5 روش برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان
2 دی 1399 ساعت: 16:10



سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در میان زنان است با این حال می‌دانیم از هر 10 مورد چهار مورد این سرطان قابل پیشگیری است.
با انجام این اقدامات می‌توانید از دچار شدنتان به سرطان پستان پیشگیری کنید:

1. فعال بودن را بخشی از زندگی کنید
 
فعال بودن به طور منظم یکی از اصلی‌ترین عوامل سبک زندگی است که با سرطان پستان مرتبط است. هدف وزارت بهداشت 150 دقیقه در هفته فعالیت با شدت متوسط (چیزی که باعث شود کمی از نفس بیفتید)، می‌تواند پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری یا شنا باشد. 

در حالت ایده آل، برخی از تمرینات شدیدتر مانند تمرینات قدرتی، ورزشهای بدنسازی را انجام دهید یا در کلاسهای آنها نیز شرکت کنید. سعی کنید از زندگی کم تحرک بپرهیزید از پشت میز نشینی ،و از پله‌ها استفاده کنید و نه آسانسور وغیره. یکی از دلایل اهمیت فعالیت تا حدودی مربوط به کنترل سطح استروژن است.
 
2. وزن سالم داشته باشید
 
افزایش وزن در زندگی بزرگسالان به خطر ابتلا به آن می‌افزاید، بنابراین حفظ BMI (شاخص جرم بدن)  سالم مهم است. این یک مسئله پیچیده که با بسیاری از عوامل همپوشانی دارد، اما هورمون‌ها کلیدی هستند. بعد از یائسگی شما به طور عمده از طریق سلول‌های چربی استروژن تولید می‌کنید. 

هرچه سلول‌های چربی بیشتری داشته باشید، سطح استروژن شما بالاتر می‌رود، که خطر ابتلا شما را افزایش می‌دهد. اگر قبل از یائسگی اضافه وزن دارید، این خطر کمی کاهش می‌یابد زیرا وزن اضافی بر چرخه قاعدگی شما تاثیر می‌گذارد. اما فقط در20٪ موارد سرطان پستان در زنان زیر 50 سال، و به معنای چراغ سبز برای افزایش وزن در دهه های جوانی نیست. بهتر است در تمام طول زندگی با BMI سالم باشید تا از اثرات محافظتی پس از یائسگی بهره مند شوید.
 
3. مراقب مصرف الکل خود باشید
 
با عرض پوزش، در مورد سرطان سینه هیچ سطح مطمئنی برای الکل وجود ندارد. هرچه بیشتر به طور منظم بنوشید، خطر شما بیشتر می‌شود. نگاهی صادقانه به میزان مصرف خود بیندازید و در صورت نیاز آن را تعدیل کنید. الکل بر بسیاری از سیستم‌های بدن، از جمله هورمون‌ها و وزن شما تاثیر می گذارد  اما نمی‌دانیم چرا این یک عامل خطرناک قوی است. نیاز به پاسخ قانع کننده‌ی بیشتری دارید؟ 

اگر 100 زن را در نظر بگیرید که مشروبات الکلی مصرف نمی‌کنند، 11 نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. برای 100 زن که به طور متوسط دو واحد در روز (حدود یک لیوان شراب 175 میلی لیتر) می‌نوشند، این میزان به 14 نفر می‌رسد. برای پنج واحد (تقریباً نصف بطری شراب) روزانه، تعداد موارد به 18 مورد از ۱00 نفر می‌رسد. بنابراین این یک پیوند بسیار قانع‌کننده است.
 
4. در مورد HRT (جایگزینی هورمون درمانی) یا قرص فکر کنید
 
هر دو روش جایگزینی هورمون درمانی (HRT) و قرص‌های ضد‌‌بارداری مشخصات هورمون شما را تغییر داده و باعث افزایش سطح استروژن می‌شوند. هنگام مصرف آنها، خطر سرطان پستان را افزایش می‌دهید. طبق مطالعه نسل‌ها - 100000 زن بالای 40 سال برای دیدن تاثیر ژن‌ها و سبک زندگی بر خطر ابتلا به سرطان سینه - میزان HRT خطر را افزایش می‌دهد و ممکن است حدود 60٪ دست کم گرفته شود.

اما این یک مورد ساده برای جلوگیری از مصرف داروهای هورمونی نیست. بسته به مرحله زندگی و نیازهای سلامتی شما می‌توانند مزایایی را ارائه دهند. به عنوان مثال، این قرص اثر محافظتی کمی در برابر سرطان‌های تخمدان و آندومتر دارد.

 خطر سرطان سینه با توجه به فرمول بندی، سن، سابقه خانوادگی و مدت زمان مصرف دارو متفاوت است. با قطع مصرف آن، خطر شما کاهش می‌یابد. بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد بهترین گزینه‌ها، با پزشک عمومی در مورد خطرات و مزایای شخصی خود صحبت صریح کنید.
 
5. مراقبت همراه با خودآزمایی نسبت به سینه‌های خود داشته باشید 
 
برای یافتن هر چیز غیر معمول آنها را لمس کنید. به دنبال تغییر در شکل یا بافت باشید. هر چیز غیر عادی را با پزشک عمومی خود بررسی کنید. خوب، این به شدت خطر شما را کاهش نمی‌دهد. اما در صورت ابتلا به سرطان سینه، می‌تواند تاثیر زیادی بر نتیجه داشته باشد. بیشتر موارد پس از لکه بینی و گزارش تغییر در سینه زنان تشخیص داده می‌شوند.

 هرچه زودتر سرطان سینه تشخیص داده شود، درمان آن آسان‌تر است و میزان بقا نیز بیشتر است. نیازی نیست که یک روال خاص باشد، فقط از نحوه ظاهر و لمس آنها در مراحل مختلف چرخه خود آگاه باشید و هرگونه تغییر را فوراً به پزشک عمومی خود اطلاع دهید. امروزه بیش از 80 درصد بیماران پنج سال بعد زنده هستند. بنابراین سینه‌های خود را بررسی کنید!

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: healthy.magazin.co.uk
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو