آیا استرس در دوران بارداری می‌تواند باعث اوتیسم شود؟
7 آذر 1399 ساعت: 10:9



شاید بخواهید قبل از اینکه این مطلب را بخوانید چند نفس عمیق بکشید.

به نظر می‌رسد تقریبا هر روز محققان انگشت علت بیماری‌ها را روی موارد تازه‌ای می‌گذارند. حالا نوبت به این رسیده است که استرس دوران بارداری را بررسی کنند که آیا علت اوتیسم برخی از کودکان، استرس دوران بارداری مادرشان است یا خیر؟ این موضوع در واقع به عنوان یک علت احتمالی اختلال طیف اوتیسم (ASD) به استرس دوران بارداری زنان اشاره می‌کنند. «ایرنا زندگی» در ادامه این گزارش شما را همراهی می‌کند>

۱. ما در حال حاضر می‌دانیم استرس زنان باردار به مشکلات ناخوشایندی مانند زایمان زودرس و وزن کم جنین منجر می‌شود. این مشکلات تنها در کودکی خلاصه نشده و در بزرگ‌سالی ممکن است به صورت اختلال در سلامت روانی کودکان و نوجوانان، خود را نشان دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ در مجله پزشکی نیوانگلند به ما می‌گوید که استرس در زنان باردار می‌تواند منجر به اوتیسم در جنین شود.پزشکی به نام دیوید بورسدورف، می‌گوید: «برخی از مادران که سطوح قابل توجهی از استرس را تجربه می‌کنند، در فرزندشان اوتیسم به وجود نمی‌آید؛ اما در برخی دیگر از مادران، استرس‌های دوران بارداری مبدل به اوتیسم در کودکان می‌گردد.» دیوید بورسدورف، توضیح داد: «تصور می‌شد اوتیسم تا حد زیادی یک اختلال ژنتیکی است، اما تحقیقات پیشین نشان داده است که تاثیرات زیست محیطی مانند استرس می‌تواند نقش مهمی در توسعه این وضعیت داشته باشد.»

۲. برای جمع آوری اطلاعات، محققان از مادران کودکان مبتلا به اوتیسم در مورد استرس‌های احتمالی که ممکن است در دوران بارداری تجربه کرده باشند، مانند از دست دادن شغل یا طلاق پرسیدند. سپس خون مادران برای تنوع یک ژن حساس به استرس که سروتونین را تنظیم می‌کند، آزمایش شد. هنگامی که تنوعی از ژن وجود دارد، مقدار سروتونین تغییر می‌کند و باعث افزایش واکنش به استرس می‌شود. مادران کودکان اوتیسم اغلب از استرس پایان دوم و آغاز سه ماهه سوم‌ دوران بارداری گزارش دادند. بورسدورف می‌گوید: «برای درک مکانیسم های چگونگی کار این تعامل ژن و استرس به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما امیدوارم که این مطالعات روزی به جلوگیری از برخی موارد اوتیسم کمک می‌کند.»
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو