باز گذاشتن شیشه اتومبیل می‌تواند انتقال ویروس کرونا را کاهش دهد.
28 آذر 1399 ساعت: 23:9



 محققان دانشگاه براون که هوای درون اتومبیل را بررسی کردند می‌گویند، باز گذاشتن شیشه‌های خودرو خطر سرایت ویروس کرونا را برای سرنشینان کاهش می‌دهد.
براون در خبری اعلام کرد، محققان از مدل‌های رایانه‌ای برای مطالعه جریان هوای داخل اتومبیل استفاده می‌کنند که مورد تحقیق یک تویوتا با دو نفر سرنشین با سرعت 50 مایل بر ساعت است.
این مطالعه جریان هوای داخل ماشین را بررسی کرد زیرا تصور می‌شد که آئروسل(تعلیق مایع یا جسم به صورت گرد و گاز در هوا) یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس است. حالت صندلی‌ها فضای بین دو نفر را به حداکثر می‌رساند. 
رانندگی با شیشه‌های بسته و بدون تهویه هوا یا گرما قطعاً بدترین کار است، با توجه به شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای «اسمانشو داس»، دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی براون و نویسنده اصلی تحقیق گفت:

«بهترین شیوه‌ای که پیدا کردیم باز بودن هر چهار شیشه است اما حتی باز بودن یک یا دو شیشه باز هم بهتر از بسته بودن آن است.»

به گفته محققان، فشار هوا در شیشه عقب بیشتر از شیشه جلو است. در اتومبیل در حال حرکت، هوا از پنجره عقب وارد شده و از جلو خارج می‌شود.
این مطالعه نشان داد که در رانندگی با چهار شیشه باز، خطر انتقال کمتر است، اگرچه این خطر برای راننده کمی بیشتر است.
 مطالعه منتشر شده در مجله «پیشرفت‌های علمی» نشان داد که شگفت‌آورترین یافته این بود که بهتر است راننده شیشه صندلی جلو در سمت راست را باز کند و مسافر نیز شیشه صندلی عقب در سمت چپ را باز بگذارد.
«هنگامی که شیشه‌های مقابل هر دو سرنشین باز است، جریان هوایی به وجود می‌آید که از پشت سر راننده وارد ماشین می‌شود، در فضای پشت سر مسافر جریان می‌یابد و سپس از جلو شیشه سمت سرنشین خارج می‌شود. کنی بروئر، استاد مهندسی دانشگاه براون و نویسنده ارشد تحقیق در انتشار یک خبر گفت: «این الگو به کاهش آلودگی متقابل بین راننده و سرنشین کمک می‌کند.»
«بروئر» گفت:«این اولین مطالعه‌ای است که او در مورد هوای داخل ماشین انجام داده است.
مطالعاتی انجام شده است که میزان آلودگی هوای داخل اتومبیل یا وجود دود سیگار در داخل ماشین را بررسی می‌کند اما این اولین بار است که شخصی با جزئیات به الگوهای جریان هوا می‌پردازد.» یافته‌های گزارش شده درمورد وسایل نقلیه ترجمه می‌شود و از نظر کشورهایی مانند انگلیس و هند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در چنین شرایطی می‌توان الگوهای مشابهی را فرض کرد.» 
علاوه بر این، اگرچه محاسبات بر روی یک خودرو خاص طراحی شده است ( از تویوتا شبیه‌سازی شده است)، ما انتظار داریم که نتیجه‌گیری کلی برای اکثر خودروهای سواری با چهاردر مصداق داشته باشد.
هرچند، کامیون‌ها، مینی‌ون‌ها و اتومبیل‌های سقف باز می‌توانند الگوی جریان هوای مختلف و روند نقل و انتقال مقیاسی متفاوتی را به نمایش بگذارند.»

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو