گام‌های موثر برای تقویت دستگاه گوارش:
8 آذر 1399 ساعت: 15:9



دستگاه گوارش در سلامتی نقش حیاتی ایفا می‌کند چرا که مسئول جذب مواد مغذی و از بین بردن مواد زائد است.
 متاسفانه بسیاری از افراد به دلایل مختلف از مشکلات گوارشی مانند نفخ، گرفتگی عضلات، گاز، درد شکم، اسهال و یبوست رنج می‌برند.
با این حال یک فرد سالم نیز می‌تواند به دلیل مواردی مانند کمبود فیبر یا غذاهای غنی از پروبیوتیک در رژیم غذایی مشکلات گوارشی را تجربه کند. در این متن شما را با موارد مهمی آشنا می‌کنیم.

1-فیبرها مفید هستند.

برای تامین 25 تا 35 گرم فیبر مورد نیاز روزانه بدن، خوراکی‌های گیاهی مانند گیلاس، انگور، فلفل دلمه‌ای تازه، لوبیاها، غلات کامل و مغزها را انتخاب کنید. این مواد به هضم غذا و رفع یبوست کمک می‌کنند و همچنین برای سلامت قلب و میزان قندخون مفید هستند. از آنجایی که این مواد احساس سیری می‌ دهند، کمتر غذا می‌خورید، وزنتان کنترل شده و موجب سلامت بدن می‌شود.

2- آدامس بجوید تا معده درد نگیرید.

جویدن آدامس باعث می‌شود تا بزاق بیشتری ترشح شود و ترشح اسید معده که منجر به ایجاد مشکل می‌شود را متعادل می‌کند. آدامس نعنایی ساده یا نعنایی تند ممکن است باعث تحریک معده شود، بنابراین طعم دیگر آدامس را امتحان کنید. اگر جویدن آدامس باعث ورود هوا به معده می‌شود، پس از این شیوه درمانی پرهیز کنید تا نفخ نکنید.

3- کم کردن وزن، تغییراتی را در بدن ایجاد می‌کند.

اگر حتی اندکی وزن و به خصوص چربی اطراف شکم را کاهش دهید، سوزش معده و گازمعده و آروغ زدن را برطرف می‌کند. پزشک نیز کمک می‌کند یک رژیم غذایی هوشمندانه و برنامه ورزشی منظمی را برای رسیدن به کاهش وزن داشته باشید.

4- بشقاب غذایتان را کوچک کنید.

روش عالی جلوگیری از سوءهاضمه، نفخ، دل درد و سایر مشکلات گوارشی، خوردن وعده‌های غذایی کم حجم است. آهسته غذا بخورید. برای رسیدن به احساس سیری، زمان بیشتری برای صرف غذا لازم است. کمتر از میزان غذایی که در نظر دارید را می‌توانید بخورید.

5- بدنتان را هیدراته نگه دارید.

استفاده از مایعات کمک می‌کند تا از شر مواد زائد بدن خلاص شوید و متعادل بمانید. می‌توانید آب، آبمیوه، چای و سایر نوشیدنی‌ها را میل کنید. آب در غذاها نیز موجود است، بنابراین دیگر نیازی نیست 8 لیوان آب در روز بنوشید. پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند مقدار نوشیدنی و بهترین نوع آن را به فرد توصیه کند.

6- رفع نفخ معده

ورزش، مشکلات جزئی گوارش، از نفخ شکم گرفته تا یبوست را برطرف می‌کند. فعالیت بدنی به هضم غذا کمک می‌کند، مواد غذایی را در بدن به حرکت آورده و مواد زائد را دفع می‌کند. همچنین استرس را مهار کرده و بسیاری از مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند.

7- پروبیوتیک‌ها را امتحان کنید.

 پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند. آنها در ماست، آبمیوه‌ها، میان‌وعده‌ها و مکمل‌ها موجودند. تحقیقات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها به درمان اسهال، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یا التهاب روده (IBD) کمک می‌کند اما دانشمندان هنوز نمی‌دانند که پروبیوتیک‌ها به رفع چه مشکلی کمک می‌کنند و چه مقدار بدن به آن نیاز دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

 8- استرس، زخم معده و یبوست

تا به حال از عصبانیت به ناراحتی معده مبتلا شده‌اید؟ مغز و دستگاه گوارش به هم متصل هستند. استرس می‌تواند مشکلاتی مانند روده تحریک‌پذیر را ایجاد کرده و زخم معده را بدتر کند. تحرک، خواب کافی، مراقبه و آرامش را در اولویت قرار دهید.

 9-رژیم غذایی خود را حفظ کنید.

از غذاهایی که موجب ناراحتی معده می‌شود پرهیز کنید یا اینکه آن را محدود کنید. برخی از افراد با مصرف غذاهای گازدار مانند لوبیا و نوشابه و یا مواد چرب مانند غذاهای سرخ شده و پنیر مشکل دارند. برای برخی، مصرف غذاهای اسیدی مانند مرکبات، قهوه، چای و گوجه فرنگی ممکن است مشکل‌ساز شود.

10- عادات بد را حذف کنید.

 سیگار کشیدن دریچه انتهای مری (لوله‌ای که از دهان به معده می‌رود) را ضعیف می‌کند و می‌تواند منجر به رفلاکس اسید معده و سوزش معده شود. همچنین احتمال بروز برخی از سرطان‌ها را بیشتر می‌کند و نیز ابتلا به زخم معده و بیماری کرون در افراد سیگاری بیشتر از افراد دیگر است. ترک سیگار به علت‌های زیادی صورت می‌گیرد و برای ترک سیگار از پزشک مشاوره بگیرید.

 11-کمتر الکل بنوشید.

اگر الکل می‌نوشید و زن هستید روزانه مقدار آن را محدود کنید، اگر مرد هستید روزانه دو بار نوشیدن آن کافی است. اغلب نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند منجر به سوزش معده، اسهال، مشکلات کبدی و سرطان مری شود.

 12-آهسته غذا بخورید تا موجب آروغ و گاز معده نشود.

شما می‌خواهید که هوا وارد معده نشود. بنابراین آهسته غذا بخورید. غذا را نجویده قورت ندهید. هر لقمه را کامل بجوید و از آن لذت ببرید. اگر جویدن موجب ورود هوا به معده می‌شود، از جویدن آدامس و آب نبات سفت اجتناب کنید.

13-مصرف نمک را محدود کنید.

حتی کمی نمک اضافی در رژیم غذایی می‌تواند باعث نفخ شود و این مقدار یا از طریق افزودن مستقیم نمک یا از خوردن موادی مانند تنقلات بسته‌بندی شده و غلات حاصل می‌شود. برگردید و برچسب‌های موادغذایی را بررسی کنید تا بدانید مقدار سدیم آن چه مقدار است.

14-تخته آشپزخانه را تمیز نگه دارید.

هیچ کس دوست ندارد به مسمومیت غذایی، اسهال، حالت تهوع و استفراغ دچار شود. بنابراین غذای سرد را به صورت سرد و غذای گرم را گرم نگه دارید. هنگام خورد کردن میوه و سبزیجات یا گوشت‌های خام از ظروف و تخته‌های مختلف استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که محصولات لبنی پاستوریزه باشند.

15- اگر نمی‌توانید لبنیات بخورید.

برخی افراد دریافته‌اند که بدن آنها نمی‌تواند لاکتوز و یا قند طبیعی شیر را هضم کند و در نتیجه باعث احساس گاز در معده آنها می‌شود. اگر اینگونه هستید، محصولات بدون لاکتوز را انتخاب کنید.

16-چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید.

اگر علائم ایجاد شده از بین نرفت و برطرف نشد و یا ایجاد ناراحتی کرد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. اگر باردار هستید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر علائم شدید است و یا اگر تب دارید، مشکل بلع یا رفتن به دستشویی، احساس خفگی، استفراغ خونی یا مدفوع سیاه، درد شکم یا کم کردن وزن می‌کنید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشک علت را در می‌یابد تا به احساس بهتری برسید.


مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع:  WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو