در روزهای سرد سال، خرما بخورید
8 آذر 1399 ساعت: 10:9



خرما یکی از میوه‌های پُرخاصیت است که در بسیاری از کشورهای جهان به‌عنوان دسر یا یکی از مواد تشکیل‌دهنده دسرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه شیرین و خوش‌طعم می‌تواند در رژیم غذایی ثابت همه افراد جای بگیرد و اهمیت مصرف آن در روزهای سرد سال بیشتر هم می‌شود. 

در ادامه این مطلب با مهم‌ترین دلایل توصیه به مصرف خرما در روزهای سرد سال بیشتر آشنا خواهیم شد. این خواص عبارتند از: 

 

سرشار از مواد مغذی با کالری مناسب 

یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی فصلی در پاییز و زمستان، مصرف خوراکی‌هایی با ریزمغذی‌های فراوان است. از طرف دیگر،‌ گنجاندن خوراکی‌هایی با کالری مناسب در رژیم‌های غذایی پاییزی و زمستانی می‌تواند انرژی خوبی به بدن برساند و از خستگی یا سرد شدن بدن به‌دلیل اُفت قند خون پیشگیری کند. بد نیست بدانید که هر 3 عدد خرما حدود 200 کیلوکالری به بدن می‌رساند و با 54 گرم کربوهیدرات، 5 گرم فیبر و مقداری از پروتئین و چربی درونش می‌تواند باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و درنتیجه افزایش حرارت درونی بدن در روزهای سرد سال شود. علاوه بر این، خرما مقادیر قابل‌قبولی از کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، روی،‌ ویتامین K، ویتامین A و ویتامین‌های گروه B (به‌غیر از B12) را هم در خود جای داده است و از این‌رو، می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن در این روزها کمک قابل‌توجهی کند. نکته دیگر، اینکه آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در خرما به کاهش شدید التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن کمک می‌کنند و همین ویژگی هم می‌تواند شدیدا بر تقویت سیستم دفاعی بدن اثرگذار باشد. 

 

دارای قند طبیعی بدون کالری اضافی 

همه ما می‌دانیم که مصرف قند و شکر و خوراکی‌های حاوی این ترکیبات فقط باعث دریافت کالری اضافی بدون هیچ ماده مغذی‌ای به بدن می‌شود. اما خرما، علاوه بر داشتن قند طبیعی برای تامین انرژی مورد نیاز بدن، فیبر غذایی مطلوبی را هم در خود جای داده است و همین ویژگی باعث می‌شود که ما بتوانیم خرما را به‌عنوان یک شیرینی طبیعی و مغذی در رژیم غذایی هرروزه مان جای دهیم. بنابراین، شما می‌توانید حدود یک تا سه عدد خرما را در رژیم غذایی روزانه افراد سالم، بیماران قلبی و بیماران دیابتی در فصل پاییز و زمستان بگنجانید تا هم نیاز بدن آنها به خوردن شیرینی‌ها تامین شود و هم سلامت عمومی‌شان با مصرف قند و شکر به خطر نیفتد. 

 

کمک به هضم بهتر 

همان‌طور که گفته شد، خرما حجم قابل‌قبولی از فیبر غذایی را در خود جای داده است، به‌طوری که هر 3 عدد خرما حدود 18 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. دریافت فیبر غذایی کافی از طریق خوراکی‌های مغذی می‌تواند شدیدا باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی شود و هضم و جذب مواد غذایی در بدن را ساده‌تر کند. علاوه بر این، افرادی که در پاییز و زمستان به اندازه متعادلی خرما مصرف می‌کنند، کمتر با مشکلاتی مانند ابتلا به یبوست مزمن و سایر مشکلات گوارشی مواجه می‌شوند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: Health

5 نوشیدنی‌ زنجبیلی برای کاهش وزن 

مهم‌ترین فواید اسفناج​​​
بروکلی؛ سبزی با خواص بی‌نظیر​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو