اگر مشکل هضم دارید، این مواد غذایی را نخورید!
30 آذر 1399 ساعت: 11:9



هضم به مجموعه فرایندهای تغییر مواد غذایی به اجزای ریزتر در سیستم گوارش اطلاق می­شود تا به کمک شیره گوارشی، اجزای ریز غذا قابلیت جذب پیدا کنند. البته زمان هضم باتوجه به مواد غذایی مختلف، متفاوت خواهد بود.

 در این میان، بعضی افراد نسبت به انواعی از خوراکی­ها حساس­تر هستند و دچار نفخ و احساس سنگینی می­شوند که بهتر است توجه بیشتری به تغذیه خود داشته ­باشند.


در ادامه این مطلب به خوراکی هایی اشاره کرده ایم که در صورت داشتن مشکل هضم، توصیه می شود که کمتر مصرف شوند. آنها عبارتند از: 

 

سرکه انگور

سرکه انگور معمولا به­عنوان چاشنی همراه خردل و روغن کاربرد دارد. اما اسید استیک آن، میزان اسیدیته معده را افزایش می­دهد. بنابراین بهتر است به­جای سرکه انگور، سرکه سیب استفاده شود که دارای آنتی­اکسیدانی طبیعی است و کالری کمی دارد.

 

سبزیجات و میوه­ های خام

سبزیجات و میوه ­های خام در معده حالت تخمیری پیدا می­کنند. از آنجا که هضم در شب کندتر خواهد بود، بهتر است از مصرف این خوراکی­ها پرهیز کرده تا معده دچار تورم و درد نشود.

 

باگت تازه

نان یکی از مهم­ترین نیازهای غذایی است اما در انتخاب آن باید دقت کرد. به­عنوان مثال، باگت تازه برخلاف طعم مطبوعی که دارد، بسیار سنگین است و دیر هضم می ­شود. 

 

گوشت گاو

4 ساعت زمان لازم است تا گوشت گاو در معده هضم شده و به روده­ها برسد و به­همین دلیل معمولا با نفخ همراه است. البته اگر گوشت به­­خوبی جویده نشود، این مدت بیشتر خواهد بود. 

 

نوشیدن آب همراه غذا

نوشیدن آب همراه با غذا برای سیستم گوارش مضر است. آب، نوشابه، چای و... تفاوتی ندارد و حداقل باید 10 دقیقه پس از صرف غذا میل شود. در واقع، نوشیدن مایعات همراه غذا باعث رقیق ­شدن آنزیم­های موثر در جذب نشاسته، چربی­ها و پروتئین­ها شده و هضم مختل می­شود.

 

میوه پس از صرف غذا

مصرف 5 سهم میوه و سبزی در روز لازم است اما به­عنوان دسر توصیه نمی­شود زیرا در این زمان هضم کندتری دارند. در واقع، زمانی که با دیگر مواد غذایی مخلوط می­شوند، مدت بیشتری در معده می­مانند. 

 

مواد غذایی سرخ­ شده

خوراکی­های سرخ­ شده حاوی مقدار زیادی روغن هستند که به­آرامی هضم می­شوند و باعث سنگینی معده  و ریفلاکس هستند. علاوه بر روغن زیاد، برای تهیه این خوراکی­ها دمای بالا نیاز است که اسیدهای چرب را به ترکیبات مضری تبدیل می­کند. 

 

پیاز

پیاز سرشار از فیبر است و در بعضی افراد موجب اختلال در هضم می­شود زیرا معده قادر به هضم این فیبرها نیست و ماندن پیاز در معده سبب تخمیر شده و زمینه­ساز نفخ و درد معده خواهد بود.

 

سویا

سویا حاوی کربوهیدرات هایی است که بدن قادر به هضم کامل آنها نیست و سیستم گوارشی نمی­تواند به­راحتی آنها را دفع کند. البته نفخ و اسپاسم عضلانی به­خاطر این اختلال در جذب اتفاق می­افتد.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: Top Sante.fr
تقویت سیستم ایمنی بدن با رازیانه​​​
با چه ویتامین هایی، جذب آهن را بالا ببریم؟​​​
کمی خلاقیت برای طبخ سبزیجات​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو