بدترین عادت‌های غذایی که باید کنار بگذارید!
19 آذر 1399 ساعت: 11:9



وقتی که عادت‌های غذایی بد و نادرست به اموری عادی و ثابت تبدیل می‌شوند، درنهایت احتمال مبتلا شدن به اضافه‌وزن، کلسترول خون بالا، فشار خون بالا و سایر مشکلات مرتبط با آنها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید از سلامت تان محافظت کنید، ابتدا باید عادت‌های غذایی بد و نادرست را بشناسید و بعد هم اجازه ندهید که این عادت‌های غذایی به روالی همیشگی در زندگی تان تبدیل شوند.

در ادامه این مطلب با 7 مورد از بدترین عادت‌های غذایی آشنا خواهیم شد. این عادت ها عبارتند از:

 

1. برنامه‌ریزی نامناسب برای وعده‌های غذایی اصلی 

«زمان» یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه تغذیه سالم در جهان امروزی است زیرا تصمیمات لحظه‌آخری برای وعده‌های غذایی اصلی اغلب به انتخاب انواع غذاهای ناسالم و فست‌فودی منتهی می‌شود. بنابراین، باید از قبل برای وعده‌های غذایی اصلی برنامه‌ریزی کنید و حتی برنامه غذایی هفتگی را از هفته قبل مشخص سازید. 

 

2. زیاده‌روی در مصرف غذاهای غیرخانگی 

غذاهای رستورانی یا بیرون‌بر عمدتا حجم زیادی دارند که اصلا با نیازهای استاندارد شما همخوان نیست. زیاد بودن کالری این غذاها و سدیم افزوده آنها را نیز باید به این مشکل اضافه کرد. بنابراین، سعی کنید که مصرف غذاهای غیرخانگی را به حداقل ممکن برسانید. 

 

3. زیاده‌روی در مصرف غذاهای فرآوری‌شده 

غذاهای فوری و آماده‌ عمدتا حاوی چربی و نمک زیادی هستند درحالی که میزان مواد مغذی هم در آنها بسیار کم است. پس در درجه اول باید استفاده از مواد غذایی تازه و کامل را جایگزین این غذاها کنید و در درجه دوم اگر به‌دلایل مختلف همچنان مجبور هستید که گاهی اوقات غذاهای آماده و فوری (مانند انواع کنسروها) را خریداری کنید، حتما محصول مورد نظر را بررسی کنید تا نهایتا کم‌ضررترین گزینه را انتخاب کرده باشید. 

 

4. دریافت بیش از حد قندها 

صرف‌نظر از انواع آب‌نبات‌ها، کلوچه‌ها و کیک‌ها، و نوشابه‌های گازدار که امروزه در کشورهای مختلفی بیش از حد مصرف می‌شوند، ترکیبات قندی در محصولات دیگری هم به‌وفور وجود دارند که اصلا فکرش را نمی‌کنید! مثلا غلات صبحانه، سس‌های سالاد، چاشنی‌ها و حتی نان‌ها. بنابراین، اول از همه این نکته را بررسی کنید که شما متناسب با سن، وزن‌ و... باید در طول روز چه مقدار قند دریافت کنید. در اولویت بعدی هم باید محصولات غذایی مورد نظرتان را با دقت بیشتری انتخاب کنید و گزینه‌های نامناسب را کنار بگذارید. 

 

5. غذا خوردن بی‌فکرانه 

خیلی‌ها در مواقع خستگی، بی‌حوصلگی، عصبانیت، شادی یا ناراحتی سریعا سراغ انواع غذاها و خوراکی‌ها می‌روند درحالی که غذا خوردن فقط باید برای رفع گرسنگی انتخاب شود. بنابراین، اگر شما هم این عادت غذایی بد را در خودتان می‌بینید، بهتر است که هرچه سریع‌تر فکری به حالش کنید. 

 

6. غذا خوردن انفرادی یا در حین انجام کار 

کسانی که صاحب خانواده هستند، نباید همیشه به‌صورت انفرادی غذا بخورند. از طرف دیگر، غذا خوردن درحین انجام کار یا تماشای تلویزیون و... به‌هیچ‌وجه کار درستی نیست. بنابراین، موقع غذا خوردن حتما از وسایلی مانند تلویزیون، لپ‌تاپ، کامپیوتر، موبایل و... دوری کنید و در کنار اعضای خانواده تان غذا بخورید. 

 

7. زیاده‌روی در مصرف کالری‌های مایع 

خیلی‌ها فراموش می‌کنند که نوشابه‌های گازدار، ‌آب‌میوه‌های صنعتی و دیگر نوشیدنی‌های شیرین حاوی کالری زیادی هستند و همین فراموشی باعث می‌شود که خیلی راحت در مصرف این نوشیدنی‌ها زیاده‌روی کنند. بهترین کار این است که این نوشیدنی‌های مضر را کنار بگذارید و نوشیدنی‌های بدون کالری و سالمی مانند آب، چای‌های غیرشیرین و دیگر گزینه‌های مشابه را انتخاب کنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Food Network

6 دمنوش‌ لاغری در پاییز کرونایی 

از فلفل دلمه‌ای برای چربی‌سوزی کمک بگیرید!​​​
در روزهای سرد سال، خرما بخورید​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو