آیا تب دارم؟ چگونه می‌توان درجه حرارت خود را با استفاده از دماسنج دقیق اندازه گرفت
15 آذر 1399 ساعت: 16:9



دمای طبیعی شما در طول روز کمی نوسان می‌کند، صبح یک درجه افزایش می‌یابد و بعد از ظهر بالاترین درجه است. با این حال، هنگامی که دمای بدن شما بیش از این افزایش می‌یابد، تب دارید. این مورد می‌تواند در عفونت و بیماری‌های خاص اتفاق بیفتد.
دمای طبیعی بدن چقدر است؟
 
برای یک بزرگسال، متوسط دمای طبیعی که با دماسنج دهانی اندازه گیری می‌شود 37 درجه سانتیگراد و برای کودک 36.4 درجه سانتیگراد تا 37.4 درجه سانتیگراد، یک فرد مسن در حدود 36.8 درجه سانتیگراد است.

اگر مقدار بیشتر از این باشد، بزرگسال یا کودک تب دارد.

با این حال، مقدار نیز به روشی که استفاده می‌کنید و اینکه آیا دستورالعمل‌ها را به درستی دنبال می‌کنید بستگی دارد.
 
از چه نوع دماسنجی استفاده کنم؟
 
دماسنج را معمولاً می‌توان از داروخانه خریداری کرد و می‌تواند بهترین نوع را برای شما و خانواده‌تان پیشنهاد کند. انواع اصلی آن پروب دیجیتال و گوش است. دماسنج‌های شیشه‌ای به دلیل خطر شکستگی ایده آل نیستند و البته دیگر از جیوه سمی استفاده نمی‌شود. جایگزینی دماسنج شیشه‌ای با یک دیجیتال بسیار ایمن‌تر است.
 
دماسنج دیجیتال یا پروب
 
رایج‌ترین دماسنج‌های خانگی هستند و اندازه‌گیری دما از زیر بغل یا دهان آسان است. یک وسیله دستی با پنجره کوچکی هستند که به راحتی دما را به اعداد نمایش می‌دهند.

برای کودکان زیر پنج سال پیشنهاد می‌شود اندازه‌گیری زیر بغل را انجام دهید تا جایی که آنها بتوانند به اندازه کافی بی حرکت بنشینند. در کودکان و نوزادان بسیار کوچک بعضی اوقات دمای مقعدی در بیمارستان اندازه گیری می‌شود اما این امر توسط کارکنان خدمات بهداشتی با نظارت دقیق انجام می‌شود.
 
دماسنج گوش (مادون قرمز)
 
معمولاً توسط پزشکان در تمام سنین استفاده می‌شوند اما گران هستند و در صورت عدم استفاده صحیح، از دقت کمتری برخوردارند. این دماسنج‌ها دارای پوشش تمیز یکبار مصرف پروب هستند.

برای استفاده در کودک مهم است که به آرامی بالای گوش را به عقب بکشید زیرا این کار مسیر را به سمت گوش میانی که در آن اندازه گیری انجام می‌شود، پاک می کند. طبق دستورالعمل‌ها، معمولاً یک دکمه را فشار می‌دهید و نتیجه دیجیتال تقریباً بلافاصله نمایش داده می‌شود.
 
دماسنج پیشانی یا نواری
 
در بین انواع دماسنج‌ها کمترین اطمینان را دارند زیرا فقط درجه حرارت پوست را اندازه می‌گیرند. آنها می‌توانند خواندن نسبی را برای شما فراهم کنند – چه اندازه بالا و پایین می‌رود - اما مقدار واقعی آنچنان دقیق نیست.
 
از کجا بفهمم دماسنج دقیق است؟
 
مواردی وجود دارد که می‌تواند میزان خواندن دماسنج را نادرست کند. اینها به شرح زیرهستند:

پیروی نکردن از دستورالعمل‌ها

اندازه گیری پس از بیرون بودن در هوای سرد یا نشستن در حمام گرم

اندازه گیری بعد از مصرف یک نوشیدنی گرم یا سرد یا وعده غذایی

بیش از حد لباس گرم پوشیدن یا استفاده از پتو 

اندازه گیری بعد از ورزش

نگه داشتن بطری آب گرم، نشستن در کنار آتش، هوای گرم

گذاشتن سر روی بالش گرم
 
چگونه دماسنج را تمیز کنم؟
 
از تمیز بودن دماسنج اطمینان حاصل کنید (با آب و صابون خنک بشویید) و در صورت وجود از یک پوشش جدید کاغذ یکبار مصرف استفاده کنید. استفاده از دماسنج بر روی اعضای مختلف خانواده تا زمانی که به خوبی آن را تمیز کنید، بسیار خوب است.

دستان خود را قبل و بعد از گرفتن درجه حرارت اشخاص بشویید.
 
آیا می توانم تب را بدون دماسنج بررسی کنم؟
 
اگر کسی تب واضحی داشته باشد، در اثر لمس قفسه سینه یا کمر دست گرم خواهد شد و شما بدون نیاز به دماسنج این احساس را خواهید داشت.

معمولاً از پشت دست برای احساس گرمای بدن کسی استفاده می‌کنیم زیرا نواحی است که گفته می‌شود نسبت به دما حساس‌تر است. با این حال، می‌تواند ذهنی باشد. شاید فقط بتوانید بگویید که یکی از شما گرمتر از دیگری است، بنابراین واقعاً قابل اعتماد نیست.

سوزش، تعریق، لرز، احساس گرما در اطراف سر، احساس گرگرفتگی، از دست دادن اشتها، درد همه می‌تواند نشانه تب باشد. در واقع ممکن است به جای گرم بودن احساس سرما کنید.
 
چه موقع برای تب باید به پزشک مراجعه کرد
 
بیشتر تب‌ها به خودی خود مرگ‌آور نیستند اما اگر مشکلات اساسی در زمینه سلامتی دارید یا علائم جدیدی نگرانتان می کند، باید با پزشک متخصص خود در این باره مشورت کنید.

سردرد، لکه پوستی، سفتی گردن، حالت تهوع، استفراغ خصوصاً در کودکان ممکن است نشانه‌هایی از بیماری شدید باشد که فقط با درجه حرارت اندازه گیری نمی‌شود و این همه دلیل این است که باید فوراً با متخصص بهداشت و درمان صحبت کنید.

در سایر بیماری‌های تب‌دار ممکن است علائمی از جمله درد قفسه سینه، سرفه مداوم، اسهال مداوم، لکه ها، خونریزی غیر طبیعی یا کبودی، کاهش سطح هوشیاری، مشکلات دفع ادرار داشته باشید یا به راحتی برای اطرافیان ناخوشایند به نظر برسید. اینها همه دلیل برای درخواست فوری مشاوره حرفه ای است.

مترجم : نرگس قاسمی پناه

منبع : news-medical.net
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو