مهم‌ترین فواید اسفناج
3 آذر 1399 ساعت: 10:9



اسفناج یکی از سبزی‌هایی است که کمتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد اما آن‌قدر مغذی و مهم است که باید جایگاه بیشتری در رژیم غذایی ما داشته باشد. این سبزی نه‌تنها کاربردهای متعددی در آشپزی دارد و به‌راحتی قابل استفاده است بلکه ترکیبات مغذی درونش فواید بسیار مهمی برای بدن دارند. 

در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین فواید اسفناج برای سلامت بدن آشنا خواهیم شد. این فواید عبارتند از: 

 

1. محافظت از چشم‌ها 

اسفناج سرشار از دو ترکیب گیاهی مهم به‌ نام‌های لوتئین و زیگزانتین است. این ترکیبات پس از خوردن اسفناج در شبکیه چشم جمع می‌شوند و عملکردی مانند عینک‌های آفتابی را از خود به نمایش می‌گذارند. آنها حتی می‌توانند از آسیب‌های نور آبی مرتبط با وسایل الکترونیکی هم جلوگیری کنند. مقابله با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در شبکیه چشم نیز از دیگر فواید لوتئین و زیگزانتین است. به همین دلیل است که مصرف اسفناج می‌تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (مهم‌ترین عامل ابتلا به نابینایی) را کاهش دهد. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف اسفناج توسط افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا، وضوح بینایی آنان را بهتر می‌کند. 

 

2. درخشان‌ کردن پوست 

اسفناج مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها را به بدن می‌رساند که همگی برای پوست مفید هستند و حتی درخشش پوست را هم بهتر می‌کنند. محققان استرالیایی دریافته‌اند که مصرف منظم میوه‌ها و سبزی‌های خاصی مانند اسفناج (خصوصا در کنار بروکلی، ذرت، عدس، ‌لوبیا، انبه، سیب و گلابی) حالت شاداب‌تر و درخشان‌تری به پوست خانم‌ها می‌دهد. محققان امیدوارند که همین اثرگذاری بر جلوه‌های زیبایی، افراد بیشتری را به خوردن انواع سبزی‌ها و خصوصا اسفناج تشویق کند. 

 

3. تقویت استخوان‌ها 

اسفناج سرشار از ویتامین K است که نقش مهمی در متابولیسم استخوان‌ها دارد. از طرف دیگر، مطالعات گوناگونی نشان داده‌اند که کمبود ویتامین K با افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان مرتبط است. مطالعات انجام‌شده بر روی آن گروه از مردمان آسیایی که استفاده منظم و همیشگی از اسفناج و دیگر سبزی‌ها را در رژیم غذایی خودشان دارند، نشان می‌دهند که این سبزی‌ها برای داشتن توده‌های استخوانی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. براساس یافته‌های محققان ژاپنی، مصرف روزانه سبزی‌های سبز و زرد (مانند اسفناج و هویج) خطر تضعیف توده‌های استخوانی را تا 5 برابر کاهش می‌دهد. 

 

4. بهبود فشار خون 

اسفناج از سبزی‌های حاوی نیترات طبیعی است. با این‌که نیترات موجود در فرآورده‌های گوشتی برای بدن ضرر دارد اما نیترات اسفناج و دیگر سبزی‌های حاوی نیترات را نمی‌توان در گروه چنین ترکیبات زیان‌آوری دسته‌بندی کرد. درواقع، نیترات درون اسفناج نه‌تنها مضر نیست بلکه می‌تواند فشار خون را به‌طور طبیعی کاهش دهد. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که مصرف آب اسفناج می‌تواند فشار خون را در عرض چند ساعت پایین بیاورد. 

 

5. تسریع بازیابی بدن پس از ورزش 

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در اسفناج می‌تواند سرعت بازیابی بدن پس از فعالیت‌های ورزشی را افزایش دهند. مطالعات انجام‌شده بر روی دوندگان ورزشی نشان می‌دهد که مصرف اسفناج به‌مدت 14 روز متوالی هم استرس اکسیداتیو را در بدن ورزشکاران کاهش می‌دهد و هم آسیب‌های عضلانی پس از مسابقات ورزشی را کمتر می‌کند. 

 

ترجمه: ندااحمدلو

منبع:Eating Well

چرا در دوران پراسترس کرونا به ویتامین C بیشتری نیاز داریم؟ 

بروکلی؛ سبزی با خواص بی‌نظیر​​​
5 سوپرفود پاییزی را در رژیم غذایی تان بگنجانید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو