آیا عینکی‌ها کمتر به کووید-19 مبتلا می‌شوند؟!
9 آذر 1399 ساعت: 22:9



همه ما می‌دانیم که پوشیدن ماسک می‌تواند میکروب‌ها را از دهان و بینی ما دور نگه دارد، اما چشم‌ها چطور؟! آیا چشم‌ها نمی‌توانند در برابر ورود میکروب‌ها آسیب‌پذیر باشند؟ 

این مساله زمانی در میان دانشمندان بحث‌برانگیز شد که گروهی از محققان، اثرگذاری استفاده از عینک بر خطر ابتلا به کووید-19 را در میان گروهی از بیماران بستری‌شده در کشور چین بررسی کردند. 


این محققان در اظهارنظر نهایی اعلام کردند که آن گروه از مبتلایان به کووید-19 که در بیشتر ساعات روز عینک می‌زدند، جمعیت کمی را نسبت به جمعیت عمومی تشکیل می‌دهند. آنان بر همین اساس گفتند کسانی که هر روز باید عینک بزنند، کمتر به کووید-19 مبتلا می‌شوند. 


دکتر امیر خان (مدرس دانشگاه لیدز و عضو NHS بریتانیا) درباره این مطالعه اخیر می‌گوید که ما با مطالعه‌ای کوچک مواجه هستیم که جمعیت نمونه محدودی را شامل می‌شود و ضمنا هیچ رابطه علت و معلولی مستقیمی را هم نشان نمی‌دهد. «نتیجه‌گیری قطعی از این یافته‌های اخیر کاملا شتابزده است،‌ اما مواردی هم در این مطالعه به چشم می‌خورند که ارزش توجه کردن دارند». 


به‌گفته این پزشک، شاید چشم‌ها گذرگاه مهمی برای ورود کروناویروس به درون بدن باشند و از این نظر باید به بیمارانی توجه کنیم که علائمی مانند ورم ملتحمه داشته‌اند. «از جنبه نظری، داشتن عینک برابر است با شکل‌گیری یک سد محافظتی اضافی در مقابل چشم‌ها که از این ارگان زنده بدن در مقابل ریزقطرات تنفسی محافظت می‌کند». 


از طرف دیگر، داشتن عینک شرایطی را فراهم می‌کند که فرد کمتر چشم‌هایش را لمس کند، درحالی که ورود ویروس به بدن از طریق تماس دست آلوده با چشم‌ها امکان‌پذیر است. این پزشک می‌گوید کسانی که در محیط‌های خدمات بهداشتی ودرمانی فعالیت دارند، باید از عینک‌های حفاظ‌داری استفاده کنند که کاملا چشم‌ها را از همه زوایا پوشش می‌دهند و صرفا استفاده از عینک‌های معمولی نمی‌تواند نقش موثری برای آنان داشته باشد. 


دکتر سایمون کالستو (مدرس پزشکی مبتنی بر شواهد (EBM) در دانشگاه پورتسموث) هم درباره یافته‌های تحقیق اخیر می‌گوید که اکنون برای اثبات یافته‌های مطرح‌شده به آزمایش‌ها یا تست‌های کنترل‌شده نیاز داریم. «در حالت ایده‌آل باید دو گروه از افراد دقیقا همسان (یک گروه عینکی و یک گروه بدون عینک) را با دقت کامل بررسی کنیم تا درنهایت متوجه شویم که کدام گروه از آنها بیشتر به کووید-19 مبتلا می‌شوند. 


شواهد حاصل‌شده از آزمایشات کنترل‌شده همیشه بسیار مستندتر و محکم‌تر از مطالعات مشاهده‌ای هستند که مطالعه اخیر هم یکی از همان‌ها است».

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: HuffPost


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو