10 روش برای مقابله با علائم یائسگی
18 دی 1399 ساعت: 19:10



یائسگی به معنی قطع دائمی قاعدگی است. به دلیل تغییرات شدید هورمونی علائم خفیف تا شدیدی را تجربه می‌کنند. سن یائسگی معمولاً بالای ۴۰ سالگی است ولی در صورتی که قبل از چهل سالگی اتفاق بیفتد به آن یائسگی زودرس می‌گویند.


علت یائسگی نارسایی اولیه تخمدان است که در نتیجه آن هورمون استروژن که از تخمدان ترشح میشود، کاهش می یابد و میزان FSH افزایش می یابد و همین تغییرات هورمونی سبب ایجاد یک سری علایم و عوارض در دوران یائسگی می‌شود.
 برای رفع علایم یائسگی می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:
 
1.آرام کردن گرگرفتگی

یک دفترچه یادداشت برای یافتن آنچه که باعث گرگرفتگی شما می‌شود داشته باشید. کافئین؟ الکل؟ یک اتاق گرم؟ استرس؟ همه علل متداول هستند. وقتی گرگرفتگی آغازمی‌شود، با بینی خود نفس‌های عمیق و آهسته بکشید و از راه دهان آن را خارج کنید. برای حالت‌های سخت، با پزشک خود صحبت کنید.

2.تعریق شبانه را از بین ببرید

در شب، گرگرفتگی می‌تواند به مدت 3 دقیقه یا بیشتر ادامه داشته باشد، و شما را خیس عرق کرده و قادر به خوابیدن نباشید. اما روش‌هایی برای حفظ خونسردی شما وجود دارد. از پیژامه‌هایی با پارچه فلانل برای خوابیدن استفاده کنید. یک کیسه نخود فرنگی یخ زده را زیر بالش خود قرار دهید. بالش را در طول شب بچرخانید و صورت خود را به سمت خنک آن قرار دهید. از لایه‌های پتو سبک به جای یک لحاف ضخیم استفاده کنید. برای خنک کردن هوا از پنکه کنار تخت استفاده کنید.

3.فرصت خواب را افزایش دهید

تحقیقات نشان می‌دهد، یوگا، تای چی و مراقبه می‌توانند به شما  در خوابیدن کمک کنند. هر ورزشی می‌تواند تغییری ایجاد کند - فقط 3 ساعت قبل از خواب دیگر آن را انجام ندهید. از مشروب قبل از خواب استفاده نکنید، زیرا الکل بعداً شما را بیدار می‌کند. به جای آن شیر گرم میل کنید. ماده ای در خود دارد که می‌تواند به آرامش شما کمک کند. هنوز بیدار هستید؟ از رختخواب بلند شوید و تا زمان خواب‌آلودگی مطالعه کنید. اگر هنوز مشکلی دارید، در مورد وسایل کمکی خواب کوتاه مدت با پزشک خود صحبت کنید.

4.
به بدن خود کمک کنید

تغییرات هورمونی واژن را نازک و خشک می‌کند، که می‌تواند رابطه جنسی را دردناک کند. شما خوش شانس هستید ، زیرا محصولات زیادی هست که می‌توانند کمک کنند. از مواد روان کننده واژن بر پایه آب یا مرطوب کننده واژن، بدون نسخه استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پزشک خود در مورد کرم‌ها یا حلقه‌های واژن، یا قرص‌های تجویز شده برای خشکی و رابطه جنسی دردناک سوال کنید. هرچه بیشتر بتوانید رابطه جنسی برقرار کنید، جریان خون بهتر حرکت می‌کند و در آنجا شرایط را سالم نگه می‌دارد.

5.
پرورش آن آرزوی گمشده

وقت بیشتری برای رابطه جنسی بگذارید. ماساژ و نوازش را نیز امتحان کنید. از روش‌های رابطه جنسی عاشقانه و جدید به عنوان راه‌هایی برای ایجاد میل جنسی استفاده کنید. تغییرات هورمونی دلیل اصلی آن است، اما سایر مواردی که میل جنسی شما را تحت فشار قرار می‌دهند، می توانند همزمان تداخل کنند. از پزشک خود در مورد کم خوابی، اختلال در مثانه یا احساس افسردگی یا استرس بپرسید.

6.تغییرات خلق و خو

این مانند سندروم پیش از قاعدگی (PMS) است، فقط تقویت می‌شود - گریه بی‌اختیار، سرخوشی. این موارد برای زنان در هنگام یائسگی معمول است. و اگر دچار سندرم پیش از قاعدگی بد باشید، تغییرات هورمونی که در این مدت اتفاق می‌افتد ممکن است باعث ایجاد تغییرات خلقی حتی بیشتر شود. یوگا و تای چی نیز می‌توانند در اینجا کمک کنند. انجام کارهای سرگرم‌کننده با دوستان یا خانواده نیز می‌تواند مفید باشد. پزشک شما ممکن است یک قرص ضد بارداری با دوز کم، داروهای ضد افسردگی و درمان‌های جایگزین برای تغییرات خلقی را پیشنهاد کند.

7.سردرد

میگرن می‌تواند در زمان یائسگی یا در حوالی یائسگی بدتر شود، یا برای اولین بار ظاهر شود. یک دفترچه یادداشت داشته باشید تا ببینید چه عواملی باعث تحریک آنها می‌شود و آیا همراه با گرگرفتگی بروز می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید گام‌هایی برای کاهش آنها بردارید. خوردن وعده‌های غذایی کم در طول روز اگر گرسنگی محرک سردرد باشد می‌تواند کمک کند. کمبود خواب یکی دیگر از این موارد است، بنابراین اگر شبهایتان به‌هم‌ریخته است چرت بزنید. درمان‌ها متفاوت است. برخی می‌توانند از میگرن جلوگیری کنند. برخی دیگر ممکن است آنها را کمتر یا شدیدتر کند. با دکتر خود صحبت کنید.

8.
وقتی مو از بین می‌رود

در زمان یائسگی مو می‌تواند سریعتر نازک یا ریزش کند. در همان زمان، ممکن است در جاهایی که شما نمی‌خواهید - در چانه و گونه‌های شما ظاهر شود. برای حفظ آنچه که دارید، به سراغ محصولات رنگ آمیزی که مواد شیمیایی سخت ندارند بروید. از مواد خشک کننده خودداری کنید. موهای ناخواسته صورت دارید؟ از یک دکتر پوست بخواهید تا به شما کمک کند تا آنها را بزدایید.

9.جوش؟ اکنون؟ واقعاً؟

شما انتظار جوش در دوران نوجوانیتان را داشتید اما در 50 سالگی اینگونه نیست. غافلگیری: در دوران یائسگی نیز معمول است. اطمینان حاصل کنید که مرطوب کننده، ضد آفتاب، پاک کننده و سایر محصولات صورت ملایم هستند. به دنبال کلمات ”بدون روغن“ ، ”منافذ پوست را مسدود نمی کند“ ، ”غیر دارویی“ و ”غیر آکنه زا“ باشید. حتی موارد سخت نیز با گذشت زمان و کمک پزشک برطرف می‌شوند.

10. مغز خود را به روش‌های جدید به چالش بکشید

از آن استفاده کن یا آن را دور بیانداز“. این عبارت ساده می‌تواند به شما در مبارزه با تفکر فازی و تمرکز در دوران یائسگی کمک کند. مغز خود را به روش‌های جدید به چالش بکشید. چیز جدیدی مانند سرگرمی یا زبان یاد بگیرید. سطح استرس خود را پایین بیاورید. زنانی که گرگرفتگی بیشتری دارند - که می‌تواند با استرس مرتبط باشد – می‌گویند که مشکلات حافظه بیشتری دارند.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: webmd
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو