غذا خوردن آگاهانه یعنی چه؟
22 دی 1399 ساعت: 10:10



صرف وقت کافی و جویدن کامل لقمه‌ها جزء اصول تاثیرگذار در رژیم‌های لاغری است که البته چندان موردتوجه قرار نمی گیرد. در واقع، این دو توصیه بخشی از غذاخوردن آگاهانه هستند که ارتباط حواس مختلف با تغذیه و وزن را می‌رسانند. 

در کل، غذا خوردن آگاهانه 5 اصل مهم دارد که رعایت آنها برای حفظ تناسب اندام ضروری است. این اصول عبارتند از:

 

1. فقط و فقط غذاخوردن

در دنیای پرمشغله امروز، خیلی از افراد غذا را هنگام کار با رایانه، موبایل، صحبت با همکاران یا تماشای تلویزیون و... صرف می‌کنند. در حالی‌که غذاخوردن باید در محیطی آرام و به‌دور از هر عامل پرت‌کننده حواس باشد. همچنین، باید کنار سفره یا میز نشست نه اینکه روی کاناپه لم داد یا هنگام غذا راه رفت و صحبت کرد. 

 

2. جویدن کامل لقمه‌ها

عادت اشتباه دیگر هنگام غذاخوردن، عجله‌داشتن و به‌عبارتی بلعیدن غذا بدون جویدن کامل است. معمولا تمایل به خوراکی‌هایی مانند کیک، باگت، لازانیا و... به‌خاطر بافت نرم این حالت را تشدید می‌کند. اما هر لقمه باید 20 دفعه جویده‌ و قاشق و چنگال در بشقاب گذاشته‌ شود تا مانع از به‌ دهان ‌بردن سریع لقمه‌ها باشد. بدین ترتیب، نه‌تنها حواس کاملا معطوف غذاست بلکه به بهبود گوارش نیز کمک می‌کند و سیری زودتر اتفاق می‌افتد. در این میان، خوردن میوه‌ها و سبزیجات و نان برشته به‌تدریج این عادت را به‌وجود می‌آورد.

 

3. توجه به حواس پنجگانه

درک بهتر مزه غذا صرفا به خوردن لقمه‌ها بستگی ندارد بلکه ابتدا باید از ظاهر و بوی غذا لذت برد و بافت آن را هنگام جویدن کاملا احساس کرد. حتی توجه به صدای خرد شدن نان برشته یا ساقه کرفس در دهان نیز به درک بهتر مزه غذا کمک می‌کند. توجه به مجموعه این حواس باعث می شود بدون حواس‌پرتی نسبت به مسائل و دغدغه‌های دیگر، واقعا غذاخوردن دلچسب باشد.

 

4. نگرش منطقی

بسیاری از افراد برای کاهش وزن محدودیت‌های شدیدی قائل می‌شوند و دائم خود را سرزنش می‌کنند. بهتر است به‌جای این دغدغه ذهنی، یک نگرش خودمراقبتی لحاظ شده و احساسات و هیجانات کاملا شناخته‌ شوند. خوردن یک سیب در‌حالی که هوس شکلات وجود دارد هیچ تاثیری در رفع تمایل شکلات نخواهد داشت. در چنین شرایطی باید تکه‌ای حتی کوچک شکلات خورد؛ البته بدون سرزنش خود. همچنین، باید هیجانات زمینه‌ساز علاقه به ریزه‌خوری را نیز شناخت و راهکار مناسب را انجام داد. 

 

5. شناخت احساس سیری

زمانی که غذا وارد سیستم گوارشی شده و معده پر می‌شود، پیام‌های عصبی و هورمون‌ها به مغز می‌رسند تا احساس سیری را ایجاد کنند. برای اینکه احساس سیری به‌موقع به‌وجود آید، غذاخوردن باید با آرامش باشد زیرا حدود 20 دقیقه زمان لازم است و اگر غذا زودتر و در زمان کوتاه‌تری میل شود حتما با پرخوری همراه است. همچنین به‌تدریج که علاقه به غذا کم می‌شود و احساس خستگی شکل می‌گیرد، بیانگر این است که باید دست از غذا کشید. اجبار خود به غذاخوردن برای تمام‌شدن بشقاب و... مانع از درک درست پیام سیری خواهد بود. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

سالم‌ترین زنان جهان چه می‌خورند؟! 

در زمستان فلفل تند بخورید!​​​
از خوردن مواد غذایی با هم چه می‌دانید؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو