6 باور غلط درباره شکلات تلخ
14 دی 1399 ساعت: 09:10



شکلات تلخ، یکی از خوراکی‌های مفید محسوب می‌شود که به‌دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر کاتچین توصیه می‌شود. سروتونین موجود در کاکائو نیز خواص ضدافسردگی دارد و منیزیم و آهن این خوراکی دلچسب را نیز نباید فراموش کرد.

البته باورهای نادرستی هم درباره شکلات وجود دارد که بهتر است بشناسیم. در ادامه به 6 مورد از رایج ترین آنها اشاره کرده ایم. 

 

1. محرک قوای جنسی است

برخلاف تصور، شکلات تلخ محرک قوای جنسی نیست بلکه ترکیباتی به‌نام فِنی‌لتیلامین (هورمون لذت) دارد و ترشح دوپامین؛ دیگر هورمون لذت‌بخش و موثر در ایجاد لذت جنسی را فعال می‌کند. اما معمولا برای این تاثیرات نیاز به مصرف زیاد شکلات خواهد بود. 

 

2. موجب افزایش وزن می شود

شکلات از خوراکی‌های با کالری بالاست که مقدار زیادی چربی و شکر دارد. البته رابطه آن با افزایش وزن، به مقدار مصرف این خوراکی بستگی دارد. بنابراین، مقدار کم شکلات تلخ در رژیم روزانه اصلا چاق‌کننده نیست و حتی به‌دلیل تاثیر در افزایش احساس سیری، برای دوره‌ رژیم نیز توصیه می‌شود.

 

3. میگرن را تشدید می کند

تیرامین و ِفنیل تیلامین ترکیباتی هستند که زمینه‌ساز میگرن می‌شوند اما مقدار آنها در شکلات تلخ به‌حدی کم است که نمی‌توانند عامل میگرن شوند. در عوض، مخمر جو، نوشیدنی‌های الکلی، سوسیس دودی و بعضی پنیرهای مانده مقدار زیادی از این ترکیبات دارند و حتما در تشدید میگرن نقش خواهند داشت.

 

4. به کبد آسیب می رساند

شکلات به‌تنهایی عامل بروز بیماری‌های کبد نیست. مصرف زیاد شکلات و با چربی بالا آسیب‌زاست اما برای صفرا! در واقع، کیسه صفرا باید فعالیت بیشتری داشته باشد تا مقدار صفرا برای هضم چربی‌ها تولید شود. این وضعیت ممکن است با احساس سنگینی و حتی حالت تهوع پس از مصرف خوراکی‌های چرب همراه باشد.

 

5. موجب آکنه می شود

پوست نسبت به استرس و تغذیه ناسالم واکنش نشان می‌دهد و آکنه یکی از تظاهرات آن است. اگر تغذیه متعادل و وضعیت روانی آرام باشد، خوردن تکه‌ای شکلات اصلا عامل مشکلات پوستی نخواهد بود. در این میان، مصرف زیاد شکر، چربی، الکل و نمک با واکنش‌های پوستی همراه خواهد بود.

 

6.پوسیدگی دندان را افزایش می دهد

مصرف متعادل شکلات تلخ در کنار رعایت بهداشت دهان و دندان هیچ ارتباطی با بروز پوسیدگی‌های دندان ندارد. حتی پلی‌فنول‌های موجود در کاکائو مانع از فعالیت‌ بعضی باکتری‌ها شده و خطر پوسیدگی‌های دندان را کاهش می‌دهد. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Top Sante.fr

چطور جلوی پرخوری ناشی از خانه ماندن در دوران کرونا را بگیریم؟ 

4 اسموتی تقویتی برای روزهای سرد و آلوده سال​​​
تقویت سیستم ایمنی بدن با رازیانه​​​
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو