6 خوراکی‌ کاهش‌دهنده استرس در دوران کرونا
6 دی 1399 ساعت: 22:10



یکی از مشکلاتی که همزمان با شیوع کووید-19 در سراسر جهان و برای بسیاری از افراد اتفاق افتاد، افزایش استرس روزانه به‌دلیل شنیدن اخبار مربوط به بیماری کرونا بود. از این‌رو، متخصصان توصیه می‌کنند که در این دوران، علاوه بر انجام دادن ورزش‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن برای حفظ آرامش روانی،‌ میزان مصرف خوراکی‌هایی که می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند را هم افزایش دهید. 

در ادامه این مطلب به 6 مورد از مهم‌ترین این مواد غذایی پرداخته ایم، که عبارتند از:

 

1. تخم‌مرغ 

تخم‌مرغ کامل مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، املاح،‌ اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز برای کاهش ترشح هورمون استرس در بدن را در خود جای داده است. زمانی که شما روزانه یک عدد تخم‌مرغ کامل آب‌پزشده مصرف می‌کنید، حجم بالایی از ترکیبی به‌نام کولین را به بدن تان می‌رسانید. تحقیقات ثابت کرده‌اند که دریافت کولین کافی به حفظ سلامت مغز و کاهش سطح استرس در بدن کمک قابل توجهی می‌کند. 

 

2. جعفری 

جعفری یکی از سبزی‌های برگ سبز تیره و بسیار پرخاصیت است که می‌تواند به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو کمک کند. زمانی که سطح استرس اکسیداتیو در بدن کاهش پیدا می کند، میزان ابتلا یا احساس ابتلا به بیماری‌هایی مانند افسردگی یا مشکلاتی مانند عصبانیت هم کمتر می‌شود. محققان ثابت کرده‌اند که اگر همه افراد در شرایط استرس‌زا روزانه حداقل 1 وعده جعفری تازه مصرف کنند،‌ می‌توانند تا حدقابل توجهی سطح اضطراب، استرس و التهاب را در بدن پایین بیاورند. 

 

3. سیر 

سیر تازه سرشار از ترکیبی به نام سولفور است. دریافت سولفور کافی باعث افزایش سطح گلوتاتیون در بدن می‌شود. گلوتاتیون نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است که در صف اول مبارزه با استرس در بدن جای می‌گیرد. اگر سعی کنید در این روزهای استرس‌زا کمی میزان مصرف سیر تازه را در رژیم غذایی روزانه افزایش دهید، می‌توانید به‌خوبی با استرس و احساس ناراحتی در طول روز مبارزه کنید. 

 

4. ارده 

ارده یا کرم کنجد فاقد هر نوع ماده افزودنی، منبع خوبی برای دریافت نوعی اسید آمینه به نام ال‌ـ‌تریپتوفان است. زمانی که سطح دریافت ال‌ـ‌تریپتوفان بالا می‌رود، میزان ترشح دوپامین و سروتونین هم در خون افزایش پیدا می کند. به همین دلیل هم بدن در شرایط آرام‌تری قرار می‌گیرد و می‌تواند به‌خوبی با حالت‌هایی مانند استرس،‌ احساس افسردگی و خشم یا عصبانیت مبارزه کند. اگر بتوانید در این روزها مقداری ارده را با عسل یا یک نوع شیره طبیعی مخلوط کنید و آن را در وعده صبحانه یا عصرانه بگنجانید، می‌توانید خلق‌وخوی بهتری در طول روز داشته باشید. 

 

5. دانه آفتابگردان 

دانه آفتابگردان خام، منبعی بسیار غنی برای دریافت ویتامین E است. ویتامین E جزو ویتامین‌های محلول در چربی و یک نوع آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که می‌تواند برای حفظ سلامت مغز، کاهش استرس در بدن و بهبود خلق‌وخو موثر باشد. از طرف دیگر، دانه آفتابگردان مقادیر قابل توجهی از منیزیم، منگنز، سلنیوم، روی، مس و ویتامین‌های گروه B را هم در خود جای داده است. بنابراین، از این نظر هم می‌تواند یک ماده خوراکی موثر برای کاهش استرس و التهابات بدنی باشد. 

 

6. کلم بروکلی 

کلم بروکلی یکی از منابع غذایی بسیار مناسب برای دریافت فولات،‌ منیزیم، ویتامین C و سولفورافان است. به همین دلیل هم زمانی که شما آن را به‌صورت روزانه مصرف می‌کنید، تا حد زیادی با احساس آرامش مواجه می‌شوید. شما می‌توانید از کلم بروکلی به‌ شکل خام یا بخارپر در رژیم غذایی روزانه استفاده کنید تا نهایتا استرس این روزها را از بدنتان دور نگه دارید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Health Line

 راه‌های دریافت ویتامین D کافی در دوران کرونا

برای ورم مفاصل در زمستان چه بخوریم؟​​​
تقویت سیستم ایمنی بدن با رازیانه​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو