5 دلیل برای خوردن قارچ در دوران اپیدمی کرونا
26 آذر 1399 ساعت: 10:9



کالری و کربوهیدرات پایین یکی از مزایای مصرف قارچ است. اما این سبزی منبع غنی از ویتامین­ها و املاح محسوب می­شود که در دوران شیوع کروناویروس به بهبود ایمنی بدن کمک می کند. قارچ را می­توان بخارپز یا خام در انواع سالاد یا غذا استفاده کرد.

در ادامه این مطلب، به 5 مورد از مهم ترین فواید مصرف قارچ پرداخته ایم که عبارتند از: 

 

1. موثر در کاهش وزن

هر 100 گرم قارچ فقط 25 کیلوکالری انرژی دارد اما سرشار از پروتئین است و از همین­رو خوراکی سیرکننده محسوب می­شود. همچنین قارچ مقدار زیادی آب و فیبر دارد که به کاهش چربی­های شکم کمک می­کند. البته نباید قارچ را مدت طولانی در روغن یا کره حرارت داد زیرا چربی زیادی را به­خود جذب می­کند. بنابراین، بهتر است بخارپز میل شود تا کالری زیادی نداشته باشد. این روش طبخ قارچ به حفظ تناسب اندام در دوران قرنطینه و کاهش تحرک کمک می­کند.

 

2. منبع غنی ویتامین B 

ویتامین­های گروه B در رشد سلول­ها، عملکرد مطلوب مغز، تقویت ایمنی بدن و تامین انرژی نقش دارند. این ویتامین­ها در متابولیسم چربی­ها و پروتئین­ها نیز موثرند. ویتامینB2 برای پوست مفید است زیرا ساختار بافت­ها را بهبود می­دهد، ویتامینB3 از پوست در برابر نور محافظت می­کند و ویتامین B8 نیز برای بهبود سلامت موها ضروری است. 

 

3. منبع غذایی ویتامینD

ویتامینD باعث تثبیت کلسیم در سلول­ها شده و در تکامل سلول­ها از جمله سلول­های ایمنی نقش دارد. کره و تخم­مرغ جزء منابع خوراکی این ویتامین هستند اما می­توان از قارچ بدون نگرانی از چربی نیز بهره برد. البته ویتامینD موجود از پوکی استخوان، بعضی سرطان­ها مانند سرطان سینه، دیابت، بیماری­های التهابی روده و بیماری­های قلبی- عروقی نیز پیشگیری خواهد کرد. 

 

4. مفید برای سیستم گوارش

فیبرهای حل­نشدنی قارچ نقش مهمی در تنظیم فعالیت روده­ها و پیشگیری از یبوست دارد. همچنین، قارچ حاوی ترکیباتی است که پس از هضم به­عنوان غذای باکتری­های مفید موجود در روده استفاده می­شود و به حفظ سلامت روده­ها کمک می­کند. 

 

5. محافظت از سیستم ایمنی

قارچ عملکرد ایمنی بدن را تحریک می­کند، تولید پروتئین­های آنتی­ویروس و دیگر پروتئین­های تولید شده در سلول­ها را افزایش می­دهد و بافت­های بدن را بازسازی و محافظت می­کند. مصرف قارچ در کاهش خطر بیماری­های قلبی عروقی، سرطان­های مثانه، سینه و بیماری­های مزمن نیز نقش دارد. قارچ در مقابله با پیری سلول­ها هم موثر است زیرا سلنیوم فراوانی دارد که با رادیکال­های آزاد مقابله می­کند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

7 خوراکی‌ که بیشتر از پرتقال در فصل سرما ویتامین C دارند 

از فلفل دلمه‌ای برای چربی‌سوزی کمک بگیرید!
برای تقویت سیستم ایمنی تان، گل کلم بخورید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو