مقایسه واکسن آکسفورد و آسترازنکا بر علیه ویروس کوید-19
2 آذر 1399 ساعت: 16:9



بررسی یافته های اولیه حاصل از مطالعات فاز دو واکسن آکسفورد و AstraZeneca نشان داد که این واکسن بی خطربوده و ایمنی مشابهی را در میان افراد بزرگسال ایجاد می کند. نتایج امیدوار کننده این واکسن امروز در مجله Lancet به چاپ رسید.
مطالعه بر روی 560 فرد سالم، شامل 240 فرد بالای 70 سال، ایمن بودن واکسن را نشان داده و مشخص کرد که این واکسن میتواند ایمنی مشابهی را هم در افراد بالای 56 سال و هم افراد بین 18 تا 55 سال ایجاد کند.

همینطور نتایج اولیه نشان داد که واکسن - ChAdOx1 nCoV-19 – پاسخ  و واکنش سلول های T را در مدت 14 روز از اولین دوز و پاسخ آنتی بادی را در طی 28 روز از دوز booster ایجاد می کند. محققان انتظار دارند که واکنش سلول های T در ایمنی طولانی مدت در برابر ویروس نقش داشته باشد.

غول داروسازی AstraZeneca ، که با همکاری دانشگاه آکسفورد کار می کند، قبلا نیز اعلام کرده بود که انالیز داده ها حاکی از ایجاد پاسخ ایمنی قابل قبول واکسن آزمایشی آنها در افراد مسن و جوان است.

محققان اکسفورد اعلام کردند اگر واکنش های ایمنی ایجاد شده حاصل از واکسن با محافظت در برابر عفونت Covid-19 نیز همراه باشد، نتایج به دست آمده بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد

مطالعات فاز دو هنوز میزان اثربخشی واکسن را مشخص نکرده، و آزمایشات فاز سه برای تایید این موضوع همچنان ادامه دارد.

علاوه بر این محققان به عنوان یکى از محدودیت مطالعه خود به این نکته اشاره کرده اند که در گروه مسن مورد مطالعه میانگین سنى افراد 73 تا 74 سال بوده و این افراد بیمارى زمینه اى کمى داشته و اکثریت انها سفید پوست و غیر سیگارى بوده اند. آنها همچنین تاکید کردند براى فاز سوم مطالعه، طیف وسیعى از افراد از کشورها و قومیت هاى متفاوت و با پیشینه پزشکى مختلف در نظر گرفته شده است.

انتظار می رود نتایج این واکسن نیز بسته به میزان عفونت COVID-19 درشرکت کنندگان حاضر در کارآزمایی بالینی تا اواخر سال منتشر شود.
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو