آیا ”مصونیت طبیعی“ از کووید بهتر از واکسن است؟
18 آذر 1399 ساعت: 18:9



محققان مطمئن نیستند که آیا واکسن پاسخ ایمنی قوی‌تری ایجاد می‌کند یا مبتلا شدن، اما یک چیز واضح است: واکسن بسیار ایمن تر است. 

سناتور رند پاول توئیت کرد در اخبار ماه گذشته نتایج خیره کننده حاصل از واکسن‌های آزمایشی کووید-19 به نام‌های پی فایزر ومدرنا دیدیم، که یک مقایسه تحریک آمیز است.


آقای پاول، جمهوریخواه کنتاکی، گفت که واکسن‌های جدید 90 درصد و 94.5 درصد موثر بودند. وی ادعا کرد که ”ایمنی طبیعی “ در مقابل کووید-19 حتی با 99.9982 درصد کارایی بهتراست.


آقای پاول یکی از افراد بسیاری است که با خسته شدن از خسارات اقتصادی وقفل شدن آنها، منافع ناشی از ویروس کرونا را بزرگ جلوه داده است. این سناتور امسال بیماری را تشخیص داده و استدلال کرده است که زنده ماندن در دوره بیماری کووید-19 باعث محافظت بیشتری می‌شود و خطرات کمتری نسبت به واکسیناسیون دارد.


جنیفر گومرمن، ایمونولوژیست در دانشگاه تورنتو گفت، مشکل با این منطق این است که پیش بینی اینکه چه کسی از یک عفونت آسیب ناپذیر زنده خواهد ماند دشوار است. وی گفت، با توجه به همه موارد ناشناخته - مانند ظرفیت بیمارستان منطقه یا قدرت پاسخ ایمنی بدن فرد - انتخاب بیماری به جای واکسن ”یک تصمیم بسیار بد“ است.


وی افزود: مزیت اصلی واکسن این است که قابل پیش بینی و ایمن است.”برای ایجاد یک پاسخ ایمنی موثر، بهینه سازی شده است.“


اما ما درمورد مقایسه ایمنی ناشی از عفونت قبلی با محافظت از واکسن¬های جدید چه می دانیم؟ و اگر قبلاً کووید داشته‌اید چه می‌شود - آیا واکسیناسیون بی خطر است؟ ما از کارشناسان خواستیم که با توجه به آخرین شواهد ارزیابی داشته باشند.

 

کدام یک پاسخ ایمنی قوی‌تری ایجاد می‌کند: یک عفونت طبیعی یا یک واکسن؟


پاسخ کوتاه: ما نمی‌دانیم. به گفته کارشناسان، واکسن‌های کووید-19 به طور قابل پیش‌بینی از بیماری جلوگیری می‌کنند و این یک شرط بسیار مطمئن‌تر است.


واکسن‌های برخی از عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌های پنوموکوک ایمنی بهتری نسبت به عفونت طبیعی ایجاد می کند. شواهد اولیه نشان می‌دهد که واکسن‌های کووید-19 ممکن است در این گروه قرار بگیرند. در داوطلبانی که تزریق مدرنا انجام شد، آنتی بادی بیشتری - یک نشانگر پاسخ ایمنی - در خون آنها نسبت به افرادی که با کووید-19 بیمار بوده‌اند، وجود دارد.


با این حال، در موارد دیگر، عفونت طبیعی قدرت بیشتری نسبت به واکسن دارد. به عنوان مثال، ابتلا به اوریون - که می‌تواند باعث عقیم شدن در مردان شود - ایمنی مادام العمر ایجاد می‌کند، اما برخی از افرادی که یک یا دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، هنوز به این بیماری مبتلا می‌شوند.


به گفته آقای پاول: خوشبختانه ایمنی طبیعی از ویروس کرونا بسیار قوی است. اکثریت قریب به اتفاق افراد آلوده حداقل برخی از آنتی بادی‌ها و سلول‌های ایمنی تولید می‌کنند که می‌توانند از عفونت جلوگیری کنند. و شواهد تاکنون حاکی از آن است که این محافظت سالها ادامه خواهد داشت و از بیماریهای جدی جلوگیری می‌کند، در صورت عدم عفونت مجدد.


اما یک ”محدوده دینامیکی عظیم“ در این پاسخ ایمنی با اختلاف 200 برابر در سطح آنتی بادی وجود دارد.


بیل هاناج، متخصص اپیدمیولوژیک در هاروارد تی اچ. دانشکده بهداشت عمومی چان گفت: در افرادی که فقط به طور خفیف بیمار هستند، ممکن است در طی چند ماه، محافظت از سیستم ایمنی بدن که می‌تواند از عفونت دوم جلوگیری کند، کاهش یابد. 


تنوع در پاسخ ایمنی از عفونت طبیعی ممکن است به دلیل تفاوت در میزان ویروسی باشد که فرد در معرض آن قرار گرفته است.


با یک واکسن، همه دوز یکسانی دریافت می‌کنند. دکتر گومرمن گفت: ”ما دوز مصرفی را می‌دانیم و می‌دانیم که این دوز در ایجاد پاسخ ایمنی موثر است. بنابراین این یک متغیر می‌شود که هنگام تزریق واکسن از جدول خارج می‌شود.“


مترجم : نرگس قاسمی پناه

منبع : nytimes.com

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو