5 گیاهی که به کاهش فشارخون کمک می‌کنند
2 آذر 1399 ساعت: 09:9



فشار خون بالا یا بیماری پُرفشاری خون از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است. آمارها نشان می‌دهند که در کشوری مانند ایالات متحده آمریکا، تقریبا نیمی از بزرگسالان به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری باید تحت نظر پزشک و با مصرف داروهای خاصی کنترل شود اما بسیاری از تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی هم می‌توانند فشار خون را کاهش دهند و از این طریق خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کمتر کنند. 

مصرف بعضی از گیاهان یکی از همین راهکارهای تغذیه‌ای است که می‌تواند برای کاهش فشار خون مفید باشد. البته پیش از هر گونه اقدام به مصرف گیاهان زیر حتما با پزشک تان مشورت کنید.

 

1. ریحان 

ریحان از گیاهان خوش‌عطر و طعمی است که ترکیبات قدرتمند و مهمی را به بدن می‌رساند. برای مثال، ترکیبی آنتی‌اکسیدانی به‌نام اوژنول در ریحان یافت می‌شود که یکی از مزیت‌هایش کاهش فشار خون است. یافته‌های تحقیقاتی نشان داده‌اند که اوژنول می‌تواند عملکردی شبیه به داروهای مسدود‌کننده کانال کلسیم داشته باشد و از این طریق فشار خون را کاهش دهد. مسدود‌کننده‌های کانال کلسیم از ورود کلسیم به درون قلب و سلول‌های شریانی جلوگیری می‌کنند و نقش موثری هم در انبساط رگ‌های خونی دارند. 

 

2. جعفری

جعفری از محبوب‌ترین گیاهان در دستورپخت‌های آمریکایی، اروپایی و همچنین خاورمیانه است. این گیاه که از گیاهان بومی مدیترانه به‌شمار می‌رود، ترکیبات مغذی و مهم زیادی را در خود جای داده است. ویتامین C و کاروتنوئیدهای موجود در جعفری از مهم‌ترین ترکیبات این گیاه هستند که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. تحقیقات متعددی تاکنون نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی نه‌تنها فشار خون بلکه کلسترول بد خون را هم کاهش می‌دهند درحالی که هر دو از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. 

 

3. سیر 

سیر سرشار از ترکیباتی است که همگی می‌توانند برای قلب مفید باشند. ترکیبات گوگردی موجود در سیر مانند آلیسین از این نظر اهمیت خاصی دارند، چون می‌توانند به تقویت جریان خون طبیعی کمک کنند و نقش موثری هم در انبساط همراه با آرامش رگ‌های خونی ایفا کنند. مجموعه این مزیت‌هاست که سیر را به یکی از گیاهان کاهش‌دهنده فشار خون تبدیل می‌کند. البته اثرگذاری سیر در راستای کاهش فشار خون زمانی معنا پیدا می‌کند که این گیاه به‌طور منظم مصرف شود. 

 

4. آویشن 

آویشن هم از گیاهان خوش‌عطر و طعمی است که ترکیبات مفید زیادی را در خود گنجانده است. اسید رزمارینیک یکی از همین ترکیبات مفید و مهم به‌شمار می‌رود که براساس یافته‌های تحقیقاتی با کاهش التهابات بدنی، کاهش قند خون، کاهش فشار خون و همچنین بهبودبخشی به کیفیت جریان خون در بدن مرتبط است. البته محققان می‌گویند که مطالعات انجام‌شده بر روی نمونه‌های انسانی از این نظر محدود هستند و هنوز باید منتظر تحقیقات تکمیلی درباره اثربخشی آویشن بمانیم. 

 

5. هل 

هل از محبوب‌ترین گیاهانی است که به‌عنوان ادویه شناخته می‌شود و طعم و عطر غلیظی دارد. مطالعات گوناگونی تاکنون نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هل می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. محققان می‌گویند که هل نه‌تنها عملکردی شبیه به مسدودکننده‌های کانال کلسیم دارد بلکه ادرارآور نیز هست و بنابراین به دفع مایعات اضافی بدن کمک می‌کند. شما می‌توانید از هل در دستورپخت انواع غذاها یا حتی شیرینی‌ها و کیک‌های خانگی استفاده کنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Health Line

3 رژیم‌ غذایی مناسب برای خانم‌های بالای ۵۰ سال 

سالم‌ترین خوراکی‌ها برای کمک به افزایش وزن​​​
چرا بهتر است که هر روز سیب بخوریم؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو