تربچه؛ منبع غنی ویتامین‌C که کمتر می‌شناسید!
14 دی 1399 ساعت: 09:10



تربچه، یکی از سبزیجات سرشار از آب همانند خیار، کاهو و کدو سبز است که نیاز بدن به‌ ‌آب را تامین می‌کند. اما باید به ویتامینC آن نیز اشاره کرد که کمتر شناخته ‌شده‌ است. این ویتامین در تقویت ایمنی بدن، تنظیم متابولیسم و تبدیل چربی به انرژی نقش دارد که با مصرف این سبزی می توان نیاز به آنرا تامین کرد. 

تربچه یکی از بهترین سبزیجات برای دوران رژیم لاغری است زیرا کالری و چربی ندارد و کربوهیدرات های آن نیز بسیار کم است. اما تربچه منبع غنی از ویتامینC محسوب می‌شود و حاوی روی و فسفر است که از خشکی پوست، آکنه و تظاهرات پوستی پیشگیری می‌کند. البته ویتامینC در تقویت سیستم ایمنی، تنظیم متابولیسم و تبدیل چربی‌ها به انرژی نیز نقش دارد. این ویتامین همچنین به تشکیل گلبول‌های قرمز نیز کمک کرده و از کم‌خونی جلوگیری می‌کند. کلسیم، منیزیم، گوگرد، پتاسیم و آهن دیگر املاح موجود در تربچه هستند که در عملکردهای مختلف بدن مانند سیستم عصبی، عضلات و... نقش دارند. فواید عادت به خوردن این سبزی عبارتند از: 

 

پاکسازی بدن

تربچه و ترب سیاه حاوی ترکیبات گوگردی است که تولید صفرا را افزایش می‌‌دهد و دفع چربی‌ها و مواد سمی را تسریع می‌کند. همچنین در بهبود ترمیم سلول‌های کبد نقش دارد که باعث عملکرد بهتر این عضو خواهد شد.

 

بهبود سلامت قلب

تربچه حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامینC، ویتامینA، سلنیوم، روی و... و آنتوسیانین‌هاست. آنتوسیانین‌ها نوعی از فلاونوئیدها هستند که رنگ قرمز تربچه را ایجاد می‌کنند و در حفظ سلامت قلب نقش دارند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود نیز در کاهش کلسترول و هوموسیستئین‌ها نقش دارند که این ترکیبات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تشدید می‌کنند.

 

تامین آب بدن

مقدار آب فراوان تربچه به تامین رطوبت بدن کمک می‌کند. رطوبت کافی بدن موجب حفظ انرژی، بهبود خلق‌وخو و کمک به دفع عفونت‌های کلیوی در فرد می‌شود.

 

تحریک سیستم گوارشی

تربچه حاوی مقدار زیادی فیبر است که به عملکرد مطلوب سیستم گوارشی و کنترل قند خون کمک می‌کند. البته فیبرها دریافت اکسیژن خون در موارد ابتلا به زردی، بیماری کبد و هپاتیت را افزایش می‌دهند.

 

پیشگیری از سرطان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌های تربچه در پیشگیری از سرطان‌ها تاثیر دارد زیرا مانع از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود. این مسئله به‌خصوص در مورد سرطان‌های ریه، تخمدان، کولون و ریه وجود دارد که از همین‌رو توصیه به مصرف آن در رژیم غذایی هفتگی است. 

 

یادتان باشد که تربچه همانند دیگر سبزیجات چلیپایی (انواع کلم و...) می‌تواند زمینه‌ساز نفخ، دل‌درد و حتی اسهال شود. افرادی که روده حساسی دارند یا از سندروم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برند، نباید در مصرف تربچه افراط کنند. همچنین در صورت ابتلا به انسداد مجاری صفراوی به‌دلیل سنگ صفرا باید از مصرف این سبزی پرهیز کرد.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:SanteMagazine.fr

 از خوردن مواد غذایی با هم چه می‌دانید؟

تضعیف سیستم ایمنی به¬خاطر مصرف زیاد نمک​​​
6 خوراکی‌ کاهش‌دهنده استرس در دوران کرونا​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو