تقویت سیستم ایمنی بدن با رازیانه
26 آذر 1399 ساعت: 10:9



رازیانه به‌خاطر طعم شیرین و فواید گوناگونش از دوران‌های کهن تا به امروز همیشه مورد توجه انسان‌ها بوده است. این گیاه که در گروه گیاهان مدیترانه‌ای قرار می‌گیرد، اکنون در سراسر جهان یافت می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. رازیانه تقریبا در هر شرایط آب‌وهوایی رشد می‌کند و همه قسمت‌های آن نیز خوردنی است. 

نکته جالب توجه این‌جاست که مجموعه فواید رازیانه در کنار همدیگر به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. بنابراین، در شرایط فعلی که با بحران کروناویروس مواجه هستیم، می‌توانیم از این گیاه معطر در انواع سوپ‌ها، سالادها و غذاهای دیگر استفاده کنیم. 

 

تقویت سیستم ایمنی 

سلنیوم موجود در رازیانه باعث می‌شود که سلول‌های T در بدن بیشتر تولید شوند. این سلول‌ها از این نظر مهم هستند که با عوامل مخرب مقابله می‌کنند. بنابراین، مصرف رازیانه واکنش سیستم ایمنی نسبت به عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زای مختلف را تقویت می‌کند. 

 

مبارزه با التهاب 

کولین ماده مغذی بسیار مهم و همه‌کاره‌ای است که به مقدار مطلوبی در رازیانه یافت می‌شود. این ماده برای خواب بهتر، حرکات عضلانی،‌ قوای یادگیری و حافظه مفید است. محافظت از ساختار غشاهای سلولی را هم باید به فواید کولین اضافه کرد. حتی تکانه‌های عصبی به‌واسطه کولین موجود در رازیانه کیفیت بهتری پیدا می‌کنند و جذب چربی هم به‌خاطر این ماده مغذی در بدن با کیفیت بهتری انجام می‌شود. مجموعه این اثرات است که رازیانه را برای مقابله با التهاب مزمن مفید می‌سازد. 

 

تقویت متابولیسم بدن

رازیانه از منابع خوبی برای دریافت ویتامین B6 است درحالی که این ویتامین نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند. درواقع، تجزیه کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها به گلوکز و اسیدهای آمینه دقیقا به همین ویتامین B6 بستگی دارد. هرچه تجزیه کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها به ترکیبات نام‌برده با کیفیت بهتری انجام بگیرد، بدن هم راحت‌تر می‌تواند به انرژی مورد نیازش دسترسی پیدا کند. 

 

تنظیم گوارش 

فیبر موجود در رازیانه به پیشگیری از ابتلا به یبوست کمک می‌کند و همچنین عملکرد دستگاه گوارش را به سطح مطلوبی می‌رساند. بنابراین، شما می‌توانید با مصرف منظم رازیانه از این فایده مهم نیز بهره‌مند شوید. 

 

کنترل وزن و اشتها 

فیبر غذایی موجود در رازیانه از نظر کنترل وزن و اشتها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. این مواد مغذی در دستگاه گوارش به‌صورت حجیم‌تری درمی‌آیند و به همین دلیل می‌توانند احساس سیری را افزایش دهند و اشتها را کمتر کنند. بنابراین، با مصرف رازیانه هم کالری دریافتی در طول روز را کاهش می‌دهید و هم برای مدت‌زمان طولانی‌تری احساس سیری خواهید کرد. 

 

کمک به تنظیم فشار خون 

کاهش فشار خون در درجه اول به کم کردن سدیم دریافتی در طول روز بستگی دارد. از طرف دیگر، افزایش پتاسیم دریافتی هم این اثربخشی را تکمیل می‌کند. یافته‌های تحقیقاتی گوناگونی هم نشان داده‌اند که دریافت پتاسیم، ‌کلسیم و منیزیم به‌صورت روزانه باعث کاهش طبیعی فشار خون می‌شود، درحالی که خوش‌بختانه هر سه این مواد مغذی در رازیانه یافت می‌شوند. حتی نیترات‌های موجود در رازیانه هم از این نظر مهم هستند، زیرا هم باعث اتساع رگ‌های خونی می‌شوند و هم از رگ‌های خونی محافظت می‌کنند. 

 

محافظت از قلب 

فیبر، پتاسیم، فولات، ویتامین C، ویتامین B6 و انواع مواد مغذی گیاهی که در رازیانه وجود دارند، همگی به محافظت از سلامت قلب کمک می‌کنند. فیبر وجود در رازیانه از این منظر هم مهم است زیرا این ماده غذایی به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Medical News Today

با چه ویتامین هایی، جذب آهن را بالا ببریم؟ 

با خواص تره‌فرنگی بیشتر آشنا شوید!​​​
4 نوشیدنی برای روزهای پاییزی کرونایی​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو