دکتر مهدی باجغلی استاد سابق دانشگاه اصفهان
کودک‌آزاری یعنی چه و چه نتایجی دارد؟
تنبیه برای کودک لازم است!؟


19 آذر 1399 ساعت: 14:9



درجریان سال‌ها طبابت خود با کودکانی مواجه شده‌ام که با تشخیص احتمالی بیماری خونی به علت بروز خونریزی زیر پوست در بخش اطفال بستری شده بودند. 
آزمایش  خون آنها شمارش طبیعی پلاکت‌ها را نشان می‌داد که یعنی هیچ اختلال انعقادی  خون وجود ندارد. پس از پرسش‌های زیاد معلوم می‌شد علت این خونریزی زیر پوستی، ضربه‌های ناشی از آزار جسمی توسط دیگر افراد نزدیک و تشخیص صحیح بیماری، آسیب وارده به کودک  Batterd Child) بوده است. امروزه به جای آن اصطلاح از عنوان (Physical Abuse) یعنی آزار فیزیکی کودک یا کودک‌آزاری استفاده می‌شود که معنای وسیع‌تری دارد. 

اعلامیه جهانی حقوق کودک (Declaration of the Right of the Child) سازمان ملل در سال ١٩۵٩ بر حقوق و نیازهای اطفال تاکید کرده است. متاسفانه هنوز کودکان به عناوین و اشکال مختلف تحت ستم و آزار و سوء استفاده دیگران قرار می گیرند. 

تربیت؛ الاغ، نفهم، خر!

گاه هدف از آزارهایی چون تنبیه بدنی از سوی والدین یا معلم را «تربیت» می نامند. مطالعات فراوان نشان داده که نه تنها کودک از این طریق تربیت نمی شود، بلکه امکان دارد دچار عوارض روانی گردد و به علاوه یاد می‌گیرد خشونت امری عادی است.
 من در دوران مدرسه‌ام، شاهد و ناظر تحقیر شاگردان توسط معلمین بوده‌ام. کوچک کردن شاگرد در حضور دیگران غیر معمول نبود. کلماتی از قبیل کودن، الاغ، نفهم، خر، بی شعور و غیره به کار برده می‌شد. تنبیه بدنی از قبیل پراندن گچ تخته سیاه به سوی شاگردان توسط معلم کلاس، سیلی زدن و فلک کردن کم نبود. همکلاسی داشتم که هر روز باید راه دوری را طی می کرد تا به دبیرستان گلبهار در احمدآباد برسد. چندین بار شاهد بودم که معلم بدون توجه به شرایط خاص او، به خاطر دیر آمدنش روبروی همه ما فلکش می‌کرد.

 هم اکنون در بیش از ۳۳ کشور جهان تنبیه فیزیکی کودکان ممنوع شده و در 117 کشور مدارس حق تنبیه کودک را ندارند. در ایران آمار رسمی در مورد کودک‌آزاری وجود ندارد. طبق گزارش بی.‌بی.سی. نماینده یونیسف در سال ۱۳۸۶شمسی بر اساس مطالعات محدودی که با کمک وزارت بهداشت انجام گرفته بود، گزارش داد که در ایران ۳۱درصد کودکان ١ تا ٣ سال، ۲۱ درصد کودکان ۶ تا ١٠ سال و ۹درصد کودکان ١٢ تا ١٨ سال مورد آزار و خشونت قرار می گیرند. همچنین بیش از بیست در صد کودکان ۶ تا 11 سال هنوز در مدارس تنبیه می‌شوند .

 تنبیه برای کودک لازم است!
 
مشکل بزرگ این است که ۵۰ درصد والدین ایرانی معتقدند که تنبیه برای کودک لازم است. در مواردی که کودک مرتکب اشتباهی شده و والدین می خواهند آن اشتباه دیگر تکرار نگردد، به قصد تربیت کودک اغلب همان عملی را مرتکب می شوند که خودشان در ایام کودکی قربانی آن بوده‌اند. در آن زمانها تحقیر و تنبیه بدنی اطفال معمول بوده است. هم اکنون نیز مطابق حقوق کیفری ایران، پدر قیم و صاحب کودک است و دست قانون در این مورد کوتاه است و حتی قتل
کودک توسط پدر و یا جد پدری در غیاب پدرموجب قصاص نیست. امروزه توصیه می‌شود که طریقه اصلاح رفتار کودک بدون تحقیر او انجام گیرد، به عنوان مثال وقتی دستش را با پیراهنش تمیز می‌کند، به جای این که گفته شود چقدر بی شعور یا نفهم هستی که این کار را می کنی، به او گفته شود با این کار پیراهنت هم کثیف می شود. گاه لازم می شود که برای یک رفتار ناشایست وغیر قابل قبول ،کودک رامجبور کنند موقتاً از اطاق بیرون برود.

والدین در تعدیل رفتار کودک باید نظر مشترکی داشته باشند. اگر بین آنها اختلاف بیش از حد باشد انضباط عملی نخواهد شد. اعمال ناشی از خشونت شدید مانند سیلی زدن و پراندن یک شیئ سخت به طرف کودک حتی اگر آسیبی ایجاد نکند، سوءرفتار شناخته می‌شود. در مواردی که صدمات جسمانی به وجود آید، اثرات روحی و روانی آن تا
مدت‌ها پس از بهبود ضایعه باقی می‌ماند.

موارد شدید کودک‌آزاری

 در موارد شدید، آزارهای شدید کودک از قبیل گاز گرفتگی، سوختگی و شکستگی جمجمه و استخوان‌های دیگر و حتی خونریزی ته چشم و خونریزی داخل جمجمه گزارش داده شده است. در آمریکا پزشکان موظفند به محض
مشاهده این موارد آنها را به اطلاع پلیس و انجمن حمایت از کودکان آزار دیده برسانند. 

آزار جنسی

اطفال ممکن است از نقطه نظر جنسی تحت آزار قرار گیرند، که آن را آزار جنسی می‌نامند. اغلب کودکان و حتی نوجوانان درک کاملی از این عملی که توسط شخص دیگری انجام می گیرد ندارند. آنها باید آموزش ببینند که هر گونه تماس و لمس قسمت‌های خصوصی بدن از قبیل نواحی تناسلی حتی از طرف والدین، ناشایست است. 

آزار جنسی معمولا در مکانی مخفی انجام می‌گیرد و مخفی هم می‌ماند. معمولا این عمل توسط یکی از افراد فامیل یا معلم مدرسه یا همسایگان و دوستان انجام می‌گیرد. 

تجربیات و مطالعات خویش را جهت پیشگیری از هر نوع آزار جسمی و روحی کودکان خدمت هموطنان عزیزم تقدیم نمودم.

پایدار باشید و سربلند.
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو