جوانه گندم را وارد برنامه غذایی تان کنید!
5 دی 1399 ساعت: 20:10



جوانه گندم، یک مکمل غذایی 100 درصد طبیعی است که منبع غنی از ویتامین ­ها و مواد معدنی محسوب می­ شود. جوانه گندم را می ­توان در انواع غذا و سالاد استفاده کرد و حتی از پودر آن همراه ماست استفاده کرد. جوانه گندم سرشار از پروتئین (30 درصد) و فیبر (14 درصد) است و منبع ارزشمند ویتامین­های E، B1،B6 وB9 همچنین املاحی نظیر روی، منیزیم و آهن محسوب می ­شود. 

2 قاشق جوانه گندم، یک سوم نیاز روزانه به ویتامینE، یک سوم نیاز به روی و یک چهارم نیاز به منیزیم را تامین می­ کند. این ویتامین آنتی ­اکسیدان قوی است و از سلول ­ها در برابر رادیکال­ های آزاد و پیری سلولی محافظت می­ کند. روی در برابر عفونت­ ها نقش محافظتی داشته و بهبود جراحات را تسریع می­ کند. منیزیم نیز خواص ضداسترس و ضدخستگی دارد. جوانه گندم یکی از غنی­ترین خوراکی­ های از نظر فیتوسترول­هاست که این ترکیبات گیاهی کلسترول خون را پایین می ­آورد و لوتئین آن عملکرد آنتی­ اکسیدانی دارد. 

 

جوانه گندم را حرارت ندهید!

جوانه گندم طعم خاصی ندارد و می­ توان در انواع غذاهای شور یا شیرین مصرف کرد. البته از حرارت­دادن باید پرهیز کرد زیرا ویتامین­ ها و اسیدهای چرب آن از بین می رود. البته بهتر است که جوانه گندم را در ظرف درب­دار درون یخچال نگه دارید و هرچه تازه­تر مصرف کنید.

 

چطور "جوانه گندم" تهیه کنیم؟

دانه گندم از 3 قسمت تشکیل شده ­است؛ پوسته یا سبوس که سرشار از فیبرهاست، درون­دانه یا بافت ذخیره که بیش از 80 درصد دانه را تشکیل می­ دهد و اساسا از نشاسته تشکیل شده­ است و گیاهک که تمام عناصر ضروری برای رشد گیاه جدید را دارد و حاوی ریزمغذی­ های فراوان است که جوانه می­ زند. برای تهیه جوانه گندم، مقداری دانه گندم را 24 ساعت خیس کنید سپس در ظرفی ریخته و روی آن را با پارچه بپوشانید و در محل گرم و دور از نور بگذارید. البته هر صبح و شب روی دانه­ ها آب بریزید و آب را کاملا جدا کنید. بعد از 2 تا 3 روز که جوانه­ ها ظاهر شد، آنها را در معرض نور خورشید بگذارید و پارچه را مرتب با اسپری مرطوب نگه دارید. زمانی که جوانه ­ها به یک سانتی­متر رسیدند، آب اضافی را بگیرید، آنها در ظرف درب­دار ریخته و درون یخچال قرار دهید.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Top Sante.fr

 اگر مشکل هضم دارید، این مواد غذایی را نخورید!

5 دلیل برای خوردن قارچ در دوران اپیدمی کرونا
تناسب اندام با دانه های‌ چیا
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو