آلرژی و فرضیه بهداشت
13 آذر 1399 ساعت: 15:9



افزایش قابل توجهی در بروز آلرژی و اختلالات آتوپیک (حساسیت پوستی) در کشورهای پیشرفته مشهود است، از دهه 1960 شروع شده و در قرن بیستم به طور مداوم در حال پیشرفت است.


 افزایش قابل توجهی در بروز آلرژی و اختلالات آتوپیک (حساسیت پوستی) در کشورهای پیشرفته مشهود است، از دهه 1960 شروع شده و در قرن بیستم به طور مداوم در حال پیشرفت است.

فرضیه بهداشت برای اولین بار در سال 1989 توسط استراچان مطرح شد، وی مشاهده کرد که بین اندازه خانواده کوچکتر یا استانداردهای بهداشتی بالا و سخت‌گیرانه و افزایش خطر آلرژی ارتباط وجود دارد.

 پیش از سال 1989 برخی تحقیقات مشاهده‌ای در این زمینه انجام شده بود، مانند یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از 17000 کودک انگلیسی در سال 1958 که نشان داد رابطه معکوس بین بیماری‌های آلرژیک و تعداد خواهر و برادرهای بزرگتر وجود دارد.

اعتقاد بر این است که وجود میکروب‌ها به عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کند و نقش محافظتی در برابر آلرژی دارد. با توجه به تغییرات قابل توجه در استانداردهای بهداشتی که در انقلاب صنعتی ایجاد شده، قرار گرفتن در معرض برخی از میکروب‌ها که در غیر این صورت باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند، کاهش می‌یابد. اعتقاد بر این است که منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش بروز آلرژی می‌شود.

با این حال، جنبه‌هایی وجود داشت که با فرضیه بهداشت توضیح داده نمی‌شود. در سال 2003 ، گراهام روک فرضیه ”دوستان قدیمی“ را به عنوان جایگزینی برای فرضیه بهداشت برای توضیح برخی از این جنبه‌ها ایجاد کرد. به طور قابل توجهی، فرضیه ”دوستان قدیمی“ تاکید بر میکروب‌های قدیمی است که در طول تکامل انسان وجود داشته است، به جای عفونت‌های دوران کودکی که در طول دوره مشابه کاهش می‌یابد.
 
رینیت آلرژیک
 
میزان رینیت آلرژیک (که به عنوان تب یونجه شناخته می‌شود) و حساسیت پوستی در کودکان آلمان شرقی پس از اتحاد مجدد کشور، به طور قابل توجهی افزایش یافت، که منجر به ایجاد سوالاتی در مورد تاثیر سبک زندگی غربی در بروز تب یونجه شد.
 
آسم آتوپیک
 
شیوع آسم سالانه تقریباً از سال 1980 به طور ثابت سالانه 1٪ افزایش یافته است و تصور می‌شود که آسم آلرژیک بیشترین میزان این افزایش را خصوصاً در کودکان داشته باشد. به نظر می‌رسد برخی تحقیقات اخیر نشان دهنده کند شدن روند بیماری آتوپیک تا ثابت ماندن آن است.
 
اگزما
 
شیوع اگزما نیز همراه با سایر بیماریهای آلرژیک افزایش یافته است و در حال حاضر 10٪ از کل کودکان در ایالات متحده مبتلا هستند، در برخی از ایالات 18٪ است. کاملاً در تضاد با میزان شیوع 3.1 تا 6.4٪ در دهه 1970 است.
 
آلرژی غذایی
 
در دهه‌های اخیر شیوع آلرژی‌های غذایی نیز در حال افزایش است که ممکن است با فرضیه بهداشت مرتبط باشد. در سال 2008 ، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری گزارشی منتشر کرد که حاکی از افزایش 18 درصدی آلرژی غذایی در کودکان کمتر از 18 سال در 10 سال قبل است. علاوه بر این، کودکان مبتلا به آلرژی غذایی بیشتر تحت تاثیر بیماری آتوپیک دیگری مانند آسم قرار می‌گیرند.

تحقیقات نشان داده است که 8٪ از کودکان به یک ماده غذایی حساسیت دارند و 30٪ از این افراد دارای آلرژی‌های غذایی متعدد و بیش از یک سوم آنها سابقه واکنش‌های شدید آلرژیک دارند. رایج ترین آلرژی غذایی، بادام زمینی، تخم مرغ، شیر و صدف است. با این حال، تماس زودرس با این غذاها به عنوان روشی برای کاهش ایجاد آلرژی غذایی مورد بررسی قرار گرفته است.

مترجم : نرگس قاسمی پناه

منبع : news-medical.net
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو