین انگشت پا تا انتهای کفش، تقریباً یک سانت فضای اضافی وجود داشته باشد. به برچسب‌ها یا درزهایی که از داخل کفش ممکن است پا را دچار مشکل کند، دقت کنید. اگر می‌توانید، روی سطوح مختلف راه بروید. به قوزک پای خود توجه کنید. آیا به کفش پهن تری نیاز دارید؟ زیره کفش را بررسی کنید. آیا مناسب فعالیت شماست؟

13. صبح‌ها به خرید کفش می‌روید:

مهم نیست که وقت خود را چگونه می‌گذرانید، پاها می‌توانند به اندازه 8٪ در طول روز ورم کند. بنابراین ایده خوب این است که بعد از ظهرها برای خرید کفش اقدام کنید.

14. یک نوع کفش را هر روز می‌پوشید:

برای خرید یک جفت کفش مناسب وقت گذاشته‌اید اما نمی توانید هر روز آن را بپوشید؟ بهتر است هر چند روز یکبار کفش‌ها را تعویض کنید. آنها را در فضای باز بگذارید. اگر زیاد عرق می‌کنید، فرصت یدهید تا خشک شوند. کفی پا و پاشنه کفش نیز بهتر دوام می‌آورد. اگر آنها را تمیز و خوش فرم نگه دارید از پوشیدن آن بیشتر احساس رضایت خواهید داشت.


مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو