علائم غیرمنتظره التهاب مزمن
19 آذر 1399 ساعت: 14:9



التهاب مزمن در نتیجه فرایند طبیعی بدن بر اثر التیام یک التهاب اتفاق می‌افتد، زمانی که فرایند التیام مدت‌ها پس از واکنش اولیه ادامه پیدا می‌کند و به فرایندی آسیب‌زا مبدل می‌شود.
این روند بسیار پیچیده است، اگر  بدن نتواند التهاب را غیرفعال کند، التهاب مزمن ایجاد خواهد شد. این روند موجب می‌شود که التهاب مزمن، بافت‌های سالم را تخریب کرده و علائم التهاب ایجاد شود.

1 -عدم تعادل:

بیماری‌های التهابی مزمن (CIDs) موجب واکنش شدید بدن می‌شود و در برخی موارد به بدن حمله می‌کند. به عنوان مثال، در بیماری ام‌اس، سیستم ایمنی بدن به عصب حمله می‌کند و عبور سیگنال‌های عصبی را دشوارتر می‌کند. به خصوص هنگام راه رفتن موجب سرگیجه یا عدم تعادل می‌شود.

2- مقاومت به انسولین:

انسولین به کنترل قندخون کمک می‌کند. التهاب می‌تواند بر میزان عملکرد انسولین تاثیر بگذارد. هنوز دقیقا علت آنً مشخص نیست. مقاومت به انسولین منجر به افزایش قندخون شده و به اعصاب و رگ‌های خونی آسیب می‌رساند. همچنین می‌تواند منجر به دیابت شود. ممکن است در پاها احساس گزگز داشته باشید یا بیشتر احساس تشنگی و خستگی کنید یا شاید علائمی وجود نداشته باشد. پزشک می‌تواند علت آن را کشف کند.

3- ضعف عضله:

گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن  به اشتباه به عضلات حمله کرده و ملتهب می‌شود (پزشک آن را میوزیت می‌نامد) و باعث از بین رفتن فیبر عضلانی و ضعف عضله می‌شود. این اتفاق معمولاً به آرامی و اغلب در اندام‌ها، شانه‌ها و باسن اتفاق می‌افتد. در بعضی موارد، انجام کارهای ساده مانند راه رفتن، استحمام و بلعیدن دشوار می‌شود.

4- اسهال:

بیماری التهابی روده یا IBD، دو شکل اصلی دارد: کولیت زخمی یا اولسراتیو و بیماری کرون. در هر دو مورد، سیستم ایمنی بدن بیش از حد واکنش نشان می‌دهد و روده بزرگ و روده کوچک را ملتهب می‌کند و اسهال اتفاق می‌افتد. موارد دیگر آن تهوع، درد مفصل، تب و بثورات جلدی است.

 5- درد در ناحیه گودی کمر:

در روماتیسم ستون فقرات، التهاب مزمن به طور معمول به ستون فقرات حمله می‌کند. گاهی اوقات لگن، گردن، زانوها یا سینه را درگیر می‌کند. خصوصا صبح‌ها ممکن است ایجاد درد و انقباض در کمر کند. در موارد جدی موجب اختلال حرکتی می‌شود. در صورت مشاهده این علائم با پزشک مشورت کنید. درمان زود هنگام کمک می‌کند تا شرایط را بهتر مدیریت کنید.

 6- خستگی مداوم:

خستگی یکی از علائم معمول التهاب طولانی‌مدت و از علائم شایع بیماری‌های التهابی مانند فیبرومیالژیا، مالتیپل اسکلروزیس، لوپوس و آرتریت روماتوئید است. در صورت افت ناگهانی انرژی با پزشک مشورت کنید. خستگی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد و قابل درمان نیز است.

7- لیودو رتیکولاریس:

این بثورات ارغوانی و مرمری مانند شبکه توری به نظر می‌رسد. شرایط التهابی(مانند لوپوس و سندرم آنتی‌فسفولیپید) باعث ایجاد آن می‌شود و معمولاً روی دست و پا را می‌گیرد. ممکن است در سرما بیشتر با آن مواجه شویم. برای درمان بثورات جلدی کار زیادی نمی‌توان انجام داد اما پزشک می‌تواند این مشکل را درمان کند. بثورات ممکن است به خودی خود برطرف شود. در صورت عدم مشاهده یا مشاهده گره یا زخم، با پزشک مشورت کنید.

 8- تصلب شرایین:

اگر به چربی بدن اضافه شده یا زمان زیادی را صرف مصرف ماده خارجی مانند سیگار می‌کنید، درنتیجه بدن به التهابات پاسخ می‌دهد و موجب جمع شدن پلاک چربی در دیواره‌های داخلی عروق می‌شود و به اسم بیماری آرترواسکلروز شناخته می‌شود که دلیل اصلی حمله قلبی و سکته مغزی است. فقط پزشک می‌تواند تشخیص دهد که تصلب شرایین است یا خیر.

9- لخته شدن خون:

التهاب ناشی از تروما، جراحی یا بیماری‌هایی مانند سندرم آنتی‌فسفولیپید و IBD باعث لخته شدن بیش از حد خون(ترومبوز) می‌شود و تورم ایجاد می‌کند و مشکلات جدی‌تری مانند سکته مغزی، حمله قلبی یا آمبولی ریوی را به همراه دارد. تشخیص محل انعقاد  همیشه آسان نیست و ممکن است مدتی طول بکشد تا پزشک تشخیص دهد چه چیزی باعث ایجاد آن شده است. داروهای ضدانعقاد موثرند.

11- خشکی چشم:

خشکی چشم از علائم شایع التهاب است. بیماری و سندرم شوگرن، بر غدد بزاقی و غدد اشک اثر می‌گذارد. ممکن است احساس خشکی یا سوزش چشم، تورم غدد بزاقی و خشکی بینی و گلو داشته باشید. پزشک می‌تواند برای کاهش علائم و جلوگیری از عوارض جدی مانند از دست دادن بینایی و مشکلات دندانی، دارو تجویز کند.
 
12- مشکلات مغزی:

اگر بدن علائم التهاب را نشان دهد، به حافظه و توانایی فکر کردن ضربه بزرگی وارد می‌کند. دانشمندان به مطالعه این مسئله ادامه می‌دهند. یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که التهاب ممکن است به بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های منجر به زوال عقل شود. این معضل به ویژه در سالمندان بیشتر دیده می‌شود. به نظر می‌رسد برنامه غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه‌ای التهابات را تسکین می‌دهد و می‌تواند مغز را تا مدت‌ها قوی نگه می‌دارد.


مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو