برای ورم مفاصل در زمستان چه بخوریم؟
29 آذر 1399 ساعت: 09:9



اگرچه نمی‌توان مشکل آرتریت یا التهاب مفاصل را با کمک استفاده از مواد غذایی درمان کرد اما با تغذیه صحیح می‌توان دردهای مفصلی ناشی از این مشکل را کاهش داد. متخصصان می‌گویند که آرتریت دارای انواع متفاوتی است ‌اما همه افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند از راهکارهای تغذیه‌ای برای تسکین التهاب و دردهای مفصلی ناشی از ورم مفاصل کمک بگیرند. 

در ادامه این مطلب، با مهم‌ترین توصیه‌ها و پرهیزهای تغذیه‌ای برای آرتریت آشنا خواهید شد و خوراکی هایی را نام خواهیم برد که بهتر است محدود شده یا بیشتر مصرف شوند.

 

بدترین ها برای آرتریت 

1. کربوهیدرات‌های تصفیه ‌شده 

مصرف کنترل ‌شده و محدود آرد سفید و ترکیبات قندی برای افراد مبتلا به آرتریت منعی ندارد اما متاسفانه یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهند که میزان این دو ماده غذایی در رژیم غذایی بسیاری از افراد فراتر از حد استاندارد است. انواع کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌توانند در شکل‌گیری فرآورده‌های گلیکاسیون پیشرفته (AGE) نقش مستقیم داشته باشند که اساسا تحریک‌کننده التهابات بدنی هستند. از سوی دیگر، قندها و آردهای سفید (مانند اکثر محصولاتی که روزانه مصرف می‌کنید) اثرات مخربی هم برای دستگاه گوارش دارند که درنهایت می‌تواند التهابات بدنی را تشدید کند. 

 

2. نوشیدنی‌های شیرین 

قندهای فرآوری‌شده که در نوشیدنی‌های شیرین به‌کار می‌روند، التهاب مزمن را در بدن تشدید می‌کنند. برای مثال، نوشابه‌های گازدار که امروزه به‌صورت انبوه مصرف می‌شوند، علائم آرتریت را در میان زنان بدتر می‌کنند. طبق گزارش‌های American Journal of Clinical Nutrition، مصرف روزانه نوشابه‌های گازدار به‌صورت مستمر با افزایش خطر 63 درصدی ابتلا به آرتریت روماتوئید همراه است. 

 

3. چربی‌های امگا-6 

در صورت امکان حتما استفاده از روغن‌های آفتابگردان، ذرت، سویا و حتی روغن دانه انگور را محدود کنید، چون میزان امگا-6 در این روغن‌ها بیشتر از امگا-3 است. مولکول‌هایی به‌نام ایکوزانوئیدها که از امگا-6 مشتق می‌شوند، فشار خون را افزایش می‌دهند، واکنش سیستم ایمنی را بدتر می‌کنند و باعث تشدید التهاب می‌شوند. 

 

4. فرآورده‌های گوشتی 

فرآورده‌های گوشتی مانند انواع سوسیس، کالباس و محصولات مشابه همگی حاوی ترکیبات AGE بیشتری نسبت به خود گوشت‌ها هستند. به‌علاوه این محصولات اساسا مقادیر قابل توجهی از سدیم را در خود جای داده‌اند درحالی که دریافت سدیم اضافی می‌تواند احتباس مایعات در بدن و نهایتا تورم مفاصل منتهی شود. 

 

بهترین ها برای آرتریت 

1. کلم بروکلی 

کلم بروکلی که ترکیبات مغذی مهمی مانند ویتامین C و K و همچنین سولفورافان دارد،‌ از بهترین گزینه‌ها برای مقابله با ورم مفاصل است. دانشمندان بر این باورند که سولفورافان می‌تواند شروع علائم آرتروز را به تعویق بیندازد و حتی سرعت پیشرفت این علائم را آهسته‌تر کند. ضمنا کلسیم کلم بروکلی هم که در هر فنجان به 21 میلی‌گرم می‌رسد، می‌تواند به تقویت استخوان‌های ضعیف کمک کند. 

 

2. زردچوبه 

زردچوبه که همیشه یکی از محبوب‌ترین و پُرکاربردترین ادویه‌ها در سراسر جهان بوده است،‌ به مقابله با آرتریت هم کمک می‌کند. متخصصان می‌گویند که وقتی کورکومین (ترکیب خاص موجود در زرچوبه) با فلفل سیاه و چربی‌های سالم ترکیب شود، دردهای التهابی ناشی از آرتریت را تسکین می‌دهد. 

 

3. چربی‌های امگا-3 

محققان می‌گویند که مصرف انواع ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، سالمون، خال‌مخالی، ساردین و... (به اندازه 2 بار در هفته و هر بار بین 90 تا 120 گرم) می‌تواند هم از قلب شما محافظت کند و هم التهابات بدنی را کاهش دهد. استفاده روزانه از روغن زیتون هم می‌تواند دریافت چربی‌های سالم امگا-3 را افزایش دهد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Health

 تناسب اندام با دانه های‌ چیا

7 خوراکی که گرسنگی سریع ایجاد می کنند!​​​
6 دمنوش‌ لاغری در پاییز کرونایی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو