بهترین و بدترین میان‌وعده‌ها قبل از خواب
22 دی 1399 ساعت: 10:10



اگر در ساعات پایانی شب و موقع تماشای تلویزیون همچنان درحال خوردن خوراکی هستید باید یک‌بار هم که شده حتما از خودتان بپرسید آیا واقعا در این ساعات گرسنه هستید یا این‌که میل به خوراکی خوردن در شما دلیل دیگری دارد؟ انتخاب میان‌وعده مناسب در ساعات قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند تا هم سریع‌تر به خواب بروید و هم خواب آسوده‌ای داشته باشید.

در ادامه این مطلب با چند مورد از بهترین و بدترین میان‌وعده‌های قبل از خواب آشنا می‌شویم. این خوراکی ها عبارتند از: 

 

بدترین: پیتزای مانده 

پیتزای باقی‌مانده در یخچال از خوراکی‌های وسوسه‌برانگیزی است که خیلی‌ها را در ساعات شب راحت نمی‌گذارد. با این‌حال این خوراکی بیش از حد چرب است و می‌تواند باعث شکل‌گیری سوزش سر دل شود، خصوصا اگر خیلی زود پس از خوردن آن دراز بکشید. به‌علاوه، کالری هر تکه پیتزا فراتر از نیاز بدن در ساعات قبل از خواب است. 

 

بهترین: یک تکه ساندویچ بوقلمون 

اگر قبل از خواب احساس گرسنگی کردید، می‌توانید یک تکه ساندویچ بوقلمون بخورید. نان انتخاب‌شده برای این ساندویچ بسیار کوچک باید سبوس‌دار باشد و ضمنا از هیچ نوع سسی هم نباید استفاده کنید. بدن ما ذاتا غلات سبوس‌دار را به‌آرامی هضم می‌کند و درنتیجه برای مدت‌زمان طولانی‌تری احساس پُری خواهید داشت. گوشت بوقلمون هم حاوی تریپتوفان (نوعی اسید آمینه) ‌است که بدن را برای ساعات خواب آماده می‌کند. البته شما می‌توانید به‌جای بوقلمون، از کره بادام یا کره بادام‌زمینی همراه با نان سبوس‌دار استفاده کنید. این کره‌ها حاوی چربی‌های سالمی هستند که سطح سروتونین را در بدن افزایش می‌دهند. سروتونین از ترکیبات شیمیایی بدن برای ایجاد حس‌وحال خوب و احساس آرامش است. 

 

بدترین: چیپس 

ترکیب چربی‌های ناسالم و نمک را می‌توان جزو بدترین ترکیبات دانست، خصوصا در دقایق منتهی به خواب شبانه. خوراکی‌هایی مانند چیپس نه‌تنها نمک و چربی ناسالم دارند بلکه کمتر کسی می‌تواند در برابر مصرف حجم زیادی از چیپس‌ها مقاومت کند. بنابراین، خوراکی‌ای که قرار بود فقط برای سرگرمی مصرف شود، خیلی راحت به خوراکی‌ای بدل می‌شود که هم برای خلق‌وخو و هم برای اندازه دور کمر شما زیان‌بار است. 

 

بهترین: نان سبوس‌دار با پنیر 

اگر به خوراکی‌های پنیری علاقه‌مند هستید، می‌توانید مقدار کمی نان سبوس‌دار با پنیر بخورید. ضمنا اگر از پنیر کوتاژ استفاده کنید، مقدار مناسبی از تریپتوفان را هم وارد بدن می‌کنید که برای خوابیدن راحت‌تر شما مفید است. 

 

بدترین: نوشابه گازدار 

خیلی‌ها در ساعات منتهی به خواب شبانه از قهوه یا چای استفاده نمی‌کنند، اما همچنان به مصرف نوشابه‌های گازدار ادامه می‌دهند، درحالی که این نوشیدنی‌ها نیز حاوی کافئین هستند. توجه داشته باشید که برای داشتن خواب شبانه مطلوب، 6 ساعت قبل از خواب شبانه نباید هیچ نوع کافئینی دریافت کنید. به‌علاوه، ‌نوشابه‌های بدون کافئین هم نباید جایگزین انواع همیشگی شوند زیرا این محصولات باعث نفخ می‌شوند و از عوامل محرک مهم در شکل‌گیری سوزش سردل هستند. 

 

بهترین: دمنوش گیاهی 

یک فنجان دمنوش گیاهی می‌تواند به شما کمک کند تا خواب شبانه راحتی را تجربه کنید. دمنوش‌های بابونه و سنبل الطیب از بهترین گزینه‌ها برای شما هستند. دمنوش نعناع هم می‌تواند گزینه خوبی باشد، البته اگر شما را دچار سوزش سر دل نکند. 

 

بدترین: بستنی 

بستنی‌ها نیز در گروه خوراکی‌های وسوسه‌کننده شبانه قرار می‌گیرند اما ترکیب چربی و قند ساده قطعا خواب شما را مختل می‌کند. اگر هم فکر می‌کنید که بستنی‌های شکلاتی مشکلی ندارند، سخت در اشتباه هستید چون این بستنی‌ها نیز کافئین را وارد بدن می‌کنند که اصلا برای خواب شبانه مطلوب نیست. 

 

بهترین: ماست یونانی 

اگر به خوراکی‌های دارای بافت خامه‌ای علاقه دارید، ماست یونانی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود. اضافه کردن مقداری گیلاس یا توت‌فرنگی به ماست یونانی هم ترفند فوق‌العاده‌ای است زیرا این خوراکی‌ها حاوی ملاتونین هستند؛ یعنی همان هورمونی که شما را خواب‌آلود می‌کند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:WebMD

 4 دلیل برای غذا خوردن مداوم اما ناخودآگاه

4 دمنوش آرامش‌بخش برای روزهای قرنطینه​​​
مصرف چه میزان از قند و شکر در طول روز مجاز است؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو