چرا زیاد نشستن برای سلامتی مضر است
13 دی 1399 ساعت: 15:10



زیاد نشستن یکی از بدترین خیانت‌هایی است که در حق سلامتی، این سرمایهٔ بزرگ انجام می‌دهیم
بدن ما ارزشمندترین سرمایه‌ای است که در این دنیای خاکی همراه ماست. پس باید تمام تلاشمان را برای حفظ و سلامت آن به کار بگیریم. زیاد نشستن یکی از بدترین خیانت‌هایی است که در حق این سرمایهٔ بزرگ انجام می‌دهیم. شاید باورتان نشود که چقدر برای سلامتی و بدن‌ مضر است. در اینجا شما را با 13 آسیب و راه‌های پیشگیری از آن آشنا می‌کنیم.

1. به قلب ما آسیب می‌رساند:

دانشمندان برای اولین بار موضوعی را در مطالعه مورد بررسی قرار دادند که در آن دو گروه مشابه را مقایسه کردند: رانندگان حمل و نقل که بیشتر روز می‌نشینند و افراد راهنما یا نگهبان‌ها که بیشتر سر پا هستند. اگرچه رژیم‌های غذایی و سبک زندگی آنها بسیار به هم شبیه است اما کسانی که می‌نشینند تقریباً دو برابر بیشتر از دیگران به بیماری های قلبی مبتلا می‌شوند.

2. طول عمر را کوتاه می‌کند:

اگر هر بار ساعات طولانی را دراز بکشید، به احتمال زیاد عمرتان کوتاه‌تر می‌شود و با این شیوه اگر هر روز هم ورزش کنید، باز تاثیری ندارد. البته لزومی ندارد که به ورزشگاه بروید. با انجام این کار زمان حتی کوتاه‌تر می‌شود.

3. موجب زوال عقل می‌شود:

اگر بیش از حد بنشینید، مغز شما دقیقاً مانند فرد مبتلا به زوال عقل می‌شود. نشستن همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته، فشار خون و کلسترول بالا را افزایش می‌دهد که همه این عوامل در ایجاد این بیماری‌ها نقش دارند. تحرک داشتن در طول روز حتی بیشتر از ورزش می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها کمک کند.

4. اثرات آن به شما برمی‌گردد:

اثرات زیاد نشستن را می‌توان با ورزش برطرف کرد. حتی اگر 7 ساعت در هفته را تمرین کنید، باز هم بیشتر از 2-3 ساعت از آن را نمی‌توانید جبران کنید و اثرات مخرب زیاد نشستن را نمی توانید از بین ببرید. نیاز به تلاش سرسختانه در ورزشگاه نیست بلکه باید به تمرینات خود ادامه دهید.

5. خطر ابتلا به دیابت افزایش می‌یابد:

بله اگر تمام روز را بنشینید، به احتمال زیاد به دیابت مبتلا خواهید شد و این فقط به این دلیل نیست که کالری کمتری می‌سوزانید، بلکه این نشستن‌های زیاد است که منجر به آن می‌شود. دلیل آن روشن نیست اما پزشکان معتقدند که نشستن می‌تواند واکنش بدن ما را به انسولین که هورمون موثر در سوزاندن قند و کربوهیدرات هاست را تغییر دهد.

6. ممکن است به واریس مبتلا شوید:

ترومبوز ورید عمقی(DVT) یا آمبولی وریدی لخته‌ای است که در پا ایجاد می‌شود و اغلب به این دلیل است که مدت زمان طولانی را بی حرکت می‌نشینید. اگر لخته آزاد شود و وارد ریه شود، خطرناک است. ممکن است متوجه تورم و درد شوید اما برخی افراد هیچ علائمی ندارند. به همین دلیل است که نباید زیاد بنشینید.

7. منجر به اضافه وزن می‌شود:

آیا زیاد تلویزیون تماشا می‌کنید؟ ساعت‌ها در اینترنت در حال جستجو هستید؟ به احتمال زیاد به اضافه وزن یا چاقی دچار می‌شوید. اگر هر روز ورزش کنید، خوب است اما در اضافه وزنی که از زیاد بودن در گوشی به آن مبتلا می‌شوید، کاهشی ایجاد نخواهد کرد.

8. اضطراب را زیاد می‌کند:

به این معنی است که شما اغلب تنها هستید و به یک فعالیت اینترنتی مشغول هستید. اگر این امر خوابتان را مختل می‌کند، ممکن است حتی اضطرب شما را بیشتر کند. به علاوه، تنهایی زیاد ممکن است باعث شود تا از دوستان و عزیزانی که به اضطراب اجتماعی دچار هستند، فاصله بگیرید. دانشمندان هنوز هم در تلاشند تا علت حقیقی آن را دریابند.

9. به کمر آسیب می‌رساند:

در حالت نشسته فشار زیادی به عضلات پشت، گردن و ستون فقرات وارد می‌شود. اگر تقلا هم بکنید، باز بدتر است. به دنبال یک صندلی ارگونومیک باشید یعنی اینکه ارتفاع مناسبی داشته باشد و کمر را از چند نقطه  حمایت کند اما به یاد داشته باشید که مهم نیست چقدر راحت هستید، طولانی نشستن برای کمر آسیب زا است. هر نیم ساعت یکبار، یک یا دو دقیقه از جا بلند شوید تا ستون فقرات در یک راستا قرار بگیرد.

10. منجر به واریس می‌شود:

اگر زیاد بنشینید، خون در پاها جمع می‌شود و باعث فشار بیشتر به رگها می‌شود و ممکن است تورم، پیچ خوردگی یا برآمدگی ایجاد کند و این همان چیزی است که پزشکان به آن رگ‌های واریسی می‌گویند. همچنین ممکن است رگ‌های عنکبوتی و دسته هایی از عروق خونی بازشده را دز نزدیک آن ببینید. آنها معمولاً زیاد خطرناک نیستند اما ممکن است همراه با درد باشد. در صورت نیاز، پزشک می‌تواند راه‌های درمانی را به شما توصیه کند.

11. اگر حرکت نکنید، سلامتی خود را از دست می‌دهید:

سالمندانی که فعال نیستند ممکن است به پوکی استخوان(استخوان ضعیف) مبتلا شوند و به مرور نتوانند کارهای اصلی روزمره شان را انجام دهند مانند حمام کردن یا توالت رفتن. در حالی که ورزش در حد متوسط مانعی ایجاد نمی‌کند. برای تحرک در سال‌های طلایی عمرتان مجبور نیستید ازخانه خارج شوید، دو ماراتن بروید یا کشاورزی کنید. فقط ساعت‌های طولانی روی کاناپه ننشینید.

12. خطر سرطان افزایش می‌یابد:

احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان آندومتر یا ریه بیشتر می‌شود. هرچه بیشتر بنشینید، احتمال ابتلا بالاتر می‌رود. زنان مسن شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند. اگر خیلی فعال باشید تغییری در آن ایجاد نمی‌کند. آنچه مهم است میزان نشستن شماست.

13. چگونه بایستیم:

در طول روز بیشتر حرکت کنید.
بایستید و تقزیبا هر نیم ساعت بدنتان را بکشید. خم شوید و انگشتان پا را لمس کنید. در دفترتان قدم بزنید. بخشی از روز را پشت میزتان بایستید. یک میز تحریر برای خودتان تهیه کنید: رایانه خود را روی آن تنظیم کنید. با رئیس خود در مورد گذاشتن تردمیل در دفتر کارتان صحبت کنید. همه این موارد می‌توانند به پیشگیری از تاثیرات منفی نشستن‌های بی‌وقفه کمک کرده و شما را در مسیر سلامتی قرار دهد.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو