6 موردی که درباره غضروف نمی‌دانید اما باید بدانید
19 دی 1399 ساعت: 17:10



شما می‌دانید که غضروف در گوش و بینی شما است و کوسه‌ها تقریباً به طور کامل از آن ساخته شده‌اند - اما موارد زیادی در مورد آن وجود دارد که اکثر مردم نمی‌دانند. 

غضروف بافت رابط انعطاف‌پذیر و در عین حال سختی که در سراسر بدن یافت می‌شود، و پس از آسیب دیدن به کندی ترمیم میشود، اما علم بیش از هر زمان دیگری می‌داند که چگونه می‌توان غضروف سالم را به بهترین شکل ارتقا داد.

در اینجا مواردی را بیان می‌کنیم در مورد بافتی که به شما امکان می‌دهد همه کارهایی را که دوست دارید انجام دهید، و شما این موارد را نمی‌دانید.

1. سه نوع غضروف وجود دارد

همه غضروف‌ها یکسان نیستند و در بدن نیز عملکرد یکسان را ندارند.

غضروف هیالین (شفاف) غضروف‌هایی است که در مجرای بینی و گوش شما قرار دارد و این شکلی است که اغلب در بدن انسان یافت می‌شود.

 این ماده همچنین دارای غلظت بالایی از کلاژن است، که به آن اجازه می‌دهد تا به برخی از قسمتهای بدن نیز ساختار بدهد در عین حال خاصیت ارتجاعی نیز دارد.
 
صاف است و به استخوان‌های مفاصل بدن شما اجازه می‌دهد در هنگام حرکت سر بخورند. این نوع غضروف‌ها در انتهای هر دنده، سطوح مختلف استخوان در مفاصل و نای و حنجره نیز دیده می‌شوند. مانند ضربه‌گیر شناخته می‌شوند و باعث ارتجاع مفاصل می‌شود.

همانطور که حدس زده‌اید غضروف الاستیک انعطاف‌پذیرترین نوع از بین سه نوع است. 

الیاف الاستین به این نوع غضروف‌ها این امکان را می‌دهد تا پس از کشیده شدن دوباره در جای خود قرار بگیرند، و این کار را برای مکان‌هایی که در بدن قرار دارند ایده‌آل می‌کند: گوش خارجی (به روش‌های مختلف خم شدن و جمع شدن گوش خود فکر کنید و سپس به شکل طبیعی خود برگردید) و اپی گلوت (غضروف الاستیک در اینجا به ما اجازه می‌دهد بدون استنشاق غذا قورت دهیم و تنفس را ممکن می‌کند).

غضروف الیافی نوعی غضروف سخت و محکم است که در مفصل زانو در مینیسک و همچنین بین مهره‌ها و مفصل گیجگاهی فکی مشاهده می‌شود،

 جایی که فک شما به جمجمه شما متصل می‌شود. این ماده در بافت نرم به پیوند استخوان و همچنین مفصل سمفیز شرمگاهی یافت می‌شود که به اتصال باسن شما کمک می‌کند. الیاف موجود در این شکل از غضروف‌ها بسیار متراکم هستند و به طور ذاتی این فرم نیز سفت و سخت‌ترین نوع غضروف‌ها است.

2. غضروف می‌تواند قد آینده شما را در دوران کودکی تعیین کند

تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه یک متخصص اطفال می‌تواند با چنین اطمینان قد کودک را پیش‌بینی کند؟ معلوم می‌شود که غضروف جواب را می‌دهد.

سرعت رشد بین غضروف و استخوان‌ها می‌تواند قد شما را تعیین کند. وقتی غضروف سریعتر از استخوان رشد کند، فرد رشد کامل خواهد داشت. اگر رشد استخوان در دوران نوجوانی سریعتر از رشد غضروف باشد، فرد کوتاه‌تر می‌شود. وقتی بالغ شدید، رشد غضروف بسیار ناچیز است.

3. غضروف‌ها جریان خون مستقیم ندارند

بیشتر بدن انسان به استثنای غضروف، به دسترسی به خونرسانی کافی متکی است.

با افزایش سن، غضروف در بدن بسیار کندتر از سلولهای دیگر جایگزین می‌شود زیرا فاقد عروق خونی است، به این معنی که خون‌رسانی مستقیمی ندارد، به همین دلیل است که آسیب‌های غضروفی بالای 40 سال به دلیل روند التهابی و فرساینده آرتروز برای دونده‌ها بسیار مشکل ساز می‌شود.

 وقتی غضروف‌های قابل‌توجهی آسیب دید جایگزین آن نمی‌شود زیرا فیبرهای انعطاف‌پذیر غضروف مانند سلول‌های پوستی احیا نمی‌شود. به همین دلیل است که تمرینات با فشار بالا برای افراد بالای 40 سال که دچار آسیب غضروف یا زانوی مفصلی هستند توصیه نمی‌شود.

4- غضروف عصب ندارد

اگر ناراحتی مفصلی دارید، به احتمال زیاد به دلیل کمبود غضروف در مفاصل است.

غضروف همچنین بی حس است، به این معنی که هیچ عصبی ندارد که احساسی ایجاد کند. اگر غضروف‌ها را با چاقو برش دهید، کاملاً بی حس می‌شود.هنگامی که بیماران غضروف را از دست می‌دهند، ناراحتی ناشی از غضروف نیست بلکه ناشی از استخوان زیر آن است که محافظت غضروف را از دست داده است.

در حقیقت، نقشی که غضروف در ارتقا راحتی دارد بسیار باورنکردنی است.

غضروف یکی از منحصر به فردترین و چشمگیرترین بافتهای بدن است.نوع خاصی از غضروف‌ها که روی مفاصل ما قرار می‌گیرد توانایی کاهش اصطکاک 1000 برابر بیشتر از دو قطعه یخ مالیده شده بر روی یکدیگر را دارد.

5.
غضروف نمی‌تواند خود را اصلاح کند

از آنجا که غضروف نمی‌تواند خود را اصلاح کند و ما بعد از کودکی رشد بیشتری در آن نداریم، فرسایش غضروف‌هایی که در دوران کودکی دارید تا بزرگسالی شما را دنبال می‌کند.

غضروف خون‌رسانی بسیار کمی دارد، که باعث دو پیامد مهم در آسیب دیدگی مفصل می‌شود. 

اول، از آنجا که روش ترمیم بافت بدن با داشتن رگ‌های خونی برای دسترسی به یک ناحیه آسیب دیده شروع می‌شود، غضروف نمی‌تواند خود را ترمیم کند. سایش یا شکسته شدن غضروف در دوران کودکی در طول زندگی بیمار به همین ترتیب باقی خواهد ماند. 

دوم این است که سیستم ایمنی بدن، که از رگ‌های خونی نیز برای رسیدن به مکان مورد نیاز خود استفاده می‌کند، به غضروف دسترسی ندارد. این به ما امکان می‌دهد غضروف از دست رفته را با استفاده از پیوند اهدا کنندگان، بدون ترس از رد یا نیاز به داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، بازیابی کنیم.

6. سلامت غضروف‌ها با گذشت زمان کاهش می‌یابد

غضروف 85 درصد آب برای بیشتر بزرگسالان است، اما در افراد مسن 70 درصد است. اما کاهش آن اجتناب ناپذیر نیست.

در حالی که غضروف نمی‌تواند جایگزین خود شود، از بین رفتن غضروف موضعی چندین گزینه مدیریتی دارد. در واقع، بسیاری از نقایص غضروف بدون جراحی قابل کنترل است.

یک گزینه غیر‌جراحی برای تقویت راحتی مفصل و حمایت از غضروف سالم، مکمل گلوکوزامین و کندرویتین است  مانند Cosamin®DS. از نظر بالینی برای کمک به ارتقا راحتی و تحرک مشترک اثبات شده است.

 نام تجاری شماره 1 گلوکوزامین و کندرویتین است. یک وعده حاوی 1500 میلی گرم گلوکوزامین HCl و 1200 میلی گرم سولفات کندرویتین است، همان مقدار موادی که در مطالعات بالینی منتشر شده اثبات شده است. در سطح سلولی، مواد موجود در آن برای جلوگیری از آنزیم‌های تجزیه کننده غضروف با هم کار می‌کنند.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: rd.com
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو